De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van."— Transcript van de presentatie:

1 Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van Berkel EVC Centrum Hogeschool van Amsterdam 12 februari 2009

2 Inhoud  Certificering »Waarom? »Wat houdt het in? »Wanneer starten? »‘Lessons learned’

3 Waarom certificering? Uit: ‘Het Hoogste Goed’, Strategische agenda voor het hoger onderwijs- onderzoek- en wetenschapsbeleid (2007- 2011), p 49 ‘Een opleiding krijgt pas accreditatie als het aspect ‘toetsen en beoordelen’ tenminste met een voldoende is beoordeeld’ ‘We hebben geanimeerde en interessante gesprekken, maar na afloop vragen we ons af: wat zullen we er eens van vinden?’ een assessor tijdens een assessorentraining in 2006

4 Certificeringsprogramma voorziet in  Basiskwaliteit »inzet beoordelingsinstrumenten, inclusief  uitwerking standaard, gespreks- en beoordelingsprotocollen  procedure bij uitvoering assessments »assessoren: deskundig en onafhankelijk  Transparantie en borging van kwaliteit  Vergroten kwaliteit competentiebeoordeling door »Inzet gecertificeerde assessoren  uitvoering assessments door experts  expertiseontwikkeling door meer ervaring met assessments  ondersteuning en begeleiding van aspirant-assessoren »Uitwisselen gecertificeerde assessoren  tussen opleidingen - hogescholen

5 Wat houdt certificering in?  Vier herkenbare fasen: 1. Aanmelding 2. Beoordeling 3. Kwaliteitsborging en certificering 4. Onderhoud

6 1. Aanmelding  Procedure »Wie bepaalt of een assessor mag deelnemen? »Wat levert een assessor daarvoor aan? »In welke vorm en bij wie? »Go / no go? Voorbeelden van criteria -minimaal X-assessments uitgevoerd -tenminste één maal feedback ontvangen op de standaard -gericht aan leerpunten gewerkt en hiervan bewijs verzameld

7 2. Beoordeling  Beoordelingsinstrumenten voor certificering »Criteria voor selectie:  congruentie  haalbaarheid in uitvoering  kosten  acceptatie  Beoordelaars »deskundig en onafhankelijk  Mogelijke uitslagen »en consequenties voor inzet assessoren »geldigheidsduur certificaat

8 2. Beoordeling (vervolg)  Beoordelingsstandaard »assessorprofiel »criteria: meetbaar, representatief, herkenbaar, transparant Voorbeeld standaard 1.gespreksstructuur 2.gesprekstechniek (START, turbo, LSD, metacommuniceren) 3.relatie bewijs, beroepshandelingen en beoordelingscriteria 4.beoordelingstechniek 5.feedback geven 6.omgaan met bezwaren (indien van toepassing)

9 3. Kwaliteitsborging en certificering  Beoordeling assessmentinstrumenten en -procedure »eenmalig  Per beoordeelde assessor »procedure »deskundigheid en onafhankelijkheid beoordelaar  Wie certificeert? »onafhankelijk en autoriteit Voorbeeld van criteria bij borging procedure -voldoet assessor aan deelnamecriteria -procedure en standaard adequaat gehanteerd -rapportage conform format -onderbouwd oordeel -eenduidige norm

10 4. Onderhoud  Richtlijnen  Aantonen na X-jaar »assessor verantwoordelijk »beoordeling Voorbeelden van richtlijnen voor onderhoud -werkzaam in domein -tenminste X-assessments op jaarbasis -feedback vragen en geven op functioneren als assessor -feedback geven op cq aanscherpen van beoordelings- instrumenten en -procedures -professionaliserings- en intervisiebijeenkomsten

11 Wanneer starten?  fasen 1 t/m 4 uitgewerkt  draagvlak »management, assessoren, beoordelaars  aanscherpen toetsbeleid »‘less is more, more is less’  voorbereiding assessoren »professionalisering op maat  basistraining, workshops, intervisie, feedback, etc.  standaard (assessorprofiel) »personeelsbeleid

12 ‘Lessons learned’  grote verscheidenheid aan kwaliteit van assessoren »gemeenschappelijke valkuilen »ervaring vereist ivm diversiteit kandidaten  professionalisering is maatwerk »keuzemenu; voortdurende aanscherping en aanvulling  de cirkel is rond »Inzet gecertificeerde assessoren bij opleiden aspirant assessoren

13 ‘Lessons learned’ Voorbeelden van gemeenschappelijke valkuilen - staRT: assessor blijft hangen in vragen over aanpak -regie: assessor heeft niet scherp wat hij wil weten óf durft niet in te grijpen (metacommuniceren) -beoordelen: oordeel is niet of onvoldoende onderbouwd -feedback: geen voorbeelden van ‘actueel gedrag’

14 Stelling ”Certificering is onmisbaar gezien ‘nieuwe’ eisen accreditatie” (‘Het Hoogste Goed’) Ja/nee


Download ppt "Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van."

Verwante presentaties


Ads door Google