De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 13 Conflicthantering Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "10-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 13 Conflicthantering Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."— Transcript van de presentatie:

1 10-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 13 Conflicthantering Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker

2 10-2 Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren

3 10-3 Copyright © 2010 Pearson Education Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie?

4 10-4 Copyright © 2010 Pearson Education Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben

5 10-5 Copyright © 2010 Pearson Education Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf

6 10-6 Copyright © 2010 Pearson Education Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen

7 10-7 Copyright © 2010 Pearson Education Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten Communicatieproblemen Onduidelijke organisatiestructuur Persoonlijke verschillen

8 10-8 Copyright © 2010 Pearson Education Organigram

9 10-9 Copyright © 2010 Pearson Education De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Begrijp de verschillende stijlen van conflicthantering en ga na welke stijl je voorkeur heeft. Bepaal de doelstellingen, beoordeel de opties en ontwikkel een strijdplan om je belangrijkste doelstellingen te bereiken

10 10-10 Copyright © 2010 Pearson Education Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen?

11 10-11 Copyright © 2010 Pearson Education Handel de emotionele aspecten van het conflict af 1.Behandel de ander met respect 2.Laat de ander weten dat je hem begrijpt 3.Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens

12 10-12 Copyright © 2010 Pearson Education Strategie voor conflicthantering Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg

13 10-13 Copyright © 2010 Pearson Education De verschillende stijlen voor conflicthantering Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten

14 10-14 Copyright © 2010 Pearson Education Stijlen van conflicthantering

15 10-15 Copyright © 2010 Pearson Education Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering

16 10-16 Copyright © 2010 Pearson Education Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen.

17 10-17 Copyright © 2010 Pearson Education Onderhandelingsstrategieën Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen

18 10-18 Copyright © 2010 Pearson Education De onderhandelingsruimte

19 10-19 Copyright © 2010 Pearson Education Richtlijnen voor effectief onderhandelen 1.Besteed aandacht aan de positie van de andere partij 2.Zorg voor een concrete strategie 3.Open met een positieve noot 4.Stel problemen aan de kaak, geen personen 5.Blijf rationeel en doelgericht

20 10-20 Copyright © 2010 Pearson Education Richtlijnen voor effectief onderhandelen 6.Gebruik objectieve criteria 7.Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod 8.Benadruk win-winoplossingen 9.Schep een klimaat van vertrouwen 10.Sta open voor hulp van buitenaf

21 10-21 Copyright © 2010 Pearson Education Het stimuleren van conflicten 1.Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie 2.Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen 3.Haal buitenstaanders binnen 4.Herstructureer de organisatie 5.Wijs een advocaat van de duivel aan

22 10-22 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen? Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden


Download ppt "10-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 13 Conflicthantering Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."

Verwante presentaties


Ads door Google