De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie."— Transcript van de presentatie:

1

2 Lehouck Florine

3  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie

4  Onderzoek op 2 tijdstippen  283 Nederlandse ‘beste’ vriendschappen  Al studies in dit gebied verricht

5  Verklaringen muziek belangrijke rol vroeg- adolescente vriendschap: ◦ Social Identity Theory (SIT) Sociale identiteit door het behoren tot een bepaalde muzikale voorkeurgroep. ◦ Similarity-attraction Hypothesis (S-AH) & Assortative mating perspective (AMP) Meest aangetrokken door mensen die dezelfde attitudes, waarden, gedragen en karaktertrekken hebben. Delen hele leefwereld. => Jongeren populaire of niet-populaire muziek kiezen om zich al dan niet van anderen te onderscheiden.

6  Hypothese 1: Vrienden tonen gelijkheid in voorkeur voor specifiek muzikale dimensies en in het volledige patroon van muzikale voorkeur  Hypothese 2: Specifieke en volledige gelijkheid voorspelt vriendschapsformatie  Hypothese 3: Specifieke en volledige muziekvoorkeur voorspelt niet vriendschapsstabiliteit

7  Deelnemers: Personen uit CONAMORE studies  Procedure: Invullen reeks vragenlijsten  Types vriendschap: vriend benoemen en rekening als tot onderzoek behoort  Metingen a.d.h.v. 5-punten Likert schaal & 4 muzikale dimensies  Strategische analyse: Randomizeren, multivariate tests

8  Grote muzikale gelijkheid zowel in specifieke als volledige voorkeur in de vroege vriendschapsrelaties ◦ Vanuit SIT: sociale identiteit van muziekgebaseerde groep waartoe behoren ◦ Vanuit S-AT & AMP: aangetrokken door jongeren met gelijke attitudes, waarden, gedragingen, persoonlijkheid…  Geen bewijs verandering smaak als vriendschap eindigt  Hypothese muzieksmaak belangrijker bij hogere klasse jongeren dan lagere klasse jongeren

9  Niets beweren voor beste vriendschapsrelatie want geen onderzoek verricht op ‘gewone’ vriendschap  Toekomstige studies meer metingen in kortere tijdsintervallen & meer focussen op (niet)vriendschap dan ‘beste’ vriendschapsrelatie  Geen bewijs voor vriendschapsstabiliteit

10


Download ppt "Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie."

Verwante presentaties


Ads door Google