De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Samen fitnessen Op weg naar een gezonde levensstijl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Samen fitnessen Op weg naar een gezonde levensstijl."— Transcript van de presentatie:

1 1 Samen fitnessen Op weg naar een gezonde levensstijl

2 2 Doelstelling Gewicht verliezen Hoe bereiken? Gezonde levensstijl aanleren en blijven hanteren: –Gezonde voeding –Meer bewegen

3 3 Geen dieten Sonja, Atkins, homepatisch, sapjes, shakes, vetarm, koolhydraatarm, kruiden, Detox, Montignac, afslangproducten, preparaten, maaltijdvervangers, medicijnen, operaties en nog veel meer varianten. Terugvallen oude eetgewoonten; Jojo-en; Eentonig; niet vol te houden; Kans op tekorten voedingsstoffen; Onvolwaardige samenstelling; Hypes, duur; Zelden een blijvend effect.

4 4 Aanleren gezonde levenstijl Een gezonde levensstijl = Goed en gezond eten en bewegen en zo nu en dan een feestje ;-)

5 5 Gezond eten: *veel groente en fruit; *magere zuivel producten (yoghurt, kwark, melk, 30+ kaas, halvarine); *mager(e) vlees(waren) (kip, ham); *volkorengraanproducten (brood, pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten); *vette vis, vloeibare olien; *voldoende drinken (water).

6 6 Hulpmiddelen  Voedingscentrum:  Schijf van 5;  Richtlijnen betreffende goede voeding:  varieren, niet te veel te vet eten (minder snacks) en niet te veel geraffineerde (“witte”) producten eten (minder suiker), minder zout, meer onverzadigde vetten, meer bewegen, matig met alcohol;  Keuzetabel: bij voorkeur, middenweg, bij uitzondering.

7 7 Verhoudingen voedingsstoffen 25-30% vet; 50-60% koolhydraten (5 gram per kilo lichaamsgewicht); 10-15% eiwitten (1,5-2 gram per kilo lichaamsgewicht); 1,5-2 liter vocht; Supplementen zijn niet nodig; Gevarieerde en goede voeding = voldoende om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

8 8 Voorbeeld menu Ontbijt: - 2 sneetjes volkorenbrood; - halvarine; - achterham; - appelstroop; - magere melk; - thee/koffie zonder melk en suiker; Tussendoortje: - fruit en thee/koffie zonder melk en suiker.

9 9 Voorbeeld menu (2) Lunch: –3 sneetjes volkoren brood; –halvarine; –30+ kaas; –jam; –1 glas karnemelk; –snoeptomaatjes; Tussendoortje: * fruit, Evergreen

10 10 Voorbeeld menu (3) Avondeten: –gekookte aardappels; –groente; –mager vlees (kipfilet); –zonnebloemolie; –schaaltje yoghurt met vruchten; Tussendoortje: *koekje, fruit, thee/koffie zonder melk en suiker.

11 11 Juiste verhoudingen en hoeveelheden Dit voorbeeldmenu heeft ongeveer de volgende waarden: energie: kcal (m: 2500 / v: 2000); koolhydraten: 273 gram = 62 en%; eiwitten: 82 gram = 18 en%; vet: 40 gram waarvan 11 onverz. = 20 en%; alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen; afvallen vanwege minder energie-inname en meer bewegen  dagelijkse beweging (traplopen, fietsen naar supermarkt, auto verderop parkeren, pauzewandelingetje) en fitnessen.

12 12 Meer bewegen dagelijks 30 minuten, liefst meer  60/90 minuten; dagelijks bewegen en daarnaast gezamenlijk fitnessen zorgen voor: –verhoogde (basaal)stofwisseling; –fitter voelen; –verbetering conditie; –verlies vetmassa; –behouden en/of vermeerderen spiermassa; –en: Gezelligheid, elkaar steunen en stimuleren!

13 13 Gestaag afvallen *door gezond te eten en meer te bewegen, gaat u “vanzelf” afvallen; aerobe verbranding: vetverbranding: 70% van maximale hartslag = ong. 120/130 x per minuut; circuit doen op de sportschool: gewichten, lopen, fietsen (half uur per dag); ongeveer 0,5-1 kilo per week; een weetje: 1 kilo vet = 7777 kcal!  u barst van de energievoorraden ;-)

14 14 Gestaag afvallen (2) *wekelijks wegen op gezette tijden en onder dezelfde omstandigheden. houd een dagboek bij: –Schrijf op wat u eet en drinkt gedurende een een week. Zo krijgt u inzicht in uw eetpatroon. –Er zijn wellicht nog winstpunten te behalen.

15 15 Conclusie Gaat dus om een goede levensstijl: –gezond voedingspatroon; –meer bewegen. Met een gezond voedingspatroon en voldoende beweging = succes verzekerd, u verliest gewicht!

16 16 Vragen? Kijk voor meer informatie op: of https://www.facebook.com/pages/Goodfood infowordpresscom/


Download ppt "1 Samen fitnessen Op weg naar een gezonde levensstijl."

Verwante presentaties


Ads door Google