De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan."— Transcript van de presentatie:

1 Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan

2 AB 1Liever klassikaal lesLiever meer individueel les 2Gepersonaliseerde lesdoelenVaste doelen voor de hele klas 3VaardighedenVakinhoud 4Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7Leerniveaus scheidenGemengde klassen 8Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9Leren uit een boek/opgavenLeren met projecten 10Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden

3 AB 1BONHNL 2 BON 3HNLBON 4HNLBON 5HNLBON 6 HNL 7BONHNL 8 BON 9 HNL 10HNLBON Hoeveel procent BON of HNL ben jij?

4 Het Nieuwe Leren Paraplubegrip 3 belangrijke punten: Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Leren is altijd gesitueerd in een context Leren als een sociaal proces

5 Het Nieuwe Leren Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Beslissingen nemen over eigen leerproces Leren is altijd gesitueerd in een context  Kennis krijgt pas betekenis in de context van de toepassing Leren als een sociaal proces Minder individuele en cognitieve perspectieven Meer motivationele en sociale processen

6 Beter Onderwijs Nederland (2006) Het Nieuwe Leren stelt: -Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Hebben leerlingen wel voldoende zelfsturing? -Leren is altijd gesitueerd in een context Gaat het niet ten koste van de vakinhoud? -Leren als een sociaal proces …

7 Beter Onderwijs Nederland (2006) Wat dan wel? -Lessen toegesneden op de capaciteiten van de leerlingen. -Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent weer centraal. -Aandacht en ruimte voor differentiatie, maar wel binnen een gemeenschappelijk lesprogramma.

8 Kun je je vinden in de uitkomst? BON/HNL test, mee eens? Eigen middelbare school Huidige school

9 AB 1Liever klassikaal lesLiever meer individueel les 2Gepersonaliseerde lesdoelenVaste doelen voor de hele klas 3VaardighedenVakinhoud 4Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7Leerniveaus scheidenGemengde klassen 8Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9Leren uit een boek/opgavenLeren met projecten 10Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden

10


Download ppt "Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan."

Verwante presentaties


Ads door Google