De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun."— Transcript van de presentatie:

1

2 Het einddoel

3 Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun organisaties  de set adviser  Action Learning en Virtual Action Learning  studiemateriaal en werkwijze

4 Doel eerste start-up-dag En …..  Alle 8 subsetafspraken maken  Eerste huiswerkopdrachten  Afsluiting met diner

5 Dagprogramma 2 oktober

6 Praktische zaken  Vaststellen: dieetwensen, aantal diners vanavond  Leerstijlenvragenlijst ingeleverd?  Ondersteuning-door-organisatieformulier (OOF) inleveren  Persoonlijke gegevens op formulier checken en aanvullen

7 Kennismaken (1) Structuur  Interview in tweetal, 10 minuten pp  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten. Jij geeft daarbij aan hoe jouw collega-student succesvol zijn/haar studie gaat afronden

8 Kennismaken (2) Inhoud (tijdens kennismaken onderling)  Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor (beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d)  Geef twee argumenten voor deze vergelijking  Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden  Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang )  Hoe zie je de weg naar het beschreven doel?  Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

9 Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

10 Action Learning Kennis opdoen is onvoldoende: L= P+Q+I+R leren = programmed knowledge+questioning insight+reflection  Leren is onderdeel van het werk  Leren impliceert doen en wordt versterkt door het nemen van risico‘ s  Leren is een zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces  Leren veronderstelt formulering van de juiste (leer)vragen  Leren doe je van en met elkaar  Leren impliceert zelfreflectie en feedback

11 Action Learning betekent dus dat je  tijdens studie werkt aan echte problemen  risico’s durft te nemen  ondersteuning vanuit organisatie moet krijgen  actief bijdraagt aan de lessen  van elkaar wilt en durft te leren  verantwoording neemt voor je eigen leerproces  telkens je afvraagt hoe het gaat en of je er iets aan wilt veranderen

12 Programma-overzicht

13 Structuur core coursebijeenkomsten: A OM-2 A OM-2 A MM1 A MM1 STARTUPSTARTUP STARTUPSTARTUP A OM-1 A OM-1 1 LAa+i (HRM) + 2 ALP’en (OM en MM) 1 LAa+i (HRM) + 2 ALP’en (OM en MM) M M O O M M O O M M O O M HRM1 M HRM1 O O A MM-2 A MM-2 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M OM-3 M OM-3 O O A HRM-3 A HRM-3 M M O O M MM-3 M MM-3 O O 3 weken 5 weken 5-15 weken Dit is de eerste helft van de tweede fase

14 Programma-overzicht en data buiten de core courses om: m O Snellezen:7 of 20 okt uur Schouten & Nelissen Locatie: Business School Veranderkunde 11 nov (alle sets) – uur 1e subsetbijeenkomst: 16 okt – uur alle volgende subsetbijeenkomsten (8) plant subset zelf vandaag! O m A ALP-uitleg (RFC) 13 jan (alle sets) uur m O m

15 Info over studiestructuur- en inhoud: digitale - en papieren begeleiders  2 programma-overzichten (groep en VAL- deadlines)  opleidingsgids  studiewijzers  handleiding VAL (Virtual Action Learning)  studentensite

16 Producties tweede fase: ALP’en en LA’ s  OM : (concept Alp + definitief Alp)  MM : Alp  HRM : Leerarrangement ( VAL )  IM : Alp  FM : Leerarrangement ( VAL )  SM : ALP, of: Leerarrangement PEP -SM in combinatie met een LA-PEP major- (masterclass) onderwerp PEP=PersoonlijkEffectiviteitsPaper  Int. Management: Groeps-Alp door de hele subset gemaakt n.a.v. studiereis

17 Info-momenten over het maken van een ALP  tijdens Start-up summiere uitleg  tijdens OM2: Instrumenten (methodologie)  tijdens MM  in de subset  projectrapportage W. Egberink RFC (na blok 2: 13 jan 2009, uur)  ALP intervisie rond blok 3, datum nader overeen te komen  reader projectrapportage en natuurlijk de opleidingsgidsgids!

