De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1)Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 2)4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1)Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 2)4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit."— Transcript van de presentatie:

1

2 1)Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 2)4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit en bijsturen En ……. 12 vragen Leiderschap “Wat” “Hoe”: 12 vragen voor iedere leidinggevende

3 1) WAT moet hij/zij doen? (functiebeschrijving en taakstelling) 2) HOE moet hij/zij het doen? (opleiding en coaching) 3) LAAT hem/haar doen! (ondersteunen, helpen, actief luisteren) 4) ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft! (evaluatie- en functioneringsgesprekken)

4 Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: functiebeschrijving en taakstelling: -Omschrijf (en/of krijg een akkoord over) de verantwoordelijkheden en taken van wat de medewerk(st)er moet doen (wat en hoeveel en wanneer) -Expliciteer je verwachtingen duidelijk: wat voor jouw evident is (owv je ervaring), is het daarom nog niet voor jouw medewerk(st)er -Geef eventueel aan wat de overlap/raakpunten met andere functies zijn: minimaliseren van wat “tussen de plooien” valt -Op verantwoordelijkheidniveau of taakniveau (cfr situationeel leidinggeven) Leiderschap

5 Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: -Link met – en profiteer van vereisten van kwaliteitssyteem (ISO etc)! -Basis voor: -Opleidingsbehoeften!! -Vacatureteksten -Klassificatie

6 Functiebeschrijving voorbeeld: Meettechnieker

7 Recht 2: HOE moet hij/zij het doen: Opleiding en coaching Leiderschap Technische en vakkennis Vaardigheden Training Persoonlijke Interpersoonlijke

8 Tekst Leiderschap

9

10 Recht 3: LAAT hem/haar doen: -Ondersteunen: -Wie geen fouten maakt, doet meestal niks -Maar een ezel stoot zich… -Helpen: in woord en daad -Actief luisteren: ingaan op de problematiek, goed willen begrijpen

11 Leiderschap Recht 4: ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft: -Evaluatiegesprekken -Terugkijken -Gehaald/niet gehaald/evaluatie -Gebaseerd op functiebeschrijving -Al dan niet aan loonsverhoging gekoppeld -Functioneringsgesprekken: geen evaluatie, wel status opmaken en voorwaarden invullen, toekomstgericht

12 Voorbeeld van beoordelingsformulier: Leiderschap

13 Ervaringsuitwisseling in kleine groepjes: -Situeer je bedrijf op de as: Uitgebreide – beperkte – geen functiebeschrijvingen. Wat bestaat er concreet aan functie-beschrijvingen? -Wat doet jouw bedrijf/wat doe jij in je bedrijf rond: opleidingen en trainingen? In welke mate vinden deze plaats? Hoe bepaal je welke opleidingen en trainingen mogen gevolgd worden? -Bestaat er in jouw bedrijf het proces van beoordelings- of functioneringsgesprekken? Indien ja, hoever sta je hierin, indien neen, waarom doe je het (nog) niet? Leiderschap

14 SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN Hulpmiddelen/procedures Situatie/Omgeving

15 SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN

16 Leiderschap

17

18

19

20

21

22

23

24 Feedback geven

25 Assertiviteit en bijsturen

26

27 Leiderschap

28 12 vragen

29


Download ppt "1)Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 2)4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit."

Verwante presentaties


Ads door Google