De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren spellen, feedback en de computer Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren spellen, feedback en de computer Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek."— Transcript van de presentatie:

1 Leren spellen, feedback en de computer Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling & BSI

2 Centrale vraag Wat is het effect van het soort feedback op de spellingprestaties van leerlingen in Groep 4? –Kennis van het resultaat –Informationele feedback

3 Experiment 1 Spellingchecker vs. Visueel dictee

4 Materiaal & Procedure 4 Uit een voorstudie van 200 woorden –selectie van 100 woorden die gemiddelde spellingscores opleverden: 4 Spelling programma’s –Spellingchecker –Visueel dictee

5 Proefpersonen

6 Prestaties op de voortoets

7 Training effect: Prestaties op de natoets

8 Transfer: toename correct gespelde ongeoefende woorden

9 Training efficiëntie 4 Aantal geoefende woorden –Spellingchecker: 37.4% –Visueel dictee: 49.3% 4 Gemiddeld aantal pogingen voor een goede spelling –Spellingchecker: 25 (G = 12; Z =35) –Visueel dictee: 8 (G = 4; Z =12)

10 Training efficiëntie & spellingniveau

11 Conclusies 4 Visueel dictee > spellingchecker –Spellingprestaties op natoets –Efficiënter bij verwerving •Voor goede spellers •Vooral voor zwakke spellers 4 Visueel dictee = spellingchecker –Transfer naar ongeoefende woorden –Transfer alleen naar analogie en regelwoorden

12 Experiment 2 Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties

13 Materiaal 4 24 trainingswoorden (20% slechts gespelde) –12 ambigue F-G woorden (e.g., dweil) –12 leenwoorden (clown, shirt) 4 36 controle woorden –18 ambigue F-G woorden –18 leenwoorden

14 Procedure 4 Drie trainingcondities –Geen feedback –Spellingchecker zonder suggesties –Spellingchecker met suggesties

15 Proefpersonen 4 68 leerlingen uit Groep 4 4 Prestaties voortoets –Geen feedback (n = 23): Gem. = 36.6% –SC zonder suggesties (n = 23): Gem. = 40.8% –SC met suggesties(n = 22): Gem. = 36.8%

16 Zonder FB: Impliciet leren

17 Impliciet vs. expliciet leren

18 Rol van soort feedback

19 Conclusies 4 Oefenen zonder FB => positief effect op de spellingprestaties: Dus impliciet leren 4 Oefenen met FB is effectiever dan zonder: Dus expliciet leren is effectiever dan impliciet 4 Effect FB met suggesties = Effect FB zonder suggesties –zonder suggesties: F-G ambigu woorden = leenwoorden –met suggesties : F-G ambigue woorden > leenwoorden

20 Moraal van dit verhaal De computer is een effectief spelling hulpmiddel voor leerlingen in Groep 4 Vooral als de feedback informationeel is

21 Veel dank aan Anke Weekers & Floor Noten


Download ppt "Leren spellen, feedback en de computer Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek."

Verwante presentaties


Ads door Google