De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leeftijdgenoten en Vrienden Kohnstamm, R. (2009) Leeftijdgenoten en vrienden in De kleine ontwikkelingspsychologie III de puberjaren (pp. 191-212) (3 de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leeftijdgenoten en Vrienden Kohnstamm, R. (2009) Leeftijdgenoten en vrienden in De kleine ontwikkelingspsychologie III de puberjaren (pp. 191-212) (3 de."— Transcript van de presentatie:

1 Leeftijdgenoten en Vrienden Kohnstamm, R. (2009) Leeftijdgenoten en vrienden in De kleine ontwikkelingspsychologie III de puberjaren (pp ) (3 de druk). Houten: Bon Stafleu van Loghum.

2 Inhoud Verschillende typen peergroup Boezemvrienden en hartsvriendinnen De vriendengroep De subcultuur De gemengde peergroup Spiegel of hindernis voor elkaar Conformiteit maar met mate Wie is waarom populair? Leren op school Schoolleven

3 Verschillende typen peergroup Formele continuïteitFormele discontinuïteitInformele continuïteitInformele discontinuïteit GereglementeerdEmotioneel geladenOntmoetingsplaatsNegatieve contacten GeorganiseerdStructuurGereglementeerdOngeschreven regels sportclubfanclubschoolstraatbende Peergroup = zelfde leeftijd/zelfde interesse’s Informeel/formeel = de wijze hoe informatie wordt verstrekt aan jongeren Continu/discontinu = is er voorbereiding op de volwassenheid of niet?

4 Boezemvrienden en hartsvriendinnen Vriendschapsparen lijken op elkaar volgens de persoonlijkheidseigenschappen: - extraversie – vriendelijkheid Dominantie, vriend(inn)en vullen elkaar aan Boezemvrienden doen veel samen, hartsvriendinnen zijn veel samen Felle conflicten uit elkaar groeien

5 De vriendengroep Wij-gevoel tegenover ‘de anderen’ Subtiele hiërarchie Seksuele rijpheid, school en leren, interesses, muziekvoorkeur = belangrijk bij vormen van vriendengroepen

6 De subcultuur In de jeugdcultuur => verschillende subculturen Elk zijn eigen levensstijl Specifieke gedragingen per subcultuur Voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar dit is niet nodig Anderen denken stereotiep over ‘hen’ Referentiegroep voor adolescenten Basis voor een imago

7 De gemengde peergroup Bij begin adolescentie, vriendengroepen uit seksegenoten Geleidelijk aan contact met andere sekse Initiatief door leden met hoge groepsstatus Subcultuur verdwijnt doordat eigenheid toeneemt Belangrijkste functie subcultuur paarvorming

8 Spiegel of hindernis voor elkaar Vriendschappen belangrijke rol psychosociale ontwikkeling Bevordering of hindernis Kan leiden tot aantasting eigenwaarde, poging zich anders te gedragen Peer arena Sociale vergelijkingen Verkeerde keuzes door groep pseudovolwassenheid

9 Conformiteit maar met mate Gelijkvormigheid Hiërarchie/rolverdeling Leider, praatpaal, slimste,… Sommigen volgen niet, maar gaan hun eigen weg

10 Wie is waarom populair? Sociale vaardigheid Populair zijn = goed gevoel aan anderen geven Vriendelijk/goed humeur/grappig/stralen zelfvertrouwen uit zonder op te scheppen Al van jongs af aan positief zelfbeeld Komen met veel meer mensen overeen dan enkel hun vriendengroep

11 Leren op school middelbaar = homogene leeromgeving Meisjes doen meer hun best dan jongens Jongens vertonen machogedrag Niet gemengd onderwijs = betere resultaten Meerderheid aan meisjes = resultaten zijn beter

12 Schoolleven Sociaal-emotionele kant Goede contacten = bevordering van psychosociale ontwikkeling School is in de eerste plaats een ontmoetingsplaats Aanleren structuur en gedragscodes

13 Bronnen en_moratorium_kleur.jpg en_moratorium_kleur.jpg Office gallery


Download ppt "Leeftijdgenoten en Vrienden Kohnstamm, R. (2009) Leeftijdgenoten en vrienden in De kleine ontwikkelingspsychologie III de puberjaren (pp. 191-212) (3 de."

Verwante presentaties


Ads door Google