De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.  Voorstellen  Achtergrond onderzoekslijn  Doelstelling onderzoekslijn  Onderzoek patiëntenperspectief 

Verwante presentaties


Presentatie over: "Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.  Voorstellen  Achtergrond onderzoekslijn  Doelstelling onderzoekslijn  Onderzoek patiëntenperspectief "— Transcript van de presentatie:

1 Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers

2  Voorstellen  Achtergrond onderzoekslijn  Doelstelling onderzoekslijn  Onderzoek patiëntenperspectief  Onderzoek verpleegkundig perspectief  Onderzoek begeleiding bij het opnieuw leren eten  Vragen en discussie Inhoud

3  Prevalentie personen in Nederland - 95% vrouw  Incidentie patiënten per jaar  15% overlijd aan de gevolgen  Verpleegkundige interventies  Patiëntenperspectief  Behoefte aan kennis over verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (bron: Multidisciplinaire richtlijn eetstoornissen, 2006) Achtergrond

4  Effectieve zorg beschrijven in een model  Verpleegkundige interventies ontwikkelen Doelstelling

5 Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa Joyce van Ommen

6  Vraagstelling Welke aspecten van verpleegkundige zorg dragen naar oordeel van patiënten met AN bij aan hun gewichtsherstel?  Methode Kwalitatief onderzoek (grounded theory) Interviews (N=13) Respondenten - ontslag met gewicht in normale marge - ontslag minder dan 3 maanden terug - gem. 15 jaar oud [13 – 17] - gem. opnameduur 131 dagen [67 – 246] Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (1)

7  Methode Analyse d.m.v. transcriberen met WinMax Genereren van codeboom en kerncategorieën Data-analyse met twee onderzoekers  Resultaten Fases gewichtsherstel Drie thema’s: verantwoordelijkheid structuurbiedende interventies normaliseren Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (2)

8  Fase 1 Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (3) Patiënt Geen verantwoordelijkheden Structuurbiedende interventies Direct eten (normaliseren) Opnieuw leren eten Groepsgenoten Verpleegkundige Emotionele beschikbaarheid Fysieke aanwezigheid Opbouw samenwerkingsrelatie Attitude

9  Fase 2 Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (4) Patiënt Terugkrijgen van verantwoordelijkheden Normaliseren van het dagelijks leven Oefenen samen met verpleegkundige Groepsgenoten Verpleegkundige Opbouwen vertrouwensrelatie Betrokkenheid kenbaar maken Modeling Begeleiding ouders

10  Fase 3 Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (5) Patiënt Zelf verantwoordelijk Leven buiten de kliniek Herontdekken van levensaspecten Verpleegkundige Ruimte geven Goede dosering afstand nabijheid

11  Theoretisch model Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (6)

12  Conclusie Verpleegkundige zorg voor patiënten met anorexia nervosa is specialistisch werk De resultaten gebruiken om bestaande behandelprogramma’s te analyseren Onderzoek perspectief patiënten op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (7)

13 Onderzoek perspectief verpleegkundigen op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa René Bakker

14  Vraagstelling Welke aspecten van verpleegkundige zorg dragen naar oordeel van verpleegkundigen bij aan het gewichtsherstel van patiënten met AN?  Methode Kwalitatief onderzoek (grounded theory) Interviews (N=8) Focusgroep (experts) Respondenten - Contract 24 uur of meer - Minimaal 1 jaar klinische werkervaring - Verpleegkundig gediplomeerd Onderzoek perspectief verpleegkundigen op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (1) ETEN NORMALISEREN BEWEGEN ETEN STRUCTUUR BEWEGEN ETEN VERANTWOORDE LIJKHEID BEWEGEN FASE123

15  Methode Analyse d.m.v. transcriberen met MaxQDA Genereren van codeboom en kerncategorieën Data-analyse met twee onderzoekers Peer-review  Resultaten Verandering therapeutische relatie in 3 fases Onderzoek perspectief verpleegkundigen op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (2)

16 Onderzoek perspectief verpleegkundigen op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (3) Instrumentele drang attitude – eten is normaal (vplk maakt keuzes) er zijn – benoemen/controle herhalen – gewoonte aanleren groep – voorbeeldgedrag ouders – normaliseren kennis – duidelijkheid Relationele sturing attitude – eten is normaal (vplk begeleidt keuzes) er zijn – toezicht bespreken – eetstoornisgedachten verantwoordelijkheid – verschuift vertrouwen – experimenteren Relationele support attitude – eten is normaal (vplk als back-up) er zijn – beschikbaar zijn verantwoordelijkheid – patiënt/ouders hobby's – normaliseren leven na de kliniek – preventieplan

17  Conclusie Verpleegkundige zorg voor patiënten met anorexia nervosa is specialistisch werk waarbij kennis een belangrijke rol speelt De resultaten gebruiken om bestaande behandelprogramma’s te analyseren Onderzoek perspectief verpleegkundigen op verpleegkundige zorg bij anorexia nervosa (4)

18 Onderzoek verpleegkundige begeleiding bij het opnieuw leren eten Laura Beukers

19  Aanleiding - Vplk begeleiding bij het opnieuw leren eten van essentieel belang - Hoe dient deze begeleiding er concreet uit te zien?  Doel • Kennis en inzicht verkrijgen in de verpleegkundige begeleiding tijdens de maaltijden die het herstel van het eetgedrag van jongeren met AN bevordert. • Bijdragen aan richtlijnen en educatie voor verpleegkundigen over verpleegkundige zorg bij AN. Onderzoek verpleegkundige begeleiding bij het opnieuw leren eten (1)

20  Vraagstelling Op welke wijze dienen verpleegkundigen begeleiding tijdens de maaltijd aan tafel te bieden aan jongeren met Anorexia Nervosa, zodat het opnieuw leren eten wordt bevorderd en daarmee hun eetgedrag wordt hersteld?  Methode • Video-observaties in best-practice setting • Ongeveer 14 maaltijden (± 7 uur materiaal) • Video-analyse d.m.v. programma Transana© • Scènes selecteren (aanleiding / interventie / effect) Onderzoek verpleegkundige begeleiding bij het opnieuw leren eten (2)

21 Vragen en discussie ?


Download ppt "Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.  Voorstellen  Achtergrond onderzoekslijn  Doelstelling onderzoekslijn  Onderzoek patiëntenperspectief "

Verwante presentaties


Ads door Google