De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2. FoodPrint Module Doelstellingen analyse. Overzicht Onderdeel FoodPrint Motieven voor T&T Doel Idee: Kosten in baten vertalen Stappenplan Trends Ketendoelstellingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2. FoodPrint Module Doelstellingen analyse. Overzicht Onderdeel FoodPrint Motieven voor T&T Doel Idee: Kosten in baten vertalen Stappenplan Trends Ketendoelstellingen."— Transcript van de presentatie:

1 2. FoodPrint Module Doelstellingen analyse

2 Overzicht Onderdeel FoodPrint Motieven voor T&T Doel Idee: Kosten in baten vertalen Stappenplan Trends Ketendoelstellingen T&T doelstellingen Pindakaas case

3 Onderdeel FoodPrint Iteratief proces Systeem analyse Systeem ontwerp Implementatie Doelstellingen analyse Knelpunt analyse

4 Eisen overheid General Food Law Hygiëne/HACCP Toezicht VWA (RVV, KvW) Eisen keten/retail GFSI BRC/EUREP-GAP, Q&S, GMP, etc Toezicht certificeerders Eisen consument Vertrouwen door transparantie Veilig voedsel Dier en milieuvriendelijk Maatschappelijk verantwoord Motieven voor Tracking & Tracing Ambitie-niveau bedrijf T&T als strategisch hulpmiddel om bedrijfsdoelstellinge n te realiseren => FoodPrint

5 Opdracht Bedenk voor een bepaalde sector (bijvoorbeeld een pindakaas-producent of de bakkers) voor elk van de drie gebieden welke eisen er aan de sector gesteld worden (overheid, consument en de keten/retail)

6 Doel Het relateren van algemene bedrijfs- dan wel keten doelstellingen aan tracking & tracing gerelateerde doelstellingen. Identificatie van alternatieve tracking & tracing doelstellingen Tracking & tracing doelstellingen vertalen in concrete meetbare operationele doelstellingen (SMART)

7 Idee: Kosten in baten omzetten Implementatie Tracking & Tracing systeem Kosten:Baten: Doel 1: Recall management Doel 2: Transparantie Doel 3: Dief- stalpreventie Doel 4: et cetera

8 Stappenplan Maatschappelijke trends T&T Doelstellingen (waarvan realisatie middels Traking & Tracing systeem mogelijk) Operationele eisen en randvoorwaarden Missie en bedrijfsfocus Start

9 Maatschappelijke trends  Massa individualisering leidt tot product diversificatie (ieder zijn eigen product ofwel schaalverfijning)  Toename productaansprakelijkheid en “claim” cultuur  Toegenomen dominantie retailers en ketenomkering  Schaalvergroting agro-distributie  Oorsprong (bijvoorbeeld reginaal product) en productiemethode (bijvoorbeeld biologisch) levensmiddelen als communicatiemiddel belangrijker  Toename aandacht duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)  Hogere detectiegrenzen leiden tot meer voedselschandalen  Hogere kwaliteitseisen consument  Overheid streeft toezicht op toezicht na (bedrijven controleren zich zelf)  Globalisering en liberalisering (langere transportafstanden levensmiddelen) Nieuwe relevante technologische ontwikkelingen (zoals genomics, sensortechnologie)

10 Bedrijfs- en/of keten doelstellingen Centrale vraag is: Hoe positioneert bedrijf zich in de keten en welke rol wil het vervullen? Bijvoorbeeld: A-merk producent hecht veel aan imago en zal alles doen om dit in stand te houden. Mogelijke indeling: Customer integration Internal integration Supplier integration Technology & supplier integration Measurement integration Relationship integration

11 Tracking & Tracing doelstellingen Calamity managementRecall Management Food safety Product Liability Quality managementWaste management Consumer information Environmental claims Product differentiation Production planning Health claims Transparency primary sector Logistic optimisationChain management Solution: Tracking & Tracing

12 Opdracht Bedenk voor de pindakaas case minimaal 5 doelstellingen aan de hand van bovenstaande ster. Ga met name op zoek naar pro-actieve doelen (wit) en niet zozeer naar de defensieve doelen (geel).

13 Wetgeving: General Food Law (EC nr. 178/2002) Hoofdpunten: Levensmiddelen, diervoeders en voedselproducerende dieren, plus... … (potentiële) grondstoffen van de voedingsmiddelenindustrie, … Traceerbaar in productie, verwerking en distributie Traceerbaarheid “one-up and one-down” Systemen en procedures om bevoegde autoriteiten te informeren

14 Pindakaas case (1/2) Bedrijf:Wij willen gebruik maken van RFID technologie voor tracking & tracing van pindakaas! FoodPrint:Welke doelen wil men bereiken? Bedrijf:Hoogste kwaliteit pindakaas zonder GMO! FoodPrint:Dit haakt aan bij welke maatschappelijke trends? Bedrijf:Hoge eisen consument, aandacht voor gezondheid en milieu maar eigenlijk ook sociale aspecten (derde wereld)

15 Pindakaas case (2/2) FoodPrint:Dus doelstelling ook geen kinderarbeid? Bedrijf:Ja, met t&t is dit ook aan te tonen FoodPrint:Hoe deze doelstellingen nu concretiseren naar operationele doelstelllingen? Bedrijf:Wij willen voor elk potje pindakaas binnen 48 uur kunnen achterhalen welke ingrediënten er in zitten (oorsprong zonder GMO, analyse rapporten) en aantonen dat er geen kinderarbeid plaats vond (lokale audits door certificatie instantie conform EUREP-GAP).

16 Samenvattend Met behulp van de doelstellingen analyse komen onbewuste of niet erkende bedrijfsdoelstellingen die gerelateerd zijn aan tracking en tracing boven tafel. Tevens doestellingen worden concreet gemaakt door operationel doelen te bepalen.


Download ppt "2. FoodPrint Module Doelstellingen analyse. Overzicht Onderdeel FoodPrint Motieven voor T&T Doel Idee: Kosten in baten vertalen Stappenplan Trends Ketendoelstellingen."

Verwante presentaties


Ads door Google