18 ALP-Inhoud  Plan van aanpak  Onderzoek en analyse  Genereren en beoordelen alternatieven  Implementatie  Reflectie

19 ALP-voorstel  Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! )  Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld )  Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden  voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de Alp.  voorstel is huiswerk voor 3e Core Course  plan van aanpak is definitief en is een hoofdstuk in een Alp

20 ALP-inleverprocedure  Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - set adviser - administratie  ALP( concept en definitief ) + 10-regelige samenvatting digitaal sturen naar: - (RFC ter beoordeling) - of (= registratie door administratie Business School)  Code voorblad: Achternaam160464MM  Beoordeling RFC gaat direct naar student en administratie Business School

21 HRM en FM: 6 Leerarrangementen maken ipv 1 ALP(2)

22 Virtual Action Learning (VAL)  Leren via Virtual Learning Community (VLC)  E-learning is instrument van HRM en FM  Variatie in leerproducties  Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School  Studietempo bevorderen  Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met aanleren van de techniek

23

24 VAL-opdrachten: 6 Leerarrangementen maken (3)  Handleiding VAL-VLC en programma VLC  eerste LA: expliciet leerdoelen voor HRM (later FM) formuleren  1 LA vóór elke lesdag maken m.b.t. visie, instrumenten en integratie, passend bij eigen leerdoelen; (in totaal 3x)  werkwijze deze 3 LA’ s: LAC maken (= Concept ) Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC Gekregen verbetersuggesties van anderen waarderen Verwerking verbetersuggesties in LAC: wordt LAD (Leerarrangement Definitief) Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer (anoniem)

25 Vervolg VAL-opdrachten (4)  LA advies en implementatie door onafhankelijk instituut (RFC) beoordeeld  Dit LA ‘Advies en implementatie’ bestaat uit LA leerdoelen, LA advies en implementatie, en LA reflectie  Site wordt na afloop HRM gesloten en start geheel nieuw bij FM  Deadlines vragen om agendamanagement! Indien LAD’s niet binnen deadlines ingeleverd zijn en/of niet voldoende verbetersuggesties zijn gegeven, schrijf je een ALP HRM / FM

26 Visueel: VAL HRM-activiteiten (5a) A HRM-1 A HRM-1 START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set Bijeenk. Op inloggenwww.citowoz.nl/vlc4 Onder Leden wachtwoord en gegevens invullen Snuffelen op de VLC Leerdoelen opstellen Keuze 1 LA voor HRM Visie Afstemmen keuze LA’s binnen subset LA a+ i

27 Visueel VAL HRM-activiteiten (5b) A HRM-1 A HRM-1 START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set Bijeenk. Gekozen LA Visie maken en LAC plaatsen in Portfolio Verbetersuggesties geven en ontvangen Verbetersuggesties Waarderen LAD maken LAD’s waarderen 1 e ronde 2e ronde 3e ronde LA A+ I

28 Visueel: VAL HRM- activiteiten (5c) START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open A HRM-1 A HRM-1 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set LA a+i= beste LAD aanpassen en naar RFC sturen en in je Portfolio plaatsen RFC beoordeelt 4 / 7 van je cijfer en je setleden 3 / 7 van je cijfer 3 weken

29 VAL FM (7) Toegang tot de site:  VLC te bereiken via  Inloggen doorgaans via achternaam  Wachtwoord: HRM. Wachtwoord zelf veranderen! Via PLATFORM: Geen vraag is te dom!

