De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae 1."— Transcript van de presentatie:

1 Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae 1

2 Wim Lagae Hoofddocent sportmarketing Lessius Antwerpen Deeltijd-hoofddocent sportmarketing K.U.Leuven (FaBeR)

3 Terreinverkenning voetbalmarketing

4 Voetbalmarketing MM, HRM & OM waardecreatie en klanttevredenheid operationele inkomsten toepassing: BVO Lage Landen

5 Atypische dienstensector ‘ win’ maximalisatie afhankelijk onvoorspelbare sportieve resultaten: - Europese vleespotten? - Promotie? - Degradatie? kopen/verkopen winter-zomermercato

6 Atypische dienstensector entertainmentsector emotionele verbondenheid fans variabiliteit kernproduct ‘wij’ tegen ‘zij’ - hatelijk en agressief clandenken - grimmige omgeving

7 Atypische dienstenbedrijven fans beheersen het merk regelmatige samenkomst belangrijkste klanten overshooting media-aandacht/populaire sport relatief hoge salarissen ‘productiemensen’

8 Atypische dienstenbedrijven liga organiseert competitie ingewikkeld netwerk stakeholders afhankelijkheid vrijwilligers voetbalstadion

9 FC Utopia United

10 K1. CEO voetbalmarketing Positionering en strategie Plaats Prijs Product Promotie Proces Personeel Perceptie van kwaliteit

11 K1. CEO voetbalmarketing Overleg met Raad van Bestuur: – RvB: aanvullende competenties –Graduele groei op elke inkomstencomponent –Exploitatiewinst

12 K1. CEO voetbalmarketing Budget: 1) Minimum budget dienstenmarketing (% inkomsten) 2) Maximumplafond sportieve loonmassa

13 K2. Human Resources manager “Eerst personeel, dan klant!” Front office/back office personeel Training dienstenmarketing Transfers dienstenmarketing

14 K3. Venue manager Audit servicescape: - Kern (absoluut nodig) - Hygiënische factoren = basisverwachting - Differentiërende elementen ( Dis)satisfiers?

15 K3. Venue manager Economisch duurzaam? –Bezettingsgraad –Bezettingsdagen Sociaal duurzaam? Ecologisch duurzaam?

16 K4. Operations manager ALLE wachtrijen in kaart brengen Crowd management: –Signage –Segmenteer en entertain wachten –(Zelf)bediening

17 K5. Branding Missie USP/ESP Huisstijl Keuzes maken Sportief-maatschappelijke invulling

18 K6. Sportmarketingcommunicatie Voetbalsponsoring verkopen Partnerships –Ontwikkelen/verdiepen/verhaal vertellen –Activatiescorekaart –Club: activeer mee Sportmkc = topsport –Underpromise, overdeliver! –Multisponsoromgeving!

19 K7. Crossmediale communicatie Social media vs klassieke media PR coaching spelers en sportieve staf Management publiciteit Ondersteunen partners

20 K8. CSR CSR = meer dan voetbal -Maatschappelijke verankering -Integratie -Veiligheidsproblematiek

21 K9. CRM CRM: segmenten detecteren en loyaliseren! - Business seats - Seizoenkaart - Tickets - Catering

22 K10. Merchandising Aanbod Outsourcing? Distributie: - offline/online - fanshop/shop in shop/mobiele shop/…

23 K11. Stakeholders Complex netwerk Liga: tvrechten, competitieformat Vrijwilligers Community, fans en politie: veiligheid Inzetten op jeugdacademie!

24 K12. FanXp FANBELEVINGSDRAAIBOEK? vóór? tijdens wedstrijd? tijdens rust? na?

25 K12. FanXp Effectieve speeltijd? Public viewing Inzetten op vriendelijke randevenementen

26 Are you being served? FC Utopia United - FC Realo : 2-1 of 5-0?

27


Download ppt "Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae 1."

Verwante presentaties


Ads door Google