De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes. Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!

Verwante presentaties


Presentatie over: "IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes. Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!"— Transcript van de presentatie:

1 IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes

2 Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!  Actie!  Conclusies en toekomst  Vragen

3 Outcomes: wat, waarom en hoe? Wat zijn outcomes? CONTEXT INPUT PROCES OUTPUT (Leer)prestaties Schoolloopbaan Tevredenheid Outcomes Vervolgonderwijs Aansluiting op de arbeidsmarkt

4 Outcomes: wat, waarom en hoe? Waarom outcomes meten?  Externe kwaliteitszorg  Macrodoelmatigheid  Accreditatie  Visitatie  Interne kwaliteitszorg  PDCA-cyclus  PLAN: ‘Nulmeting’  CHECK: Wat is het resultaat van onze acties?

5 Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (1)  Wie bezorgt de informatie over outcomes?  Alumni  Laatstejaarscursisten  Operationalisatie  Twee dimensies: Aansluiting op de arbeidsmarkt Vervolgonderwijs  Subdimensies  Indicatoren

6 Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (2)  Allocatie  Sector  Aansluiting opleiding-werk  Toeleiding naar werk  Waarde HBO5-opleiding  Loonsverhoging  Promotie  Aanzien  Arbeismarktparticipatie  (Intrede)Werkloosheid  Verandering van werk  Arbeidsstelsel  Werkzekerheid  Allocatie  Instelling  Studierichting  Niveau  Belemmeringen  Facilitators  Waarde HBO5-opleiding  Drop-out  Slaagkans 1 e jaar ArbeidsmarktVervolgonderwijs

7 Outcomes: wat, waarom en hoe? Hoe outcomes meten? (3)  Validiteit  Literatuuronderzoek  Bestaande praktijk Vlaams Hoger Onderwijs  Focusgroep CVO’s  Consultatie externe opdrachtgevers

8 Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!  Actie!  Conclusies en toekomst  Vragen

9 Instrumentarium  Vragenlijsten  Laatstejaarscursisten die niet werken  Laatstejaarscursisten die werken  Alumni die niet werken  Alumni die werken  Interviewleidraad  Interview  Focusgroep

10 Waarom een instrumentarium?  Gegevensverzameling  Kwantitatief: vragenlijsten  Kwalitatief: interviewleidraad  Verschillende perspectieven  In het kader van Externe kwaliteitszorg

11 Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!  Actie!  Conclusies en toekomst  Vragen

12 Aan de slag! Kwantitatief of kwalitatief?  Kwantitatief:  Veel gegevens  Breed  Verwerking  Kwalitatief:  Respondentengroep kleiner  Diep  Een EN/EN-verhaal!

13 Aan de slag! Resultaten verwerken  Beschrijvend  Signaalfuncties  Grafieken  Itemniveau  Niveau van de (sub)dimensie  Doelstelling?

14 Aan de slag! Resultaten communiceren  Wie?  Externen  Cursisten/alumni  Personeel  Hoe communiceren?  Verslag  Per mail  Leeromgeving  Vergadering

15 Aan de slag! Resultaten verklaren  Vergelijken  Binnen CVO  Buiten CVO  Contextgegevens  Kenmerken van respondenten

16 Actie!  Borgen van positieve elementen  Conclusies: verbeterpunten  Prioriteren  Verbeteracties

17 Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!  Actie!  Conclusies en toekomst  Vragen

18 Conclusies en toekomst  Aan de slag!  Aanpassen aan noden?

19 Vragen?


Download ppt "IMO Instrumentarium voor het meten van outcomes. Overzicht  Outcomes: wat, waarom en hoe?  Instrumentarium  Waarom een instrumentarium?  Aan de slag!"

Verwante presentaties


Ads door Google