De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dia 7.1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Deel 3 Groepen en teams.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dia 7.1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Deel 3 Groepen en teams."— Transcript van de presentatie:

1 Dia 7.1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Deel 3 Groepen en teams

2 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 7 Groepen en teams Management van gedrag

3 Dia 7.3 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007

4 Dia 7.4 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Definities van groepen Een veelgebruikte definitie van groepen heeft een psychologische inslag: Een bepaald aantal mensen dat – •contact met elkaar heeft •zich psychologisch bewust is van de andere groepsleden •zichzelf als lid van de groep beschouwt. Schein

5 Dia 7.5 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Kenmerken van groepen •Een definieerbaar lidmaatschap •Groepsbewustzijn •Een algemeen doel •Afhankelijkheid van elkaar •Interactie •Het vermogen om eendrachtig op te treden Mitchell

6 Dia 7.6 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Essentiële kenmerken van groepen •Groepen vormen een belangrijk element van de werkpatronen van organisaties •Groepsleden beïnvloeden elkaar op verschillende manieren en groepen kunnen hun eigen hiërarchieën en leiders ontwikkelen •Groepsdruk kan veel invloed hebben op het functioneren van afzonderlijke groepsleden

7 Dia 7.7 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Essentiële kenmerken van groepen (vervolg) •De activiteiten van de groep worden geassocieerd met het leiderschapsproces •De door de manager gebruikte stijl van leiderschap heeft een grote invloed op het gedrag van de groepsleden

8 Dia 7.8 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Het verschil tussen groepen en teams Team •Omvang – beperkt •Selectie – cruciaal •Leiderschap – afwisselend •Perceptie – gedeelde kennis •Stijl – coördinatie op basis van rollen •Teamgeest – dynamische interactie Groep •Omvang – gemiddeld of groot •Selectie – onbelangrijk •Leiderschap – solo •Perceptie – gerichtheid op leider •Stijl – conformiteit met convergentie •Teamgeest – met z’n allen tegen de rest

9 Dia 7.9 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Invloeden op groepscohesie en -prestaties •Lidmaatschap •Werkomgeving •Organisatorisch •Groepsontwikkeling en wasdom

10 Dia 7.10 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Uit hoeveel mensen moet een team bestaan? •Volgens verschillende organisaties varieert het aantal mensen in een team tussen vier en vijftien •Vier is het minimum, wat betreft de creativiteit en variatie die men dan kan genereren •Vijftien is ongeveer het maximum aantal mensen waarmee men kan communiceren zonder dat men de stem hoeft te verheffen Cane

11 Dia 7.11 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Groepsontwikkeling en wasdom De vier fasen in het ontwikkelingsproces van groepen: •Wederzijdse acceptatie en lidmaatschap •Communicatie en besluitvorming •Motivatie en productiviteit •Controle en organisatie Bass en Ryterband

12 Dia 7.12 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Kenmerken van effectieve werkgroepen •Geloof in gedeelde doelen en doelstellingen •Inzet voor de groep •Acceptatie van groepswaarden en -normen •Wederzijds vertrouwen en wederzijdse afhankelijkheid •Participatie van alle leden en besluitvorming op basis van consensus

13 Dia 7.13 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Kenmerken van effectieve werkgroepen (vervolg) •Een vrije informatie- en communicatiestroom •De openlijke expressie van gevoelens en meningsverschillen •Oplossingen van conflicten door de leden zelf •Een lager personeelsverloop en minder absentie, ongelukken, fouten en klachten

14 Dia 7.14 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Rolrelaties en -conflicten Figuur 7.7 Bron: Miner, J. B., Management Theory, Macmillan (1971), blz. 47.

15 Dia 7.15 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De negen teamrollen van Belbin •Plant •Onderzoeker van middelen •Coördinator •Vormgever •Monitor/beoordeler •Teamspeler •Uitvoerder •Afronder •Specialist Belbin

16 Dia 7.16 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Communicatienetwerken (deel a) Figuur 7.9

17 Dia 7.17 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Communicatienetwerken (deel b) Figuur 7.9

18 Dia 7.18 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Communicatienetwerken en taakcomplexiteit (deel a) Bron: overgenomen uit Greenberg, J. and Baron, R.A. (1997), Behaviour in Organisations: Understanding Managing, derde editie, Prentice-Hall Inc., Upper Saddle River, NJ. Met toestemming overgenomen. Figuur 7.10a

19 Dia 7.19 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Communicatienetwerken en taakcomplexiteit (deel b) Bron: overgenomen uit Greenberg, J. and Baron, R.A. (1997), Behaviour in Organisations: Understanding Managing, derde editie, Prentice-Hall Inc., Upper Saddle River, NJ. Met toestemming overgenomen. Figuur 7.10b

20 Dia 7.20 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Het risky-shift-fenomeen •Je zou denken dat groepen weinig risico’s nemen en veilige en behoudende beslissingen nemen, maar het tegenovergestelde is vaak het geval. •De druk tot conformiteit betekent dat men de neiging heeft beslissingen te nemen die risicovoller zijn, dan de beslissingen die men als individu neemt.

21 Dia 7.21 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Symptomen van groepsdenken •Suggestie van ontastbaarheid •Rationalisering •Inherente moraliteit van de groep •Negatieve stereotypering •Druk op de individuele leden om zich te conformeren •Zelfcensuur •Valse indruk van unanimiteit •Ontstaan van ‘denkwachters’


Download ppt "Dia 7.1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Deel 3 Groepen en teams."

Verwante presentaties


Ads door Google