De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school Anna M. T. Bosman KU Nijmegen Congres “Leven met dyslexie” 18 juni 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school Anna M. T. Bosman KU Nijmegen Congres “Leven met dyslexie” 18 juni 2003."— Transcript van de presentatie:

1 Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school Anna M. T. Bosman KU Nijmegen Congres “Leven met dyslexie” 18 juni 2003

2 In deze lezing zal aan bod komen 4 Wat belangrijk is –in een leesbehandeling –in een spellingbehandeling 4 Onbewezen stelling: lees- en spelling- problemen in Groep 3 dienen zonder uitstel en onmiddellijk te worden aangepakt

3 Onderzoek naar de effectiviteit van een leesbehandeling 4 is schaars 4 bewijst dat bijna elk type behandeling werkt 4 is vaak lastig te interpreteren, omdat –veel aspecten tegelijk geïmplementeerd zijn –een relevante controlegroep ontbreekt –generalisatie vaak niet mogelijk is –effect op langer termijn niet duidelijk is

4 De meeste leesbehandelingen 4 vinden eens per week plaats 4 worden uitgevoerd door professionals 4 worden gegeven als kinderen meer dan een jaar achterlopen 4 lijken systematisch 4 zijn gebaseerd op de gedachte dat lezen fundamenteel fonologisch gemedieerd is

5 4 hebben meer effect op het lezen van tekst dan het lezen van losse woorden 4 slagen er niet in om de achterstand van een leerling volledig weg te werken 4 zijn effectiever bij leerlingen met een kleinere achterstand 4 zijn effectiever bij kinderen zonder bijkomende problemen

6 Torgesen et al. (2001) 4 60 leerlingen met leesproblemen –gemiddeld 10 jaar –woord lezen was 1.5 SD onder het gemiddelde –fonologische vaardigheid onder minimum –verbale intelligentie > 75 (Gemiddeld: 93) 4 8 weken, dagelijkse interventie van 2 uur 4 8 weken follow-up begeleiding in de klas 4 professionele behandelaars

7 Torgesen et al. (2001) 4 twee zeer systematische behandelingen –ADD: auditory discrimination in depth –EP: embedded phonics 4 metingen: voor, direct erna, 1 en 2 jaar later 4 lezen werd beoordeeld op: –accuraatheid; kwam en bleef op niveau –begrip; kwam en bleef op niveau –snelheid; kwam niet op niveau

8 Torgesen et al. (2001)

9 Aspecten die een leestraining effectief lijken te maken 4 intensief (twee maal 1 uur per dag) 4 elke dag 4 één-op-één 4 ervaren behandelaar 4 systematisch en afgestemd op het niveau 4 veel herhaling (overlearning) 4 (veel positieve feedback)

10 Onderzoek naar de effectiviteit van een spellingbehandeling 4 is zeer schaars 4 bewijst dat lang niet elk type behandeling werkt 4 is redelijk goed te interpreteren, omdat –gering aantal aspecten geïmplementeerd is –een relevante controlegroep aanwezig is –effect op langer termijn soms duidelijk is

11 Woorden met ambigue foneem- grafeem relaties PaleisStouterd KachelRondje VuilnisModder SchildpadMiauwen NagelBloot Pantoffel“Hengel” van Leerdam, Bosman, & Van Orden (1998)

12 Percentage correct na 3x oefenen

13 Woorden met inconsistente foneem-grafeem relaties asperge bungalow champignon douane giraffejeans junglejus kangoeroekievit (kieviet, sinds 1998) milieu niveau onmiddellijkpassagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002

14 Percentage correct na 3x oefenen

15 Een goede spellingmethode 4 is afgestemd op de leerling –leerlingen met aandachtsproblemen vragen een andere aanpak dan leerlingen zonder –leerlingen met spellingproblemen hebben meer oefening nodig dan leerlingen zonder 4 is afgestemd op het spellingprobleem –woorden met ambigue foneem-grafeem relaties vragen om een andere instructie dan woorden met inconsistente foneem-grafeem relaties

16 Aspecten die een spellingtraining effectief lijken te maken 4 staat dicht bij de vaardigheid zelf –wordt uit het hoofd geoefend –heeft een motorische component –betreft het hele woord 4 bevat directe feedback

17 Lees- en spellingachterstand 4 is zelden het gevolg van speelsheid 4 kan niet vroeg genoeg aangepakt worden 4 de behandeling ervan moet “voor alles gaan” ‘Een persoonlijk verhaal’

18 Oproep tot deelname onderzoek om te bewijzen dat vrijwel alle lees- en spellingproblemen voorkomen kunnen worden als we vanaf de eerste lesdag weigeren te accepteren dat een kind achterloopt. Nodig: leerkrachten die wel in deze stelling geloven leerkrachten die niet in deze stelling geloven Aanmelding:

19 Dank voor uw aandacht


Download ppt "Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school Anna M. T. Bosman KU Nijmegen Congres “Leven met dyslexie” 18 juni 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google