De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt."— Transcript van de presentatie:

1

2 waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt

3 Employer branding what’s in a name? Toepassen van inzichten van branding van producten en diensten op werkgeverschap? Ja en Neen

4 Ja Functies van merk  Contract  Baken  Relatie Zijn inderdaad allemaal van toepassing op employer brand

5 Neen Relatie werknemer-werkgever ≠ Relatie consument-producent

6 Elementen van een employer brand Imago en identiteit Onderscheidend vermogen (in positieve zin) Functionele, economische en psychologische voordelen verbonden aan werken in concreet bedrijf (belofte)

7 Imago en identiteit Overlappen en beïnvloeden elkaar maar nooit volledig Belang van communicatie Perceptie? Wisdom of the crowd

8 Extra voorwaarden voor employer brand Helderheid Inzicht in waar het bedrijf voor staat Consistentie Continuïteit Coherentie

9 Waarom wint employer branding aan belang? Demografische ontwikkelingen Veranderende arbeidsmarkt Opkomst sociale netwerken

10 Een bewijs

11 De bouwstenen lonen werkzekerheid financiële gezondheid werksfeer jobinhoud toekomstperspectieven internationale loopbaanmogelijkheden opleidingsmogelijkheden in het bedrijf kwaliteit van het management evenwicht tussen werk en privéleven ligging van het bedrijf aandacht voor milieu en samenleving aangeboden producten en diensten waarden innovatievermogen dominante positie in een sector

12 Gemiddeld belang van de bouwstenen

13 Evoluties Economische cyclus –Bij opgaande cyclus stijgt belang loon, bij neergaande cyclus stijgt belang werkzekerheid –De inhoud van de jobs wordt belangrijker bij opgaande cyclus en omgekeerd

14 Evoluties Indringende maatschappelijke gebeurtenissen –Boekhoudkundige schandalen in 2002/2003 leiden naar groter belang van financiële gezondheid van het bedrijf

15 Evoluties Structurele trends –Grotere bewustwording voor milieuproblematiek en maatschap- pelijk verantwoord ondernemen leidt tot groter belang van bouwsteen aandacht voor milieu en samenleving

16 Personeelsadvertenties: de mismatch Werkzekerheid, financiële gezondheid en evenwicht werk-privé komt in advertenties proportioneel te weinig aan bod Dominante positie van bedrijf in sector komt te veel aan bod

17 De bouwstenen: het rapport

18 De bouwstenen: het rapport (2) Rangschikking bouwstenen wijzigt weinig in de tijd Financiële gezondheid en kwaliteit management worden best gekwoteerd Slechtste score voor evenwicht werk-privé, aandacht milieu en maatschappij en werksfeer Structureel dalende score voor werkzekerheid

19 De kampioenen (1)

20 De kampioenen (2) 1.C 2.BNP Paribas Fortis 3.Proximus 4.Dexia 5.KBC 6.VRT 7.Philips 8.ING 9.Belgacom 10.Ikea

21 Janssen als best practice Eigen bedrijf eerst Figuur van stichter Paul Janssen Johnson & Johnson

22 Wat met de andere bedrijven? Kleine, publieke en social profitbedrijven doen niet systematisch onder voor grote privé-bedrijven Heterogeniteit binnen deze categorieën is minstens even groot als deze binnen grote privé-bedrijven

23 Slotboodschap Employer brands vormen meerwaarde op arbeidsmarkt Gezien brand zich ontwikkelt in relatie met omgeving is impact van bedrijf op brand niet absoluut Betekent niet dat eigen impact moet onderschat worden Meerderheid bedrijven benut de mogelijkheden niet of onvoldoende


Download ppt "waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt."

Verwante presentaties


Ads door Google