De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling Docent: drs. Caroline Heijmans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling Docent: drs. Caroline Heijmans."— Transcript van de presentatie:

1 Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling Docent: drs. Caroline Heijmans

2 Persoonlijkheidsontwikkeling © drs. Caroline Heijmans | 2

3 begint al heel vroeg 3

4 © drs. Caroline Heijmans | Harlow & Suami (1966, 1970) 4

5 © drs. Caroline Heijmans | Houding ouder Gedrag kindhechting autoritairPrikkelbaar; ruziezoekend afwijzend; geïrriteerd afwerend; vermijdend; minder gevoelig; afstandelijk onveilige hechting negeren paniek; angstig; vastklampend en overafhankelijk gedrag onveilige hechting warmte; steun vrolijk; actief; sociaal vaardig; makkelijk troostbaar veilige hechting warmte; toegeeflijkheidagressief; impulsief; verwend 5

6 © drs. Caroline Heijmans | Ontwikkelingsgebieden  motoriek  sensoriek  taal  cognitie  sociaal-emotionaliteit  moraal 6

7 © drs. Caroline Heijmans | Motorische ontwikkeling The visual cliff experiment (Gibson & Wall) Uitgebreid overzicht 7

8 © drs. Caroline Heijmans | Reflexen 8

9 © drs. Caroline Heijmans | Ontwikkeling van het tekenen 4 fasen van Luquet:  Toevallig realisme achteraf betekenis toekennen aan gekrabbel  Mislukt realisme details weergegeven maar nog niet vloeiend in een geheel (bijv. hoed ver boven hoofd)  Verstandelijk realisme niet alleen wat hij ziet, maar ook wat hij weet (bijv. man opzij met twee ogen)  Visueel realisme wat werkelijk vanuit één waarnemingspunt zichtbaar is 9

10 © drs. Caroline Heijmans | Taalontwikkeling Kritische fase! 10

11 © drs. Caroline Heijmans | Kritische fase 11

12 © drs. Caroline Heijmans | Cognitieve ontwikkeling Stadia  Sensomotorisch stadium (0-2 jaar)  Pre-operationeel stadium (2-7 jaar)  Concrete operaties (7-12 jaar)  Formele operaties (> 12 jaar) 12

13 © drs. Caroline Heijmans | ① Sensomotorisch stadium (0-2)  taal nog niet ontwikkeld (preverbaal)  betekenissen verbonden met gelaatsuitdrukkingen, stem, gebaren, zintuigelijke indrukken woef 13

14 © drs. Caroline Heijmans | ② Pre-operationeel stadium (2-7)  gebruik van woorden (heel concreet)  animistisch denken (‘een bloot ei’)  fantastisch of fantasierijk denken (mooie kleren=koningskind)  magische denken (‘geen snoepjes stelen = buurvrouw wordt beter’)  egocentrisch denken (alleen vanuit eigen standpunt) 14

15 © drs. Caroline Heijmans | Conservatieprobleem 15

16 © drs. Caroline Heijmans | ③ Stadium van de concrete operaties (7- 12)  beheersing van het conservatieprobleem  beeldend denken (handelingen in gedachten)  causaal denken 16

17 © drs. Caroline Heijmans | ④ stadium van de formele operaties (>12 jaar)  Abstract denken (schoonheid, liefde, waarheid, God etc.)  Formeel denken begrippen als ‘waarschijnlijkheid’ en ‘mogelijkheid’  Hypothetisch denken verbanden en voorspellingen 17

18 © drs. Caroline Heijmans | Sociaal-emotionele ontwikkeling  baby (0-1,5 jaar)  peuter (1,5-4 jaar)  kleuter (4-6 jaar)  schoolkind (6-12 jaar)  adolescent (12-22 jaar) Erikson: Centraal conflict bij iedere fase. Goed doorstaan of nadelige gevolgen overgehouden (angsten, afweer, fixaties, vervreemding? 18

19 © drs. Caroline Heijmans | ① Baby (0-1,5 jaar)  Basisvertrouwen in omgeving  voeding, hygiëne, bescherming  angst voor vreemden (8ste maand angst/eenkenningheid)  scheidingsangst (12e maand – 6e jaar) Basisvertrouwen versus wantrouwen Centraal thema = hoop 19

20 © drs. Caroline Heijmans | ② Peuter (1,5-4 jaar)  Toename onafhankelijkheid  zelf lopen, bewegen, eten, praten  zindelijk worden  koppigheidsfase, nee-zegperiode Autonomie versus onderworpenheid Centraal thema: wil 20

21 © drs. Caroline Heijmans | ③ Kleuter (4-6 jaar)  Begin socialiseringsproces  gevoelig voor waarden en normen in het gezin  minder egocentrische opstelling  belangstelling leeftijdsgenootjes  delen van aandacht en liefde Initiatief versus schuld Centraal thema: doel 21

22 © drs. Caroline Heijmans | ④ Schoolkind (6-12 jaar)  Competitie  schoolprestatie, krachtmeting  coöperatie  erbij willen horen, boezemvriend(in) Vlijt versus minderwaardigheid Centraal thema: competentie 22

23 © drs. Caroline Heijmans | ⑤ Adolescent (12-22 jaar)  omgaan met seksualiteit  identiteitsvorming  losmaking ouderlijk gezin  ingroeien in maatschappij Vroege adolescentie: Identiteit versus identiteitsverwarring Centraal thema: trouw Late adolescentie: Intimiteit versus geïsoleerdheid Centraal thema: liefde 23

24 © drs. Caroline Heijmans | ⑥ jong volwassene (22-40 jaar)  verfijning van interpersoonlijke vaardigheden  vorming vaste relaties  liefdesrelatie neemt toe flexibiliteit Vrijgevigheid versus bezitterigheid Centraal thema: zorg 24

25 © drs. Caroline Heijmans | ⑦ middelbaar volwassene (40-60 jaar)  bestemming gevonden  bezinning over leven  belangstelling overstijgt eigen gezin en werkkring Integriteit versus wanhoop Centraal thema: wijsheid 25

26 © drs. Caroline Heijmans | ⑧ Oud volwassene(> 60 jaar)  loslaten van werk  afname lichamelijke prestaties  dood naasten  toename inzich algemeen belang Integriteit versus wanhoop Centraal thema: wijsheid 26

27 © drs. Caroline Heijmans | Morele ontwikkeling  3 niveaus en 6 fasen Kohlberg 27

28 © drs. Caroline Heijmans | Kohlbergs niveaus en fasen 28

29 © drs. Caroline Heijmans | Onderzoek van Kohlberg (1963) 29

30 © drs. Caroline Heijmans | Het Heinz dilemma 30

31 © drs. Caroline Heijmans | Functies van spel  lichamelijke en motorische ontwikkeling  intellectuele ontwikkeling  sociale ontwikkeling  emotionele ontwikkeling 31


Download ppt "Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling Docent: drs. Caroline Heijmans."

Verwante presentaties


Ads door Google