De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres 12-13 maart 2007,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres 12-13 maart 2007,"— Transcript van de presentatie:

1

2 Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres maart 2007, Noordwijkerhout

3

4 wat verzameling casussen 120 ontwikkeld primair beeldbron (ook tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch

5 project

6 Niet: illustreren instrueren demonstreren beoordelen Wel: oriënteren confronteren problematiseren reflecteren

7 Reflectie op korrelgrootte des levens kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen

8

9 Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend

10 Kijkkader emotioneel  praktisch  theoretisch

11 presentatiecasustypeleerdoel casuïstiek concentrisch dilemma advies standpuntbepaling / meningsvorming reflectie, waar sta ik op dit punt? sequentieelvaklijnwarom gebeurt wat er gebeurt? waarom bij voorkeur in deze volgorde? wat verwacht je dat er nu gaat komen? vergelijkendrollen thema waar zit de overeenkomst / eigenheid? wat maakt het verschil tussen de twee? casustypes Didiclass

12 receptie mentaal plaatje + eigen concepten + losse elementen + ordening tot theorie

13 voor wie studentenaanleiding en focus bij zelfstudie docentenopen materiaal in de lerarenopleiding begeleidersaanleiding bij werkplekbespreking coachesmateriaal bij professionalisering

14 netwerk pilots op 6 opleidingen –2 Pabo’s –2 2e-graads –2 universitaire lerarenopleidingen gebruik in het curriculum –incidenteel / structureel –doelgroep / 1e-lijns & 2e-lijns –één cahier per plek (met feitelijke module)

15

16 forum besloten forum voor docenten –gebruikersgroep ‘Casusbank Didiclass’ –uitwisseling ervaringen en verwerking –suggesties voor tekstbron –‘my Didi’ - personalisatie open forum voor studenten –optie naast eigen elo landelijke forum ‘digitale video en lerarenopleiding’ –optie en uitdaging

17 Teacher education as learning in context

18 met ons de boot in boek-project –met 12 basisdilemma’s voor de leraar –verheldering via Didiclass-casus-interpretaties –brainstorm met ‘medestaanders’ de boot –2-daagse klipper-boottocht –eind september (Hoorn – Enkhuizen en terug) –forum ter voorbereiding

19 project RdMC-Casusbank Didiclass & Surf-Didigewijs Surf-looptijd tot eind 2009 Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, HogeschoolZuyd en Open Universiteit Nederland-Ruud de Moor Centrum

20


Download ppt "Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres 12-13 maart 2007,"

Verwante presentaties


Ads door Google