De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuurprofieldoelen; drs.Pascal G Marsman, 11 december 2009 de culturele kleuring & uitstraling van uw school.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuurprofieldoelen; drs.Pascal G Marsman, 11 december 2009 de culturele kleuring & uitstraling van uw school."— Transcript van de presentatie:

1 Cultuurprofieldoelen; drs.Pascal G Marsman, 11 december 2009 de culturele kleuring & uitstraling van uw school

2 2 Cultuurprofieldoelen I.Welkom! Programma van deze workshop Werkwijze Laten we ons eerst even voorstellen!

3 3 Cultuurprofieldoelen Een paar opvattingen: Cultuur als 'bewaarplaats' van emotionele kennis, waardoor we de betekenis van het leven als doel op zichzelf kunnen leren begrijpen. Cultuur erft van de religie de 'kennis van het hart'... (R. Scruton, 2007 ; Waarom cultuur belangrijk is) Cultuur (educatie) als cognitief proces (cultureel zelfbewustzijn). Er zijn 4 basic skills : 1) waarnemen 2) verbeelden 3) conceptualiseren 4) analyse ( B. van Heusden, 2008)

4 4 Cultuurprofieldoelen En: In dit conceptuele tijdperk komen de mensen die beschikken over de volgende talenten (zintuigen) het beste tot hun recht: -Design -Verhaal -Symfonie -Empathie -Spel -Zingeving Daniel H.Pink ( uit: Een compleet nieuw brein, 2009 )

5 5 Cultuurprofieldoelen; Is dat iets nieuws? II. Het cultuurprofieldoel(CPD); Nee: het is geen kerndoel of eindterm! Ja: - een CPD past in visie en profilering van de school - een CPD past in visie kunstvaksectie - een CPD gaat tot 'iets' leiden  'iets' extra's, met toegevoegde waarde

6 6 Cultuurprofieldoelen In marketing en branding spreken we ook van 'toegevoegde waarde' (iets extra's!): SWATCH Nike, Converse etc. Vele, vele anderen.....!

7 7 Cultuurprofieldoelen Iets extra's in de 'culturele branche'; Vrienden van.... Niemand kan zonder vrienden. Ook wij niet. Daarom roepen wij u op Vriend te worden. Of Vriendin. Zo steunt u de Hermitage Amsterdam. En de vele, vele activiteiten die er plaatsvinden. Natuurlijk doen we van alles terug. Met uw Vriendenpas wordt u onverwijld welkom geheten! De Stichting Vrienden van de Hermitage Nederland steunt vele projecten in de Hermitages van Amsterdam en van St.-Petersburg.

8 8 Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur ?

9 9 Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur ?

10 10 Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur op school ?

11 11 Cultuurprofieldoelen Wat geeft kleur aan cultuur op school ?

12 12 Cultuurprofieldoelen opdracht 1 (stap 1): Wat zorgt bij u op school voor culturele kleuring & uitstraling? Welke 'extra's ? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

13 13 Cultuurprofieldoelen Cultuurprofieldoelen werken door in: - 'culturele kleuring & uitstraling' van de school, (binnen- & buitenschools) -leiderschap -docent als ambassadeur -pedagogisch-didactisch klimaat -logistieke inrichting van onderwijs -leerplan, projecten en lessen

14 14 Cultuurprofieldoelen III. Cultuurprofieldoelen in de praktijk Voorbeelden: Leerlingen maken kennis met de veelzijdigheid van de culturele industrie Leerlingen leren in, met en door kunst vanuit multidisciplinaire insteek In alle vakken leren leerlingen leren vanuit de context kunst

15 15 Cultuurprofieldoelen Vervolg voorbeelden: Urban culture staat centraal in ons programma Leerlingen leren in de context van culturele diversiteit Religie en kunst vormt de basis voor ons programma

16 16 het curriculaire spinnenweb plaats beoordeling leerinhouden leeractiviteiten docentrollen leerbronnen en -middelen leerlingroepering tijd leerdoelen basisvisie (© SLO,Curriculair Spinnenweb/ van den Akker)

17 17 Cultuurprofieldoelen

18 18 Cultuurprofieldoelen opdracht 2: Onze CPD's Stap 1( net gedaan) Stap 2: Neem het kerndoelen- en eindtermenoverzicht als uitgangspunt en beschrijf wat je leerlingen extra wilt leren binnen het cultuurprofiel-deel. Formuleer dit in concrete doelen.

19 19 Cultuurprofieldoelen Stap 3: Maak een keuze: omcirkel minimaal 4 cultuurprofieldoelen (hou oa rekening met type school en visie). Stap 4: Neem de cultuurprofieldoelen als uitgangspunt en formuleer ontwerpcriteria voor de leerjaren of lessen.

20 20 Cultuurprofieldoelen IV. Deelnemers aan het woord * Voorbeelden van (mogelijke) cultuurprofieldoelen? * Verhouding ambities & haalbaarheid ? * Actie & implementatie * Kritische succesfactoren mbt communicatie over CPD

21 21 Cultuurprofieldoelen V. Afronding workshop Uitnodiging voor de toekomst: Wat kan je zelf op school doen met het thema 'cultuurprofieldoelen'? Hartelijk dank & Tot ziens!


Download ppt "Cultuurprofieldoelen; drs.Pascal G Marsman, 11 december 2009 de culturele kleuring & uitstraling van uw school."

Verwante presentaties


Ads door Google