De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop(15 min) Meerkeuzevragen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop(15 min) Meerkeuzevragen."— Transcript van de presentatie:

1 College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop(15 min) Meerkeuzevragen (10 min) Casus (10 min)

2 Principes van Marketing Hoofstuk12

3 Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie?

4 Product (definitie) Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA)

5 Productniveau/ lagen Kotler Principes van marketing - Hoofdstuk 11

6 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product Kernproduct Feitelijke product Uitgebreide product

7 Totale product: (Verhage) (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

8 Goed of dienst? ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

9 indeling koopgedrag (Copeland/ Mc Carthy: ) - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. * fast moving consumer goods (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen  vaak RAG - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding)  Vaak BPO - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs.  vaak UPO -Unsought goods: ( Mc Carthy) consumenten weten (nog) niet van het bestaan af; regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wil men (nog) niet. © Economie Leer Kracht 2011

10 B2B Principes van marketing - Hoofdstuk 11

11 Type goederen: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

12 productbeslissingen tastbare kenmerken: kwaliteit, functie, ontwerp verpakking merk productondersteuning

13 © Pearson Marketing Real Life

14 productgroep/ lijn beslissingen assortiment productgroep/ lijn beslissingen

15 Breedte: 3 productsoorten Diepte 4 Lengte 7 Diepte 2 Dimensies van assortiment

16 bewegingen productgroep Principes van marketing - Hoofdstuk 11

17 Assortimentsstrategieën Trading up VW Pheathon Mac Book PRO Trading down

18 BEST GLOBAL BRANDS brands/best-global-brands-2008/best-global- brands-2010.aspx Bron: Alef de Jong:

19 Merkenbeleid Unilever

20 Fabrikantenmerken: Naam door de maker product: individueel; b.v. blue band Collectief-/ paraplu-/familie-merk: Philips combinatie van beide: Opel Vectra A-merk:- vaak hoog kwaliteitsniveau % distributiespreiding - vaak landelijke reclame B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie) © Economie Leer Kracht 2011

21 Winkel/Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) “Battle of brands” © Economie Leer Kracht 2011

22 Merkenbeleid AH Multibrandstrategie Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken

23 Merkensoorten Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister © Economie Leer Kracht 2011

24 Onderzoek naar merkbekendheid Merkbekendheid: (on)geholpen

25 Merkenbeleid (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

26 Merkgevingsstrategie: lijnextensie: reeds bestaand merk productvariatie toevoegen bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier Individueel merk: nieuw merk: merkextensie: merknaam in andere productgroep toe voegen bijv: Bicpennen en aanstekers © Economie Leer Kracht 2011

27 Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Merkgevingsstrategie:

28 pk&feature=related

29 Productlevenscyclusstrategieën Na de introductie doorloopt een product een aantal fasen. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

30 (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

31 Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC

32 Groeifase -Early adopters en early majority -Nieuwe functies en verbeteringen onder druk van toetredende concurrenten -Toename van het aantal distributiekanalen -Prijzen stabiel of licht dalend -Handhaven van promotie-uitgaven; inhoud van ‘awareness’ naar ‘preference’ -Winst op korte termijn of dominant marktaandeel op lange termijn Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC

33 Volwassenheidsfase -Marktontwikkeling -Productontwikkeling -Marketingmix aanpassen Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC

34


Download ppt "College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop(15 min) Meerkeuzevragen."

Verwante presentaties


Ads door Google