De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zo leer je kinderen lezen en spellen Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zo leer je kinderen lezen en spellen Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen"— Transcript van de presentatie:

1 Zo leer je kinderen lezen en spellen Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen

2 Het probleem Leesachterstand – 10-15% in het Bao (Struiksma, 2003) – 73% in het Sbao (van Bon e.a., 2006) Spellingachterstand – Geen gegevens Oorzaak – Niet intelligentie of afkomst, maar instructiekwaliteit

3 Het doel Voorkómen van lees- en spelling- achterstanden in Sbao (…en Bao) door Effectieve Instructie

4 Waarmee? De methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” (ZLKLS; Schraven, 2004) ontwikkeld door drs. José Schraven

5 Onderzoeksvragen Wat is het effect van de methodiek ZLKLS? Tot welk niveau leidt de methodiek ZLKLS?

6 Deelnemende scholen Schoolmethodiek m / janders- taligen medicijnen / diagnose XZLKLS1/1026/6 Y-7/1400/2 Z-3/944/2 School1 jaar L&SBao-3Bao-2SBao X9%137 Y19%4116 Z33%237

7 Gemiddelde leeftijd + scores op cognitieve tests LeeftijdSPMWSTLTMCijfers vw/aw X /6 Y /6 Z /5 SPM = Non-verbale intelligentie; Raven WST = Woordenschat; RAKIT LTM = Lange termijn geheugen; 12-woordentest Cijfers vw/aw = korte termijn geheugen; cijferreeksen voor- en achterwaarts

8 Toetskalender SeptemberNovemberMaartJuni Lezen Auditieve synthesexxxx Letters lezenxxxx DMTxxxx AVIxx Spellen Auditieve analysexxxx Letters spellenxxxx 8-woordendicteexxxx SVSxx

9 Verschillen tussen de scholen

10 Auditieve synthese (max. = 40)

11 Letters lezen (max. = 34)

12 DMT 1a in aantal woorden per minuut

13 DMT 2a in aantal woorden per minuut

14 DMT 3a in aantal woorden per minuut

15 Auditieve analyse (max. = 40)

16 Letters spellen (max. = 34)

17 8-Woorden spellen (max. = 8)

18 SVS Dictees 1-3 in % correct (in maart)

19 SVS Dictees 4-5 in % correct (in juni)

20 Niveaus van de scholen

21 Cito normen

22 DMT 1a niveaus in juni

23 DMT 2a niveaus in juni

24 DMT 3a niveaus in juni

25 Avi-1 niveaus in juni

26 Avi-2 niveaus in juni

27 Avi-3 niveaus in juni

28 Spelling M23 niveaus in maart

29 Spelling E3b niveaus in juni

30 Conclusies De school met ZLKLS heeft op zowel lezen als spellen substantieel betere prestaties dan de scholen zonder. Het leesniveau van de school met ZLKLS is vergelijkbaar met dat van het regulier onderwijs. Het spellingniveau van de school met ZLKLS is beter dan dat van het regulier onderwijs.

31 s p e l l e z e n n Wat Hoe Wat maakt ZLKLS Effectief?

32 Het ‘Wat’ Structuur – van de orthografie door een denkkader (meta- cognitie) regels denkwijzen – van oefeningen op basis van de taakanalyse Leesoefeningen vooraf aan lezen (auditieve synthese) Spellingoefening vooraf aan spellen (auditieve analyse)

33 Het ‘Hoe’ Directe instructie – Leerkracht is model – Frontale opstelling – Differentiatie tijdens groepsles Oriënteringsbasis – Concreet doel – Oefenen van onderdelen – Integratie met bestaande kennis Multi-sensoriële basis – Visuele, auditieve en motorische kanaal Toetsing en herhaling – Elke dag dezelfde volgorde – Elke dag een dictee

34 Succes verzekerd Dank voor uw aandacht


Download ppt "Zo leer je kinderen lezen en spellen Dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen"

Verwante presentaties


Ads door Google