De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren spellen, feedback en de computer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren spellen, feedback en de computer"— Transcript van de presentatie:

1 Leren spellen, feedback en de computer
Martijn van Huygevoort & Anna M. T. Bosman ORD 10-12 Mei 2006 Radboud Universiteit Nijmegen, Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling & BSI

2 Centrale vraag Wat is het effect van het soort feedback op de spellingprestaties van leerlingen in Groep 4? Kennis van het resultaat Informationele feedback

3 Spellingchecker vs. Visueel dictee
Experiment 1 Spellingchecker vs. Visueel dictee

4 Materiaal & Procedure Uit een voorstudie van 200 woorden
selectie van 100 woorden die gemiddelde spellingscores opleverden: Spelling programma’s Spellingchecker Visueel dictee

5 Proefpersonen

6 Prestaties op de voortoets

7 Training effect: Prestaties op de natoets

8 Transfer: toename correct gespelde ongeoefende woorden

9 Training efficiëntie Aantal geoefende woorden
Spellingchecker: 37.4% Visueel dictee: % Gemiddeld aantal pogingen voor een goede spelling Spellingchecker: 25 (G = 12; Z =35) Visueel dictee: (G = 4; Z =12)

10 Training efficiëntie & spellingniveau

11 Conclusies Visueel dictee > spellingchecker
Spellingprestaties op natoets Efficiënter bij verwerving Voor goede spellers Vooral voor zwakke spellers Visueel dictee = spellingchecker Transfer naar ongeoefende woorden Transfer alleen naar analogie en regelwoorden

12 Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties
Experiment 2 Spellingchecker zonder vs. Spellingchecker met suggesties

13 Materiaal 24 trainingswoorden (20% slechts gespelde)
12 ambigue F-G woorden (e.g., dweil) 12 leenwoorden (clown, shirt) 36 controle woorden 18 ambigue F-G woorden 18 leenwoorden

14 Procedure Drie trainingcondities Geen feedback
Spellingchecker zonder suggesties Spellingchecker met suggesties

15 Proefpersonen 68 leerlingen uit Groep 4 Prestaties voortoets
Geen feedback (n = 23): Gem. = 36.6% SC zonder suggesties (n = 23): Gem. = 40.8% SC met suggesties(n = 22): Gem. = 36.8%

16 Zonder FB: Impliciet leren

17 Impliciet vs. expliciet leren

18 Rol van soort feedback

19 Conclusies Oefenen zonder FB => positief effect op de spellingprestaties: Dus impliciet leren Oefenen met FB is effectiever dan zonder: Dus expliciet leren is effectiever dan impliciet Effect FB met suggesties = Effect FB zonder suggesties zonder suggesties: F-G ambigu woorden = leenwoorden met suggesties : F-G ambigue woorden > leenwoorden

20 Vooral als de feedback informationeel is
Moraal van dit verhaal De computer is een effectief spelling hulpmiddel voor leerlingen in Groep 4 Vooral als de feedback informationeel is

21 Anke Weekers & Floor Noten
Veel dank aan Anke Weekers & Floor Noten


Download ppt "Leren spellen, feedback en de computer"

Verwante presentaties


Ads door Google