De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Functieprofiel en beoordeling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Functieprofiel en beoordeling"— Transcript van de presentatie:

1 Functieprofiel en beoordeling
Niveau 4 Kerntaak 1 PM

2 Introductie Teamleider AH

3 Functieprofiel omschrijving van het doel en de inhoud van de functie
naam van de functie plaats van de functie in de organisatie doel van de functie voor de organisatie relatie van de functie met de andere functies in de organisatie inhoud van de functie functie-eisen speciale gegevens

4 resultaatgericht functieprofiel
functieprofiel waarin wordt beschreven welke resultaten er behaald moeten worden door het uitvoeren van bepaalde taken taakgericht functieprofiel functieprofiel waarin wordt beschreven welke taken iemand uitvoert

5 Belang van functieprofielen
Aan de hand van een functieprofiel is het mogelijk om: geven duidelijkheid over de inhoud van de functie aan de medewerker geven duidelijkheid aan het bedrijf

6 - dubbel werk te vermijden
taken waarvoor niemand verantwoordelijk is, te ontdekken bevoegdheden en verantwoordelijkheden goed op elkaar afstemmen functioneringsgesprekken voor te bereiden medewerkers te werven en selecteren medewerkers te begeleiden en te beoordelen de opleidingsbehoefte van medewerkers te bepalen.

7 Opstellen functieprofiel
methoden medewerkers observeren interviewen medewerkers interviewen deskundige bijhouden dagboek medewerker resultaat benoemen

8 Beoordelingscyclus 1. 2. 4. 3. afspraken maken
voortgangs- gesprekken voeren functionerings- gesprekken voeren beoordelings- gesprek voeren 1. 2. 4. 3.

9 Afspraken maken Maak een afspraak met een medewerker SMART. Specifiek
Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden

10 Voorbeeld SMART-afspraak
Binnen vier maanden begin ik met de opleiding Verkoopspecialist die anderhalve dag per week kost. Deze opleiding rond ik binnen twee jaar af.

11 Voortgangsgesprek Voortgangsgesprek / evaluatiegesprek volgens Koefnoen periodiek gesprek tweerichtingsgesprek tussen leidinggevende en een medewerker over de voortgang van het werk

12 Functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek functioneren van de medewerker staat centraal tweerichtingsgesprek toekomstgericht vindt tenminste één keer per jaar plaats Hoe voer je als werkgever een functioneriongsgesprek?

13 Beoordelingsgesprek Beoordelingsgesprekken volgens Koefnoen
eenrichtingsgesprek waarin de leidinggevende de resultaten en het gedrag van de medewerker definitief beoordeelt Beoordelen gebeurt systematisch door gebruik van dezelfde middelen aan de hand van dezelfde criteria.

14 structuur van het gesprek:
openen van het gesprek oordeel geven en toelichten afwachten en opvangen van de reactie zoeken naar oplossingen voor het komende jaar afsluiten van het gesprek

15 Veelgemaakte fouten bij beoordelen
Beoordelingsgesprek, hoe je het niet moet doen! selectieve waarneming Stereotypering eerste indruk (zwaarder laten wegen dan daarna) Projectie (eigenschappen aan je zelf toeschrijven) horn-effect (alleen negatief) halo-effect (alleen positief) Generalisatie (te weinig observaties, een casus is geen casus) beeldvulling verwachting


Download ppt "Functieprofiel en beoordeling"

Verwante presentaties


Ads door Google