De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld."— Transcript van de presentatie:

1 Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld

2  U bent bestuurder van een scholengroep. De inspectie van de brandweer komt bij u op bezoek en deelt u mede dat zes van uw gebouwen niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Het zijn gebouwen uit de jaren ‘60 en is er asbest in die gebouwen aanwezig.  Wat doet u??

3  U bent bestuurder van een HBO-instelling en u krijgt een brief van het ministerie van OCW waar in staat dat u moet meewerken aan het oplossen van de langstudeerders problematiek. Langstudeerders maken ongeveer 20 %tot 22% van het totale studenten bestand uit. Indien ze niet afstuderen kost dit de staat ongeveer 24.000,- tot 27.000,- per student, los van de studieschuld.  Wat doet u ???

4  Financieel beheer…… oh ja: we hebben teveel personeel  De vastgoed portefeuille  Het onderwijs op orde ??  Er staat een journalist voor de deur

5  Eindverantwoordelijk  Stempel drukken op  Stuurt directeuren (en staf) aan  Veel externe stakeholders en netwerken  Neemt beslissingen en gaat om met belangen tegenstellingen  Veel e

6  Alles moet op orde zijn en hoe kom ik daar achter:  Audits intern en extern  Control zowel inhoudelijk als financieel  Rapportages  Functionerings- en beoordelingsgesprekken  180 graden feedback

7  Geef het onderwijs terug aan de docent  Waardeer en respecteer de kennis van de docent  Ofwel:  Koning in eigen klas gedrag  Oncontroleerbare resultaten

8  De inhoud van het onderwijs  Toetsing  innovatie  Personeelsbeleid  Leerlingzaken  Relatie met ouders/ verzorgers  Relatie met zorg- en jeugdinstellingen  Roostering en planning  Financiën  ICT  Werving en instroom (van leerlingen of studenten)  Organisatie projecten

9  De casus Inholland:  Langstudeerders versus afstudeerbeleid  Wat ging er fout;  De rol van de media;  De crisis;  De perverse prikkel;  De oplossingsrichtingen;  De huidige situatie;

10  De casus Erasmiaans Gymnasium  Wat ging er goed  Waar zaten de verbeterpunten  Welke ervaring is opgedaan


Download ppt "Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld."

Verwante presentaties


Ads door Google