De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Een evidence-based richtlijn voor verpleegkundigen en verzorgenden ter vermindering van agitatie bij dementerende ouderen Rieneke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Een evidence-based richtlijn voor verpleegkundigen en verzorgenden ter vermindering van agitatie bij dementerende ouderen Rieneke."— Transcript van de presentatie:

1 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Een evidence-based richtlijn voor verpleegkundigen en verzorgenden ter vermindering van agitatie bij dementerende ouderen Rieneke Peijnenburg Cindy Brink Berno van Meijel Paul-Jeroen Verkade Pascalle Schmitz

2 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Inhoud: Aanleiding Agitatie Concept richtlijn Testperiode Definitieve richtlijn

3 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Aanleiding: Vraag uit de praktijk Subsidieaanvraag ZonMw ‘Tussen Weten en Doen’ Richtlijnen apathie / depressie bij dementie NIVEL

4 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Agitatie: Fysiek agressief gedrag Fysiek niet-agressief gedrag Verbaal niet-agressief gedrag Verbaal agressief gedrag Cohen-Mansfield J (2001)

5 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Agitatie kan leiden tot: Vermindering kwaliteit van leven Vroegtijdige opname Toename van de zorgconsumptie Arbeidsontevredenheid

6 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Ontwikkeling richtlijn: Systematische literatuurstudie naar niet- medicamenteuze interventies Expertpanel Begeleiding Trimbos-instituut, NIVEL Samenwerking Radboud Universiteit Nijmegen

7 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stap 1 ‘Wat zie je?’ Omcirkel welk gedrag de afgelopen twee weken voorkwam en hoe vaak het voorkwam Nooit Minder dan 1 à 2 keer Meerdere keren 1 à 2 keer Meerder keren Meerdere keren eens per week per week per week per dag per dag per uur 1. IJsberen, doelloos rondlopen 2. Verkeerd kleden of uitkleden 3. Spugen (ook tijdens maaltijden) 4. Vloeken of verbale agressie 5. Etcetera Cohen-Mansfield Agitation Inventory (CMAI) Cohen-Mansfield et al. (1989), vertaald door De Jonghe & Kat (1996)

8 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stap 2 ‘In welke situaties komt het gedrag voor?’ Wie is er in de buurt? Wat gebeurt er in de directe omgeving? Waar komt het gedrag voor? Wanneer komt het gedrag voor?

9 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stap 3 ‘Hoe komt het?’ Lichamelijke oorzaak Onvervulde behoefte Overprikkeling Onderprikkeling Te hoge eisen

10 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stap 4 ‘Wat ga je er aan doen?’ Interventie gericht op een specifieke oorzaak Interventie gericht op de omgeving Activiteiten in de vorm van bewegen Muziek ter ontspanning of ter activering

11 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stap 5 ‘Heeft het geholpen?’ Is het geagiteerde gedrag verminderd? Hoe verder?

12 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Verantwoordelijkheid: Gediplomeerde verpleegkundigen en verzorgenden van niveau 3 en hoger werkzaam in de thuiszorg en in verpleeghuizen

13 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Advies en ondersteuning: Multidisciplinaire team Mantelzorger

14 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Uitvoeren interventie: Verzorgende niveau 2 Mantelzorger Familie Activiteitenbegeleiding Fysiotherapeut

15 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Doel testperiode: Inhoud Bruikbaarheid

16 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Vóór de testperiode: Training met als doelen: Kennisvermeerdering agitatie Uitvoeren in dagelijkse praktijk

17 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Testperiode: Drie maanden 19 Verpleegkundigen en verzorgenden 18 Dementerende ouderen Telefonische ondersteuning

18 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Na de testperiode: Enquêtes over inhoud en bruikbaarheid Interviews over samenwerking

19 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Positieve ervaringen: Inzicht in geagiteerd gedrag Structuur Ondersteuning Bruikbaar

20 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Negatieve ervaringen: Tijd Niet-medicamenteuze interventies Motivatie collega’s Thuiszorg

21 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Veranderingen: Tijdsinvestering Samen met collega Rol teamleider Haalbaarheid Extra aandacht voor thuiszorg

22 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Stand van zaken: Definitieve vaststelling richtlijn Legitimering V&VN Verspreiding via website INHOLLAND Effectiviteit

23 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Meer informatie:

24 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Vragen??

25 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Verpleegkundigen en verzorgenden in het verpleeghuis/ thuiszorg hebben geen tijd om met een richtlijn te werken

26 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Een verpleeghuis dat niet met deze richtlijn gaat werken, doet haar bewoners tekort

27 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Ieder gedragsprobleem bij dementerende ouderen vraagt om een andere interventie

28 Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Wanneer de richtlijn via internet beschikbaar komt voor verzorgenden en verpleegkundigen, is de implementatie in de praktijk een feit


Download ppt "Lectoraat GGZ-Verpleegkunde Een evidence-based richtlijn voor verpleegkundigen en verzorgenden ter vermindering van agitatie bij dementerende ouderen Rieneke."

Verwante presentaties


Ads door Google