De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

2 Agenda n Presentatie van een oplossing voor het omgaan met kwaliteitscriteria en beoordelen bij ontwerpprojecten n Review in groepen docenten + studenten / alternatief mag n Feedback van de groepen n Wrap-up: weging feedback en eventueel keuze van alternatief.

3 Omgang met criteria n Algemene criteria (zie handleiding) n Afleiden naar bruikbare criteria

4 (gestyleerd) Voorbeeld beoordelingssystematiek Generieke criteria: n Resultaat n Adequaat n Valide n Resultaat als proces n Controleerbaar n Vakkundig n Betrouwbaar n Logisch

5 Uitwerking criteria beoordelingssystematiek n Adequaat: n Is een echte oplossing n Past in de probleemcontext n Toelaatbaar en duurzaam n Valide n Acceptabel n Conceptueel onderbouwd n Verklaard n Generaliseringen aannemelijk

6 Uitwerking -2 n Controleerbaar: n Compleet n Transparant n Achteraf te volgen n Vakkundig n Efficient n Toelaatbaar n Betrouwbaar n Niet afhankelijk van toevalligheden n Tijdstip n Of plaats n Logisch n Redenering is logisch n Recht-toe Recht-aan

7 Uitwerking -3 Echte oplossingRuim verwoord voor overige twee Past in de probleemcontext Toelaatbaar en duurzaam Acceptabel‘hetzelfde’ als toelaatbaar Conceptueel onderbouwd VerklaardSynoniem voor conceptueel onderbouwd Generalisering aannemelijk Compleet Transparant Achteraf te volgenSynoniem voor transparant Efficient ToelaatbaarHadden we al Niet afhankelijk van toevalligheden, tijdstip of plaats Nadere specificering van (deel van) toelaatbaar Redenering is logisch en te volgenSynoniem voor conceptueel onderbouwd

8 Uitwerking -4 Past in de probleemcontextIn verhouding tot leerresultaat In verhouding tot geleverde inspanning Toelaatbaar en duurzaamReproduceerbaar Voor alle situaties bruikbaar Billijk Conceptueel onderbouwdUitleggen waarom dit concept geldig is en wanneer Generalisering aannemelijkEventuele gaten / extrapolatie is verklaard CompleetGeldt voor alle op te leveren producten en situaties TransparantReproduceerbaar Transparant EfficientReproduceerbaar Snel Eenvoudig

9 Uitwerking -5 In verhouding tot leerresultaat In verhouding tot geleverde inspanning Criterium aan product / proces Reproduceerbaar Voor alle situaties bruikbaar Billijk Criterium aan product / proces Uitleggen waarom dit concept geldig is en wanneer Criterium aan uitleg van product / proces Eventuele gaten / extrapolatie is verklaardCriterium aan product / proces en uitleg Geldt voor alle op te leveren producten en situaties Criterium aan product Reproduceerbaar Transparant Criterium aan product Reproduceerbaar Snel Eenvoudig Criterium aan product

10 Leidt tot de criteria Product/proces n In verhouding tot leerresultaat n Individuele beoordeling mogelijk n In verhouding tot geleverde inspanning n Billijk n Transparant n Reproduceerbaar n Snel n Eenvoudig n Voor alle situaties bruikbaar Uitleg n Wanneer en waarom concept geldig n Gaten en extrapolatie verklaard

11 Ons voorstel (ter review) Proceseisen n Verplicht onderdeel in Plan van Aanpak: uitgewerkte criteria voor proces, product en rolvervulling. n Bij reviews moeten de criteria een centrale rol in de presentatie en de feedback spelen n Alleen als er aan voorwaarden is voldaan kan een review plaats vinden: n Ingediende stukken hebben minimaal een redelijk niveau n Ingediende stukken zijn er op proces, product en rolvervulling

12 Beoordelingsmatrix Verwerking verbeterpunten  Basisdocument  Niet/ Nauwelijks Redelijk/ voldoende Goed Redelijk468 Goed688 Uitstekend888

13 Verdediging Beoordelingsmatrix Product/proces n In verhouding tot leerresultaat n In verhouding tot geleverde inspanning n Billijk (zie rode vakken, extra inspanning levert soms geen extra waardering) n Transparant n Reproduceerbaar (niet getest!) n Snel n Eenvoudig n Voor alle situaties bruikbaar (niet bruikbaar voor slechte basisdocumenten, is dat erg?)

14 Verdere verdediging n Deze beoordeling kan plaatsvinden na Start-Up, Mid-Term en EndTerm review. Op deze wijze zijn er dus 3 cijfer- mogelijkheden, op 3 producten = 9 cijfers mogelijk. n Vakinhoudelijke kwaliteit wordt gechecked zowel in basisdocument niveau als in verwerking verbeterpunten n Gat: slechte ingangssituatie levert geen cijfer. Is realistisch. n Geen extrapolatie n Indikken van cijfermogelijkheden: n Weglaten van mid-term review als cijfermogelijkheid (max 6) n Weglaten van kennisvraag producten bij startup en midterm (risico aanwezig) (max 7, combinatie max 4 cijfers) n Weging van cijfers tot 1 per review (bijv. 40pv/40cv/20kv)

15 Nog onopgeloste zaken n In hoeverre wordt recht gedaan aan individueel functioneren (suggestie: 360 graden feedback voor organiseren) n Hoe telt (het resultaat van) validatie mee in het resultaat? (suggestie: ingangseis) n Bij end-term geen verwerking feedback, is dit reëel?

16 Review n In twee (drie) groepen: n Welke verbeteringen zijn er nodig/mogelijk n Zijn er alternatieven die op dezelfde manier aan de criteria voldoen n Eventueel: zijn de criteria wel compleet?

17 Terugkoppeling en discussie


Download ppt "Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google