30 Inlogcodes VLC-site: loginname invoeren, dan password: hrm (alles kleine letters!) Evelinehinev Arcomeiar Edwardnooed Jaapslaja Barbarasprba Brahimbakbr Ronaldberro Johntomjo Diederikuytdi Corinavrico Ritagrari Peterharpe Hanslieha Rardmetra Bartthiba Robdolro Dennishiden Jaukesteja Leenderttamle Estherzwoes

31 VAL huiswerk (6) Voor 1 e subsetbijeenkomst van 16 okt :  Digitale handleiding VAL-VLC lezen  Als eerste onder link “ leden” : adres en persoonlijke- organisatiegegevens en drive voor studie invullen PLUS wachtwoord veranderen! Snuffel overal, je kunt niets verprutsen! Zie onder link “programma” : leerdoelen voor: ▪ Leerdoelen HRM (in 4 uur) vaststellen en in portfolio zetten  Tijdens de subsetbijeenkomst : leerarrangementen Visie (LA 2) verdelen per subset

32 Opbouw studiemateriaal  VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp.  InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken.  IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

33 International Management Opdracht met subset:  Groeps-Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M  Welk land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld)  Welke bedrijfstak.  Welk product, goed of dienst  Wat is dominante functionaliteit (OM,FM,HRM,SM, MM,IM)  Docent beoordeelt voorstel en groeps-Alp

34 Manieren van leren/leerstijlen Leercyclus van Kolb : ervaren, evalueren, concluderen, plannen Voorkeurstijlen:  activistpraktisch handelen  observatornader beschouwen van die ervaringen  theoreticusonderzoek en conclusies  pragmatistgeleerde in de praktijk brengen Leerfasen van Maslow: ▪ 1e fase: onbewust- onbekwaam ▪ 2e fase: bewust-onbekwaam ▪ 3e fase:bewust-bekwaam ▪ 4e fase: onbewust-bekwaam

35 Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van de EML (evaluatie management leerervaringen)  Wat wil je leren, leerdoelen  Wat heb je geleerd  Heb je geleerd wat je wilde leren  Hoe was dat proces ( hobbels )  Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

36 6 - 7 oktober 2008: MVO november 2008 : Zorg maart 2009: Leiderschap maart 2009: Veranderkunde april 2009: Financiële Dienstverlening september 2009: Sales & Accountmanagement Majors te volgen aan eind 2e fase / begin 3e fase: begin 2009/eind 2009 Afsluiten met een Leerarrangement PEP Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP SM. Majors/Masterclasses

37 Oriëntatie op fase 3

38 Producties /bijeenkomsten derde fase  Organisatieanalyse (OA) “Foto” van de structuur, cultuur, HRM, gerelateerd aan de strategie  Dissertation bestaat uit: -Literatuuronderzoek en -Master’s project  Evaluatie Management Leerervaringen (EML) : Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA- tijd  In derde fase intervisiebijeenkomsten in onderling overleg met set  Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat )  Dissertation e.v. inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

39 MWM2 / De Vraagbaak / Management Updates MWM2  Onderzoeksbureau.  Doet online onderzoek en verwerking is prima  Opgeven via Business School,  3 onderzoeken voor 995 euro Management Updates Lezingen, Masterclasses en “Rond de tafel” De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement  De Vraagbaak schrijft student aan.  Info over wachtwoord / gebruikersnaam 

40 Rol set adviser (1)  Praktische zaken, procesbegeleider en beoordelaar ( inhoudelijke verschuiving )  Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid  Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen  Voorlichter studieaangelegenheden  Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent  Aandacht voor: proces van inleveren LA’s, Alp- voorstellen en Alpen  Bespreking voortgang studie  VLC-moderator

41 Rol set adviser (2)  Kennisdrager programma, vraagbaak, afstemmer set/docent/BSN;  Vast aanspreekpersoon voor jullie  Intervisies 2e en 3e fase  Beoordelaar EML, en OA in derde fase,  Adviseur proposal OA, Dissertation en EML  Adviseur / coordinator internal-external  Voorzitter examen: Viva Voce

