De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Titel auteur oktober 2004 1/10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Titel auteur oktober 2004 1/10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten."— Transcript van de presentatie:

1 Titel auteur oktober 2004 1/10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten

2 Titel auteur oktober 2004 2/10 Workshop verbinden van onderwijs en onderzoek Achtergronden bij het project Casus kennisvraag Casus kwaliteitscriteria

3 Titel auteur oktober 2004 3/10 Kenniswerker in opkomst Oplossen van een (praktijk)probleem Kennis vergaren voor het oplossen (eigen/organisatiekennis niet toereikend) Vastleggen van kennis voor later gebruik

4 Titel auteur oktober 2004 4/10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE Praktijk- probleem ACTIE PLANNING Oplossing IMPLEMENTATIE Ervaringen

5 Titel auteur oktober 2004 5/10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE Praktijk- probleem OplossingErvaringen Effecten van acties Watskeburt?

6 Titel auteur oktober 2004 6/10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE KENNIS MOBILISEREN ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE Praktijk- probleem OplossingErvaringen Effecten van acties Standing on the Shoulders of Giants Watskeburt?

7 Titel auteur oktober 2004 7/10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE VASTSTELLEN VAN LEREN Praktijk- probleem Specifieke oplossing Bevindingen Vastgelegde ervaringen Effecten van acties KENNIS MOBILISEREN Standing on the Shoulders of Giants Watskeburt? Een Ezel Stoot Zich Niet Twee Maal aan de Zelfde Steen

8 Titel auteur oktober 2004 8/10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE VASTSTELLEN VAN LEREN Praktijk- probleem Specifieke oplossing Bevindingen Vastgelegde ervaringen Effecten van acties KENNIS MOBILISEREN Standing on the Shoulders of Giants Een Ezel Stoot Zich Niet Twee Maal aan de Zelfde Steen Watskeburt? KENNIS ONTWIKKELEN Wie Schrijft die Blijft

9 Titel auteur oktober 2004 9/10 Praktijkgericht ontwerponderzoek Oplossing moet passen binnen de context van het probleem Onderzoek naar context en oplossing is nodig (kennis mobiliseren) Oplossing wordt ontworpen, uitgetest (geïmplementeerd) en verbeterd Ervaring vastleggen

10 Titel auteur oktober 2004 10/10 Uitdagingen voor HBO (en universitair) Studenten komen na de opleiding (meestal) in de beroepspraktijk Beroepspraktijk heeft behoefte aan kenniswerkers In opleidingen weinig ervaring met praktijkgericht ontwerponderzoek In opleidingen weinig ervaring met combinatie oplossen en kennis bruikbaar vastleggen Studenten die aan praktijkopdrachten werken moeten ook nog wat leren

11 Titel auteur oktober 2004 11/10 DU project

12 Titel auteur oktober 2004 12/10 De toevoegingen aan de huidige praktijk Advertentie/vraagontwikkeling Review ipv wekelijks ‘hoe gaat het?’-gesprekken Validering door klant ipv door docent Kwaliteitscriteria voor (tussen)producten Combinatie praktijk- en kennisvraag Implementatie als onderdeel van het werk

13 Titel auteur oktober 2004 13/10 Casus kennisvraag Praktijkvraag –BV Utrecht (= gemeente + provincie + omliggende gemeenten) wil tussen 2015 en 2030 in de omliggende zones (zoekzones) 30.000 extra woningen realiseren. –Er zijn 6 zoekzones en voor iedere zone moet een strategische visie opgesteld worden (per zone één studententeam) –Deze strategische visies moeten bij elkaar voldoen aan de opgave van 30.000 woningen Vragen: –Wat betekent ‘implementatie’ in deze context? –Welke kennisvraag kan hierbij gesteld worden?

14 Titel auteur oktober 2004 14/10 Casus kwaliteitscriteria Praktijkvraag BV Utrecht Criteria voor het resultaat: –Valide –Betrouwbaar –Adequaat Wanneer is de strategische visie valide/betrouwbaar en adequaat?

15 Titel auteur oktober 2004 15/10 Valide Tevreden klant –30.000 woningen Strategische visie ‘verkoopbaar’ binnen de regio’s –Onderbouwde visie –Alle knelpunten aangegeven en oplossingen haalbaar Regio’s herkennen de knelpunten (onderzoek) Oplossingen zijn acceptabel (onderzoek) –Geen ‘scheve’ invullingen Draagvermogen naar rato ingevuld

16 Titel auteur oktober 2004 16/10 Betrouwbaar & Adequaat Gevonden oplossing is niet afhankelijk van toevallige omstandigheden –Oplossing is onderbouwd (items zie valide) Oplossing levert een daadwerkelijke bijdrage aan het probleem, is verankerd in de probleemsituatie, is toelaatbaar en duurzaam –Aantal woningen voldoet –Locaties zorgen niet voor nieuwe/andere problemen –Regelgeving is gecontroleerd (onderbouwing) (bijv. niet een natuurgebied volgebouwd)

17 Titel auteur oktober 2004 17/10 voor meer informatie


Download ppt "Titel auteur oktober 2004 1/10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten."

Verwante presentaties


Ads door Google