De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland 27 juni 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland 27 juni 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland 27 juni 2012

2 ODMH BEKEKEN VANUIT HET BESTUUR Bert Cremers – Bestuursvoorzitter ODMH

3 Het gebied van de Omgevingsdienst Midden-Holland

4 Facts over de ODMH Aantal bedrijven: 9000 Aantal inwoners: Samenwerking sinds 1978 RUD vanaf 1 juli 2012 Aantal medewerkers: 130 FTE

5 Wat wil een bestuurder? Kwaliteit Lage kosten continuïteit en soliditeit heldere arbeidsdeling en rolneming Mandaat verlenen en daarbij verantwoordelijkheid kunnen nemen Kortom: Grip op de organisatie Benodigd: checks en balances

6 GOVERNANCE BINNEN DE ODMH André Mutter – Directeur ODMH

7 Uitgangspunten governance De juiste rollen/processen op de juiste plaats Risico’s in kaart RollenProcessen - Opdrachtgever- Sturen - Eigenaar- Beheersen - Opdrachtnemer- Toezicht - Verantwoorden

8 Invulling governance ODMH Algemeen bestuur Dagelijks bestuur ODMH (GR) Colleges gemeenten Provincie GS ODMH (organisatie) Directie Afdelingen ODMH Bestuurlijk Ambtelijk Adviescommissie opdrachtgever: inhoud Adviescommissie Financiën Raad / GS/PS controller

9 Planning en Control binnen de ODMH Kadernota Productenboek Programma- begroting 2 maands rapportage + M BERAP Begroting Jaarrapportage bijsturen = Adviescommissie financieel = Adviescommissie opdrachtgever = Intern ODMH Jaarprogramma planning control = Per deelnemer ODMH 2 maands rapportage Planning Jaarrekening

10 Hoe werkt dat in de praktijk?? Voorbeeld: Financieel risico: – Eigenaar controleert – Opdrachtnemer rapporteert Begroting Jaarrekening Bestuursrapportages (mei, september, jaarrapportage)  Regelmatige rapportages aan bestuur  Controller met bevoegdheden  Financiële adviescommissie  Accountantscontrole

11 Hoe werkt dat in de praktijk?? Voorbeeld: Kwaliteit – Opdrachtgever monitort – Opdrachtnemer rapporteert Kwaliteitsmanagementsysteem (ISO 9001) Rapportages  Accountmanager bij ODMH  Regisseur bij gemeente  In- en externe audits

12 Tenslotte…. Vertrouwen is goed, controleren is beter!  Checks and balances!


Download ppt "Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland 27 juni 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google