De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing & Logistiek 6 atheneum. Hoofdstuk 1 Communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing & Logistiek 6 atheneum. Hoofdstuk 1 Communicatie."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing & Logistiek 6 atheneum

2 Hoofdstuk 1 Communicatie

3 Hoofdstuk 1 Communicatie is het uitwisselen van gedachten, gevoelens, ideeën en informatie tussen mensen.

4 Hoofdstuk 1 Communicatie:  hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk  formeel vs. informeel  verbaal vs. non-verbaal  intern vs. extern  persoonlijk vs. massa  ……. vs. …….

5 Hoofdstuk 1 hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk:  zelfde functieniveau vs. ongelijk functieniveau

6 Hoofdstuk 1 formeel vs. informeel:  schrijf vs. spreek  officieel vs. officieus  zakelijk vs. persoonlijk

7 Hoofdstuk 1 verbaal vs. non-verbaal:  woorden vs. alles behalve woorden  verbale communicatie: - mondeling - schriftelijk  non-verbale communicatie: - gebaren- stemvolume - lichaamshouding- beelden

8 Hoofdstuk 1 intern vs. extern:  binnen de organisatie vs. buiten de organisatie (stakeholders!)  corporate communication is een voorbeeld van externe communicatie (komen we later op terug!)

9 Hoofdstuk 1 persoonlijk vs. massa:  tussen beperkt aantal personen vs. openbaar  voordeel van persoonlijke communicatie is dat directe feedback mogelijk is  met openbaar wordt bedoeld dat het voor iedereen toegankelijk is  voordeel van massacommunicatie is dat het per bereikt persoon goedkoop is

10 Hoofdstuk 1 Communicatie: ZMBO- model  Z = zender  M = medium  B = boodschap  O = ontvanger

11 Hoofdstuk 1 Communicatie:  coderen en decoderen  interne ruis en externe ruis  redundantie

12 Hoofdstuk 1 coderen en decoderen:  coderen is het omzetten van gedachte in een code (gebeurt door de zender!)  decoderen is het interpreteren van de boodschap door de ontvanger (gebeurt dus door de ontvanger!)  voor succesvol coderen en decoderen (en dus voor succesvolle communicatie!) is een gemeenschappelijk referentiekader nodig  referentiekader is het geheel aan ervaringen, gevoelens, waarden en normen, taal en meningen

13 Hoofdstuk 1 interne ruis en externe ruis:  ruis is een verstoring van het communicatieproces waardoor de boodschap niet overkomt zoals deze bedoeld is  bij interne ruis zit de oorzaak in het communicatieproces tussen zender en ontvanger  bij externe ruis zit de oorzaak in externe omstandigheden (buiten de zender en ontvanger om)

14 Hoofdstuk 1 redundantie:  redundantie is het toevoegen van informatie zonder nieuwe waarde  redundantie is herhalen


Download ppt "Marketing & Logistiek 6 atheneum. Hoofdstuk 1 Communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google