De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER.

Verwante presentaties


Presentatie over: "E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER."— Transcript van de presentatie:

1 E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER

2 E P O S OUTLINE normale veroudering = achteruitgang onder meer in allerhande leervermogens eenvoudig te compenseren hoe vrolijker hoe beter nooit te oud om te leren

3 E P O S Doolhof

4 E P O S Doolhof, makkelijker : expliciet leren linksrechts

5 E P O S Doolhof, moeilijker: impliciet leren links, meestal rechts, meestal

6 E P O S ipliciet leren, voor allerhande doolhoven

7 E P O S doolhoven en ouder worden

8 E P O S dopamine (DA) en ouder worden DA receptor opname: een 25-jarige (links) een 70-jarige (rechts) In hersengebieden die belangrijk zijn bij impliciet leren : ≈5-15% DA receptor afname per decade

9 E P O S dopamine (DA) en ouder worden handig als je bezig bent met (leven lang) leren: -vreemde taal -navigeren op internet -ander doolhof HYPOTHESE : Dopamine-tekorten zijn (tijdelijk) te ‘repareren’ : medicatie, caffeine, positief affect

10 E P O S positief affect ? - positieve herinnering- neutrale herinnering - geen effect op DA - geen effect op impliciet leren - toename van DA (30 min) - verbetering in impliciet leren

11 E P O S positief affect en veroudering - clip uit Disney classic- clip van verkeer in IJtunnel

12 E P O S conclusies nieuwe neurofysiologische inzichten : achteruitgang in leervermogens eenvoudig te compenseren positieve gemoedstoestand caffeine ? structurele effecten ? tijdelijke effecten al effectief voor leren

13 E P O S dank voor uw aandacht


Download ppt "E P O S K. Richard Ridderinkhof BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER."

Verwante presentaties


Ads door Google