De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 2 De aard en effectiviteit van management Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 2 De aard en effectiviteit van management Management."— Transcript van de presentatie:

1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 2 De aard en effectiviteit van management Management van gedrag

2 Dia 2.2 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007

3 Dia 2.3 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Wat is management? Een functie De mensen die deze functie uitoefenen Een sociale positie Drucker Een bron van gezag Een discipline Een onderzoeksgebied

4 Dia 2.4 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Onderdelen van management Plannen Organiseren Bevelen Coördineren Controleren

5 Dia 2.5 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Het werk van de manager – de omgeving Figuur 2.5

6 Dia 2.6 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De rollen van de manager Formele autoriteit en status Sociale rollen Informatieve rollen Besluitvormingsrollen

7 Dia 2.7 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Situationeel management Figuur 2.8 Bron: uit Misselhorn, H., The Head and Heart of Management, Management and Organization Development Consultants (2003), blz.13. Overgenomen met toestemming.

8 Dia 2.8 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Tien belangrijke strategieen voor de Europese managers van de toekomst 1.Leiderschap ontwikkelen 2.Ingrijpende veranderingen stimuleren 3.De cultuur veranderen 4.Verdeel en heers 5.De ‘organisatie’ benutten 6.Concurrentievoordeel behouden Heller 7.Zorgen voor voortdurende vernieuwing 8.Management van motiverende factoren 9.Zorgen voor teamwork 10.Streven naar total quality management

9 Dia 2.9 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De aannames van de X-theorie over de menselijke aard De X-theorie veronderstelt het volgende: De gemiddelde werknemer is lui en houdt niet van werken. Wil de organisatie de gestelde doelen behalen, dan moet het personeel gedwongen, gecontroleerd, aangestuurd en bestraft worden. De gemiddelde werknemer vermijdt verantwoordelijkheid en verkiest aansturing. Motivatie vindt alleen plaats op het fysiologische en veiligheidsniveau.

10 Dia 2.10 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De aannames van de Y-theorie over de menselijke aard De Y-theorie veronderstelt het volgende: Voor de meeste mensen is werk net zo natuurlijk als ontspanning en vrijetijdsbesteding. Mensen sturen zichzelf aan en controleren zichzelf. Toewijding aan doelstellingen is afhankelijk van de beloning die met het behalen van deze doelstellingen gepaard gaat. In de juiste omstandigheden kan de gemiddelde werknemer leren om verantwoordelijkheid te dragen en te wensen.

11 Dia 2.11 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De aannames van de Y-theorie over de menselijke aard (vervolg) De Y-theorie veronderstelt het volgende: Creativiteit in het oplossen van problemen is wijdverspreid. Het intellectuele potentieel van de gemiddelde mens wordt slechts ten dele benut. Motivatie vindt plaats op het sociale, erkennings- en zelfrealisatieniveau.

12 Dia 2.12 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Het leiderschapsraster (deel a) Bron: Blake, R. R. and McCanse, A. A., Leadership Dilemmas – Grid Solutions, Gulf Publishing Co., Houston (1991), blz. 29, (raster), blz. 30 (paternalisme) en blz. 31 (opportunisme). Overgenomen met toestemming van Grid International, Inc. Figuur 2.9 (a)

13 Dia 2.13 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Het leiderschapsraster (deel b) Bron: Blake, R. R. and McCanse, A. A., Leadership Dilemmas – Grid Solutions, Gulf Publishing Co., Houston (1991), blz. 29, (raster), blz. 30 (paternalisme) en blz. 31 (opportunisme). Overgenomen met toestemming van Grid International, Inc. Figuur 2.9b

14 Dia 2.14 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Management by objectives (MBO) MBO is een stijl of systeem van management waarmee men door het betrekken van alle managementniveaus organisatiedoelen aan individuele prestaties en ontwikkeling probeert te koppelen. De basis voor een MBO-systeem is het volgende: Het vaststellen van doelstellingen en targets Participatie van afzonderlijke managers bij het vaststellen van doelstellingen en prestatiecriteria Voortdurende beoordeling van de eindresultaten.

15 Dia 2.15 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De cyclus van MBO-activiteiten Figuur 2.10

16 Dia 2.16 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Effectief mensenmanagement Figuur 2.11

17 Dia 2.17 Mullins, Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Algemene criteria voor managementeffectiviteit Het werk van de manager De manager zelf De relatie met anderen De manager als lid van de organisatie Algemeen effectiviteitscriterium


Download ppt "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 2 De aard en effectiviteit van management Management."

Verwante presentaties


Ads door Google