De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 151 Prestatiebeoordeling en beloningssysteem.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 151 Prestatiebeoordeling en beloningssysteem."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 151 Prestatiebeoordeling en beloningssysteem

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 152 Leerdoelen De doelen van de prestatiebeoordeling te beschrijvenDe doelen van de prestatiebeoordeling te beschrijven Aan te geven wat de voordelen zijn van gedrag in plaats van karaktertrekken te gebruiken bij prestatiebeoordelingenAan te geven wat de voordelen zijn van gedrag in plaats van karaktertrekken te gebruiken bij prestatiebeoordelingen De populairste criteria voor prestatiebeoordelingen te noemenDe populairste criteria voor prestatiebeoordelingen te noemen Uit te leggen wie prestaties mogen evalueren, afgezien van de directe superieurUit te leggen wie prestaties mogen evalueren, afgezien van de directe superieur

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 153 Leerdoelen De potentiële problemen van prestatiebeoordelingen te beschrijven evenals maatregelen om die te voorkomenDe potentiële problemen van prestatiebeoordelingen te beschrijven evenals maatregelen om die te voorkomen Uit te leggen waarom managers niet graag functioneringsgesprekken houdenUit te leggen waarom managers niet graag functioneringsgesprekken houden De verschillende soorten beloningen op te noemenDe verschillende soorten beloningen op te noemen De verbanden te schetsen tussen prestatiebeoordeling, beloningen en werknemersgedragDe verbanden te schetsen tussen prestatiebeoordeling, beloningen en werknemersgedrag

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 154 Prestatiebeoordeling Prestatiebeoordeling en motivatie Doelen van prestatiebeoordelingen

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 155 Karaktertrekken Gedrag Individuele taakresultaten Wat evalueren we?

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 156 Wie moet de evaluatie uitvoeren? Directe superieur Collega's Zelfevaluatie Directe ondergeschikten 360-graden evaluaties

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 157 Beoordelingsmethoden Schriftelijke verslagenSchriftelijke verslagen Kritische voorvallenKritische voorvallen Grafische beoordelingsschalenGrafische beoordelingsschalen GedragsbeoordelingsschalenGedragsbeoordelingsschalen Vergelijkingen tussen meerdere individuenVergelijkingen tussen meerdere individuen

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 158 Potentiële problemen Eén criteriumEén criterium ClementiefoutClementiefout Halo-foutHalo-fout IdentificatiefoutIdentificatiefout Geringe differentiatieGeringe differentiatie Informatie vertekenenInformatie vertekenen

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 159 Problemen overwinnen Maak gebruik van meerdere criteriaMaak gebruik van meerdere criteria Kijk niet te veel naar persoonlijkheidskenmerkenKijk niet te veel naar persoonlijkheidskenmerken Kijk vooral wel naar gedragKijk vooral wel naar gedrag Noteer relevant gedrag in een dagboekNoteer relevant gedrag in een dagboek Maak gebruik van meerdere beoordelaarsMaak gebruik van meerdere beoordelaars Beoordeel selectiefBeoordeel selectief Train beoordelaarsTrain beoordelaars

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1510 En hoe evalueren we teamprestaties? 1.Laat problemen niet doorsudderen tot het jaarlijkse functioneringsgesprek. 2.Houd gesprekken over feedback gescheiden van gesprekken over loonsverhoging. 3.Laat werknemers zichzelf beoordelen. 4.Wanneer je kritisch moet zijn, richt je kritiek dan op concrete voorbeelden van gedrag, niet op de ander als persoon. 5.Beschouw het gesprek als een momentopname in een doorlopend proces.

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1511 Beoordelen van teamprestaties Koppel de teamresultaten aan de organisatiedoelen.Koppel de teamresultaten aan de organisatiedoelen. Begin met de klanten van het team en het werkproces dat het team volgt om hun behoeften tegemoet te komen.Begin met de klanten van het team en het werkproces dat het team volgt om hun behoeften tegemoet te komen. Meet de prestaties van teams en individuen.Meet de prestaties van teams en individuen. Leer het team eigen maatstaven te creëren.Leer het team eigen maatstaven te creëren.

12  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1512 PrestatiesPrestatiesInspanningInspanning Aantal dienstjaren VaardighedenVaardigheden Ruimte voor eigen oordeel Ruimte voor eigen oordeel Moeilijkheidsgraad van een baan Moeilijkheidsgraad Determinanten van beloningen

13  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1513 IntrinsiekebeloningenIntrinsiekebeloningenExtrinsiekebeloningenExtrinsiekebeloningen Niet-financiële beloningen beloningenNiet-financiële Indirecte compensatie compensatieIndirecte SoortenbeloningenSoortenbeloningen


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 151 Prestatiebeoordeling en beloningssysteem."

Verwante presentaties


Ads door Google