De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie. 2 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie. 2 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement."— Transcript van de presentatie:

1 1 Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie

2 2 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport * Van sport * Voor sport Kansen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Structuur Hoofdstuk 1

3 3 Schema 1.1 Eigenschappen van sport 1.Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behoudengezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier makenzich ontspannen/plezier maken prestaties leverenprestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwervenmotorische en sociale vaardigheden verwerven ZelfvertrouwenZelfvertrouwen ZelfkennisZelfkennis DisciplineDiscipline mentale weerbaarheidmentale weerbaarheid emoties, ervaringen delenemoties, ervaringen delen

4 4 2. Generieke sportcomponenten * onderdeel van vrije tijd * competitie * spelvorm * regels * sportuitrusting * sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten * kernwaarden * sociale status

5 5 Schema 1.2 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelenUiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheidSterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionle verbondenheid Subjectieve ervaringSubjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logischSpannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaarMoeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzenSloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerkingConcurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaardenCentrale bedrijfswaarden

6 6 Schema 1.3 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaarNiet tastbaar Consument wordt geen eigenaarConsument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheidSterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaarHoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve belevingSubjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samenProductie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!Vergankelijkheid!

7 7 BREEDTESPORT VERSUS TOPSPORT recreatieve sport: kenmerken en vormen – wedstrijdsport – fitnesssport – avontuursport – pleziersport – cosmetische sport kenmerken spektakel- of kijksport vervagen traditionele scheidingslijn

8 8 DE SPORTINDUSTRIE OMVAT DRIE TYPES PRODUCT- EN DIENSTENGOEDEREN: 1.Binnen actieve sportbeoefening 2.Binnen passieve sportbeoefening 3.Binnen sportmarketing(communicatie)

9 9 SPORTMANAGEMENT: – human resources management – management technologie in de sport – ondersteunende diensten – coördinatie sportomgeving Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing Marketing(mix) en de sportconsument Marketing ván en dóór sport

10 10 SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Marketingcommunicatie versus ondernemingscommunicatieCommunicatiewerking: – cognitieve fase – affectieve fase gedragsfase – gedragsfaseMarketingcommunicatie  ván sport en dóór sport

11 11 INTEGRALE SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Kansen: – inhoudelijke integratie (verschillende effectiviteitsduurinstrumenten) – organisatorische integratie Belemmeringen

12 12 Schema 6.1 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport SportsponsoringHfdst. 2 PRHfdst. 3 ReclameHfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Hfdst. 5


Download ppt "1 Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie. 2 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement."

Verwante presentaties


Ads door Google