42 Rol set adviser (3) Wanneer / hoe:  vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak  moderator VLC; (bijna) dagelijks op site  lage drempel  primaire verantwoordelijkheid ligt bij student.  N.b.: wisseling na 2 ½ jaar en geen proposal  af en toe vervanging door collega-set adviser

43 Evaluatie elke Core Coursedag  Elke lesdag wordt door jullie elektronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) ▪ Docent evalueert zelf ook: interesse, participatie, energieniveau, wisselwerking, kwaliteit van de vragen

44 Huiswerk (zieA-4tje huiswerk voor 16 okt)  Lees studentensite door (www.bsn.eu/studenten.....  Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?” (op studenten site bsn.eu) artikel: “AL, een moderne visie op Management Development”  Huiswerk voor HRM: Zie dia voor VAL-huiswerk (dianr. 38)  Lezen: boek over leerstijlen  Voorbereiding OM1 (visie): studiewijzer in map OM lezen + huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken )  Op subsetbijeenkomst van 16 okt: formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. KWALITEIT VRAGEN!!!! 1 week voor de les verslag en vragen mailen naar docenten, set adviser en set  Studiegids doorbladeren en lezen van hfst 1 t/m 3 en hfst. 4 tot en met 4.2 en bijlage 1

45 Websites (1) Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten Ebsco via studentensite (gebruikersnaam en wachtwoord volgt via )

46 Websites (2)   (HRM)     

47 Subsets  Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed………  Bedoeling: een hechte studie-eenheid, waar studiegenoten de studiedagen voorbereiden, elkaar stimuleren en steunen, feedback geven op inhoud en proces, kennis uitwisselen, plezier en lol kunnen hebben.

48 “Use all the available brains”

49 Subsetbijeenkomsten  Stel voorzitter en notulist aan (laptop!)  Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig )  Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken  Vertaalslag eigen organisaties maken  Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s)  Zelf plannen vandaag, op de eerste na ( minimaal 8x )!  Kan iedereen op 16 oktober. 1e keer bij BSN.

50 Subsetsamenstelling criteria:  4 tot 6 personen  vrouw/man  diversiteit in organisaties  geografie

51 Subset-indeling Subset 1Subset 2 Esther van Zwol A/OCorina de Vries O/T Jaap Slager ABrahim Bakayan Eveline Hinfelaar A/PDiederik Uytenbogaart A/T Arco MeijerRonald van den Berg O/T John Tomassen O/A Edward Nootenboom

52 Subset-indeling Subset 3Subset 4 Hans LiepertDennis Hilal O/T Peter van Haren A/TJauke van der Steeg Rita de Graauw A/T Leendert Tamboer Bart Thijs T/ORob van Dolder A Rard Metz ABarbara van Sprew A/T

53 Kennismaken in de subsets (1)  Onderlinge kennismaking en uitwisseling over werksettingen in de subsets  Groepspresentatie per subset

54 Kennismaken in de subsets (2) Individuele uitwisseling binnen de subset over:  Opbouw organisatie, historie, missie, visie, beleid,  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Actuele thema’s  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Knelpunten

55 Kennismaken in de subsets (3)  Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Wat haal en breng JIJ bij BSN? * Gebruik je tijd ook om 8 subsetdata ( hele dag ) af te spreken. * Gebruik je tijd ook om te snacken (vanaf uur)

56 Kennismaken in de subsets (4) Subset-presentatie voorbereiden en presenteren door door de gehele subset over:  Eigen kracht /overeenkomsten  Wat is de specialiteit van de subset?  Yel, groepsmotto

57 Nog doen: ▪ Actuele deelnemerslijst uitdelen ▪ Organisatieverslagen neerleggen en afpakken Rest is voor Business School..

58

59 Bij vragen: Ellen Reddingius, set adviser Business School Nederland “De Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 0344 – Ellen : 06 –

60 Het einddoel


Download ppt "Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun."

Verwante presentaties


Ads door Google