De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1."— Transcript van de presentatie:

1

2 Marktonderzoek MK02 HEO-CE1

3 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1

4 Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: –Weten wat marktonderzoek is –Weten welke verschillende vormen er zijn –Aan kunnen geven welke vormen wanneer gebruikt moeten worden MK02 HEO-CE1

5 Vragen? MK02 HEO-CE1

6 Wat is marktonderzoek Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1

7 Wat is marktonderzoek Waarom belangrijk: Misschien wordt je marktonderzoeker Goed een onderzoek kunnen vormgeven en interpreteren Veel verslagen, eindscriptie MK02 HEO-CE1

8 Wat is marktonderzoek Objectief: Wetenschappelijke methode Doelstelling, probleemstelling, afbakening Hypothese MK02 HEO-CE1

9 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoekUitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Enquête Motivatieonderzoek ObservatieExperiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS Feedback Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 MK02 HEO-CE1

10 Wat is marktonderzoek Definiëren probleemstelling –Hypothese vormend –Hypothese toetsend Bepalen onderzoeksopzet –Vormend of toetsend –Beschrijvend of verklarend –Welke doelgroep MK02 HEO-CE1

11 Verschillende vormen Verzamelen secundaire gegevens –Desk research –Interne/externe bronnen Verkennend onderzoek –Hypothese vormend/exploratief –Kwalitatief onderzoek –Proefenquête –Expertonderzoek/Delphi-onderzoek MK02 HEO-CE1

12 Verschillende vormen Uitwerken onderzoeksopzet: Enquête (schriftelijk, mondeling, telefonisch) Motivatieonderzoek (projectietechniek, focusgroups) Observatie (wat doet ´ie i.p.v. wat zegt ´ie) Expiriment (onafhankelijke en afhankelijke variabelen) –Laboratorium- en veldexpiriment MK02 HEO-CE1

13 Verschillende vormen Continu-onderzoek: Ad hoc/continu Multi-cliënt/multi-sponsored (beschikbaarheid van de gegevens) Omnibusonderzoek (regelmatig multi-sponsored) Panelonderzoek(consumenten, detaillisten) MK02 HEO-CE1

14 Samenvatting Informatie Systematisch Objectief Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1

15 Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoekUitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Enquête Motivatieonderzoek ObservatieExperiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS Feedback Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 MK02 HEO-CE1

16 Samenvatting Continu-onderzoek: Multi-cliënt/multi-sponsored Omnibusonderzoek Panelonderzoek MK02 HEO-CE1

17 Vragen? MK02 HEO-CE1

18 Voor volgende keer Individuele opdracht: Bedenk alvast een onderwerp voor je individuele opdracht. MK02 HEO-CE1

19 Einde MK02 HEO-CE1

20 Einde MK02 HEO-CE1


Download ppt "Marktonderzoek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1."

Verwante presentaties


Ads door Google