De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

|Date 01.02.2010 faculty of behavioural and social sciences psychology 1 Psychologie en energiebesparing Linda Steg Rijksuniversiteit Groningen Vakgroep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "|Date 01.02.2010 faculty of behavioural and social sciences psychology 1 Psychologie en energiebesparing Linda Steg Rijksuniversiteit Groningen Vakgroep."— Transcript van de presentatie:

1 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 1 Psychologie en energiebesparing Linda Steg Rijksuniversiteit Groningen Vakgroep Psychology

2 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 2 Hoe kun je energiebesparing in huishoudens stimuleren? ›Veranderen van de keuzeomstandigheden  Energiezuinige technologie  Wetgeving  Prijsbeleid ›Informatie: verandering van voorkeuren, motieven, percepties, normen

3 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 3 Technologie ›Moraliseer technologie: zorg dat energiebesparing van zelf volgt  Bijvoorbeeld HR ketel, duurzame energiebronnen ›Belangrijk om energiebesparing te realiseren ›Maar:  Vind men de technologie acceptabel?  Wil men de technologie aanschaffen?  Gebruikt men de technologie zoals verwacht?

4 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 4 Acceptatie en adoptie ›Afhankelijk van balans voordelen en nadelen ›Technologie is kostbaar maar kost vaak weinig moeite ›Verschillende aspecten:  Hedonisch: comfort, gemak, status  Kosten en baten: geld, tijd  Normatief: milieu

5 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 5 Acceptatie ›Acceptatie neemt toe in de tijd ›Voorbeeld: Stockholm  Acceptatie hoger na de proef  Proef had positievere effecten op files, milieuproblemen, en parkeerproblemen dan vooraf verwacht  Kosten lager dan verwacht ›Na aanschaf keuze rationaliseren: meer positief

6 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 6 Adoptie van innovaties (Rogers) ›Kennis: informatie geven ›Overtuiging: verandering van attitude ›Besluit: intentie ›Implementatie: gedragsverandering ›Gewoonte: feedback

7 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 7 Informatie ›Grootschalige campagnes vaak niet effectief  Lage betrokkenheid, spreekt niet aan ›Informatie op maat  Aansluiten bij behoeften, voorkeuren, mogelijkheden  Relevanter, meer aandacht  Voorkom overload aan informatie

8 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 8 Informatie over gedrag anderen ›We trekken ons veel aan van wat anderen denken en doen (maar erkennen dit niet) ›Informatie over gedrag anderen effectief als anderen milieuvriendelijker zijn ›Tegengesteld effect als anderen minder milieuvriendelijk zijn  Aanpassen aan de norm  Teniet doen met behulp van smiley (sociale beloning)

9 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 9 Sociaal bewijs - Asch ›Conformiteit: opvattingen en gedrag aanpassen aan dat van anderen

10 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 10

11 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 11 Sociaal bewijs - verklaring ›Aardig worden gevonden of niet worden afgewezen ›Het juiste antwoord willen geven

12 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 12 Voet tussen de deur ›Als mensen instemmen met een klein verzoek zijn ze eerder geneigd in te stemmen met een later, groter, verzoek ›Eerste commitment cruciale factor ›Voorbeeld: bord in de tuin  klein teken op raam ´rijd voorzichtig´  groot bord in tuin ´rijd voorzichtig´  76% versus 17%

13 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 13 ‘Labeling technique’ ›We passen ons gedrag aan bij het beeld dat anderen van ons hebben ›‘Verborgen zelf procedure’  Als je mensen verteld dat ze vrijgevig zijn, doneren ze meer geld aan goede doelen  Als je mensen vertelt dat de kans groot is dat ze gaan stemmen, stemmen ze vaker  Als je mensen vertelt dat de test uitwijst dat ze aardig zijn ipv intelligent, helpen ze anderen meer

14 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 14 Technologie DE oplossing? ›Effecten technologische ontwikkelingen deels teniet gedaan door groei vraag ›‘Technology will save us’ (dus ik hoef mijn gedrag niet aan te passen) ›Rebound effect: energiezuinige apparaten meer gebruiken omdat ze milieuvriendelijk zijn ›Niet altijd gemakkelijk te implementeren  Voorbeeld electrische auto

15 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 15 Technologie = gedrag

16 |Date faculty of behavioural and social sciences psychology 16


Download ppt "|Date 01.02.2010 faculty of behavioural and social sciences psychology 1 Psychologie en energiebesparing Linda Steg Rijksuniversiteit Groningen Vakgroep."

Verwante presentaties


Ads door Google