De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem."— Transcript van de presentatie:

1 Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem

2 - Waarom het een lastig onderwerp is - Welke verschillen ? - De noodzaak van een schoolvisie op differentiatie - Universal design for teaching and learning - vakdidactiek - klassenmanagement - onderwijslogistiek Inhoud

3 Gij zult standaardiseren ! U gaat te weinig om met verschillen !

4 Omgaan met verschillen buiten de klas Speciaal voortgezet onderwijs LWOO VMBO-B VMBO-K VMBO-T VMBO-T/Havo Havo Havo/Vwo Atheneum Atheneum+ Gymnasium Gymnasium TTO Groep 8 PO (vóór de zomervakantie) VO (erna)

5 Waarom is het zo een lastig onderwerp (geworden) ? - Tegenstrijdige eisen: standaardisatie vs. differentiëren - We doen het buiten de klas al zoveel - School is opgericht en ingericht voor standaardisatie - Voldoen aan minimumeisen ipv maximaal haalbare - Verwarren van standaardisatie met rechtvaardigheid - Onvoldoende hechte samenwerking in school - Onvoldoende tijd/ruimte/formatie/middelen, etc - Onvoldoende uitgewerkte schoolvisie op differentiatie

6 Waarom is een schoolvisie op differentiëren zo belangrijk? Veel keuzes mogelijk over welke verschillen van belang zijn Veel keuzes mogelijk in de didactische en schoollogistieke oplossingen

7 Met welke verschillen tussen leerlingen wil je rekening houden? Niveau (niet algemeen maar per vak) Behoefte aan begeleiding Manieren van verwerking Behoefte aan formatieve en summatieve toetsing Talenten Fysieke mogelijkheden

8 Met welke verschillen niet? Leerstijlen Meervoudige intelligentie Sexe (?) Enz.

9 Universal design for teaching and learning Niet voor iedere doelgroep een specifieke aanpak, maar een ontwerp waarin alle doelgroepen bereikt worden

10

11 Universal design for teaching and learning Pedagogiek: relatie met de leerling Didactiek: - klassenmanagement (ruimte voor differentiatie) - vakdidactische organisatie vd leerstof Onderwijslogistiek

12 Onderwijslogistieke oplossingen Langere lestijden Streaming and setting Keuzewerktijd Bandroostering Individuele roostering

13 Omgaan met verschillen in de klas

14 verschillende leerlingen èn buiten

15 Dank voor uw aandacht !


Download ppt "Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem."

Verwante presentaties


Ads door Google