De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ADOLESCENTIE LEMMENSINSTITUUT LEUVEN ACADEMIEJAAR 2010-2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ADOLESCENTIE LEMMENSINSTITUUT LEUVEN ACADEMIEJAAR 2010-2011."— Transcript van de presentatie:

1 ADOLESCENTIE LEMMENSINSTITUUT LEUVEN ACADEMIEJAAR

2 ADOLESCENTIE 2

3 1.Lichamelijk : Evolutie naar volwassen lichaam Puberteit : seksespecifieke veranderingen (  hypofyse) Seksuele rijpingsprocessen Primaire en secundaire geslachtskenmerken Groeispurt : tweede strekking Lengte, gewicht, skelet Ongelijke groei  slungelachtig Zweetklieren, vette huid  acné Reacties op veranderingen  zelfbeeld Bijv. te vroege/late rijping, psychologisch voor/achter, “ideale maten” Eerste menstruatie/zaadlozing : gemengde gevoelens Acceleratieverschijnsel 3

4 ADOLESCENTIE 2. Motorisch Toename van uithouding en spierweefsel 4

5 ADOLESCENTIE 3. Perceptueel aandacht en concentratievermogen  multitasken NB : té afwisselende muziek bij studeren is storendté afwisselende muziek bij studeren is storend 5

6 ADOLESCENTIE 4. Cognitief : Piaget: stadium 4 : formeel operationeel stadium 1.Nadenken over dingen die niet direct waarneembaar zijn (= abstract denken Bijv. vrijheid, liefde, milieu, zelfreflectie Propositionele denken: logisch rede Nadenken over “wat zou kunnen zijn” 6

7 ADOLESCENTIE 2. Hypothetisch-deductief denken Als…. dan….. Experimenterend denken 3. Combinatorisch denken Systematisch combineren van elementen 4. Efficiënte informatieverwerking Geheugencapaciteit Metacognitie Planmatig en systematisch werken Inhoudelijke kennis 7 &é&é Kritischer Discussie Idealisme Zelfbeeld

8 ADOLESCENTIE 5. Taal : Beheersing volwassenentaal Ook eigen jargon (vet, duhuh, SMS-taal) 8

9 ADOLESCENTIE 6. Sociaal-emotioneel 9

10 ADOLESCENTIE 6. Sociaal-emotioneel: kindrol  volwassenrollen 1.Ouders en gezin Separatie en individuatie Eigen mening Zelfstandigheid “Ouders zijn niet perfect” Generatiekloof is beperkt Rolveranderingen (o.a. relaties, studie, levensbeschouwing) Invloed van gezin Opvoedingsstijl “Lege nest”-gevoel Sociale klasse Samenstelling gezin Cultuur 10

11 ADOLESCENTIE 6. Sociaal-emotioneel 2.Conflicten Met ouders, leerkrachten Met zichzelf (zelfbepaling vs. andere nodig) 11

12 ADOLESCENTIE 6. Sociaal-emotioneel 3.Stress Probleemgerichte, emotiegerichte of defensieve aanpak 4.Leeftijdsgenoten Meer tijd (ook buiten school, jeugdhuis) Informele groepen, zelfkeuze Ook andere sekse Grotere groepen Jeugdcultuur-subcultuur (skater, gabbers, gothic, emo,…)  imago Kliekjes : <7, zelfde interesse, wij-gevoel  wederzijdse socialisatie Boezemvriend(inn)en: intimiteit, gelijkwaardigheid, wederkerigheid 12

13 ADOLESCENTIE 7. Seksueel Freud : genitale fase Hormonen  seksuele stroomversnelling Romantische relaties Intimiteit, plezier, prestige, eigen identiteit, autonomie zelfbekommernis  status  affectie  praktisch Zelfbevrediging Eerste keer: geleidelijke toename van intimiteit Tienerzwangerschappen (+/- 1%) Homoseksualiteit 13

14 ADOLESCENTIE 8. Persoonlijkheid : Egocentrisme : de wereld draait om mij Imaginair publiek : iedereen kijkt naar mij Persoonlijke fabel : ik ben uniek 14

15 ADOLESCENTIE 8. Persoonlijkheid : Conformisme : keuzes baseren op anderen Identiteitsvinding en –ontplooiing : Wie ben ik? – Wie wil ik worden? Identificatie : van uiterlijk naar innerlijk a.d.h.v. modellen/idealen Experimenteren : (tijdelijk) verschillende rollen aannemen Identiteitsstatus : Erikson : identiteit vs. Identiteitsverwarring Invloed van ouders Genderstereotypen Zelfbeeld : Onderscheid eigen perceptie en deze van anderen Meer gedifferentieerd 15

16 ADOLESCENTIE 9. Moreel : postconventioneel stadium Sociale regels MAAR ook universele menselijke waarden Voorwaarden: Formeel operationeel denken Inlevingsvermogen/empathie Omzetten in daden Niet iedereen bereikt dit stadium! 16

17 ADOLESCENTIE 10. School : 17

18 ADOLESCENTIE 11. Spel Sport en hobby i.p.v. ontwikkelingsspel Sociale dimensie 12. Tekenen Kritischer  bewust van beperkingen Kalmerend tekenen /karikaturen 13. Muzisch Muziek beluisteren o.w.v. zelfverwezenlijking, emotionele en sociale behoeften. Voorkeuren o.i.v. identiteitsvorming/conformisme 18

19 VOLGENDE KEER Wo 2 maart Pubers in de klas 19


Download ppt "ADOLESCENTIE LEMMENSINSTITUUT LEUVEN ACADEMIEJAAR 2010-2011."

Verwante presentaties


Ads door Google