De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stand van zaken en ontwikkeling 19 januari 2012. Programma  Inleiding: rapport en portfolio in de visie van school  Cluster 1  Cluster 2  Cluster.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stand van zaken en ontwikkeling 19 januari 2012. Programma  Inleiding: rapport en portfolio in de visie van school  Cluster 1  Cluster 2  Cluster."— Transcript van de presentatie:

1 Stand van zaken en ontwikkeling 19 januari 2012

2 Programma  Inleiding: rapport en portfolio in de visie van school  Cluster 1  Cluster 2  Cluster 3 en 4  In vier groepen (clusters 1 t/m 4): vragen beantwoorden  Samen: vragen uit de clusters bespreken

3 Onze visie: ontwikkelingsgericht samenwerken  Vygotsky: een wetenschappelijke theorie  De ontwikkeling van het kind als resultaat van cultuur en milieu  De leerkracht als verantwoordelijke vanuit de samenleving

4 Kenmerken van ontwikkelingsgericht onderwijs  Leren is holistisch  Leren met betekenisvolle activiteiten  De leerkracht als deelnemer en rolmodel: de zone van de naaste ontwikkeling  Leerlingen construeren hun eigen kennis en vaardigheden  De leerkracht volgt de ontwikkeling in betekenisvolle situaties: reflecteren, betrokkenheid en zelfverantwoordelijkheid

5 Het portfolio Een plek voor verantwoording aan jezelf Een instrument voor zelfsturing Reflectie Het portfolio is van en voor het kind

6 Het rapport Een plek voor verantwoording aan ouders Het rapport is van de leerkracht voor de ouders Beoordeling Methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen ( citotoetsen)

7

8 Cluster 1 Portfolio groep 1 en 2 Thema’s Maandtekeningen Diverse werkjes waar het kind trots op is Leerlingvolgsysteem KIJK! Basiskenmerken Risicofactoren Betrokkenheid 10 ontwikkelingslijnen

9 10 Ontwikkelingslijnen KIJK! Sociale en emotionele ontwikkeling Speel- en werkgedrag Motoriek Zintuiglijke waarneming Mondelinge taalontwikkeling Lichaamsoriëntatie Ruimtelijke oriëntatie Tijdsoriëntatie Symboolverkenning Logisch denken

10 Cluster 2 Algemeen Groep 3 technisch lezen Portfolio groep 3 en 4 Thema’s Taaldoelen Onderzoek

11 Taaldoelen (Technisch) lezen Schrijverschap Woordenschat Spreken luisteren Taalbeschouwing

12 Springdonkklapper tabblad 1 t/m 7 portfolio 1 t/m 5. thema’s Taaldoelen Onderzoek Creatieve vakken 6. Creatieve vakken 7. Overig werk

13 Springdonkklapper 8. rapport Rapport groep 3 Rapport groep 4 Technisch lezen AVI DMT Leestechniek Woordenschat Rekenen Schrijven Technisch lezen AVI DMT Leestempo Begrijpend lezen Spelling Woordenschat Rekenen Schrijven W00rdbenoeming: Onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed

14 Cluster 3 en 4 Algemeen Basis is de reflectie van en met het kind. Portfolio: - Wereld oriëntatie = thematijd - Zelfstandigheid  ontdekken  onderzoeksvragen - WO-doelen - Onderzoeksdoelen - Taaldoelen

15 Taaldoelen Woordenschat Spreken luisteren Taalbeschouwing Schrijverschap

16 Springdonkklapper 1 t/m 7. Portfolio 1 t/m 5. WO-thematijd: - WO-doelen - Onderzoeksdoelen - Schrijverschap (taal) 6. Creatieve vakken 7. Overig werk 8. Rapport Taal: - Woordenschat - Spreken luisteren - Taalbeschouwing Spelling Rekenen Technisch lezen Begrijpend lezen Engels (groep 7 en 8)

17 Rapport Cluster 3 Woordbenoeming - Onvoldoende, matig, voldoende, ruimvoldoende, goed Cluster 4 Punten - 4 t/m 10


Download ppt "Stand van zaken en ontwikkeling 19 januari 2012. Programma  Inleiding: rapport en portfolio in de visie van school  Cluster 1  Cluster 2  Cluster."

Verwante presentaties


Ads door Google