De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MELK EN MELKPRODUCTEN BELANGRIJK IN HET VOORKOMEN VAN BOTONTKALKING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MELK EN MELKPRODUCTEN BELANGRIJK IN HET VOORKOMEN VAN BOTONTKALKING."— Transcript van de presentatie:

1 MELK EN MELKPRODUCTEN BELANGRIJK IN HET VOORKOMEN VAN BOTONTKALKING

2 DEEL 1 MELK EN MELKPRODUCTEN

3 Inhoud 1. Plaatsing van melk in de actieve voedingsdriehoek 2. Samenstelling van melk 3. Aanwezigheid van Ca in melk 4. Afleidingen van melk 5. Samenstellingen van melkproducten 6. Toegevoegde stoffen aan melkdranken

4 1.Plaatsing van melk en melkproducten in de actieve voedingsdriehoek

5 2.Samenstelling van koemelk  Water : 88 %  Eiwit : 3.4 g /100 ml, hoogwaardige dierlijke eiwitten 3.4 g /100 ml, hoogwaardige dierlijke eiwitten Bouwstoffen voor de spieren Bouwstoffen voor de spieren Werking van hormonen, enzymen en afweerstoffen Werking van hormonen, enzymen en afweerstoffen  Vet: volle melk: 3.6 gr volle melk: 3.6 gr Halfvolle melk: 1.5 gr Halfvolle melk: 1.5 gr Magere: 0.1 gr Magere: 0.1 gr Dierlijk vet: Dierlijk vet: veel verzadigde vetten : 1/3 van de totale vettenveel verzadigde vetten : 1/3 van de totale vetten Bevat cholesterol: 13 mgBevat cholesterol: 13 mg

6  Kh: 4.8 gr : lactose = melksuiker 300 ml = 1 Kh-ruilwaarde 300 ml = 1 Kh-ruilwaarde 300 ml = 14,4 g Kh 300 ml = 14,4 g Kh Melk bevat suiker => Kh meerekenen Melk bevat suiker => Kh meerekenen Alle afgeleide bereidingen: yoghurt,milkshake, chocomelk, pap, pudding, flan Alle afgeleide bereidingen: yoghurt,milkshake, chocomelk, pap, pudding, flan Bereidingen: Bereidingen: natuurnatuur Suiker toegevoegdSuiker toegevoegd Zoetstof toegevoegdZoetstof toegevoegd  Kcal : Volle melk: 66 kcal Volle melk: 66 kcal Halfvolle melk: 47 kcal Halfvolle melk: 47 kcal Magere melk: 37 kcal Magere melk: 37 kcal

7 Vitaminen  Wateroplosbare vitamines : Vit B2: riboflavine Vit B2: riboflavine het gezond houden van huid en harenhet gezond houden van huid en haren Vit B6: pyridoxine Vit B6: pyridoxine prikkeloverdracht naar de hersenenprikkeloverdracht naar de hersenen Eiwit- en vetstofwisselingEiwit- en vetstofwisseling Tekort geeft bloedarmoedeTekort geeft bloedarmoede Vit B11: foliumzuur Vit B11: foliumzuur Aanmaak van rode bloedcellenAanmaak van rode bloedcellen Groei, zwangerschapGroei, zwangerschap stofwisselingsprocessenstofwisselingsprocessen Vit B12: Cobalamine Vit B12: Cobalamine Aanmaak van rode bloedcellenAanmaak van rode bloedcellen Goed functioneren van geheugen, hersenen en zenuwstelselGoed functioneren van geheugen, hersenen en zenuwstelsel Vegetariërs: voldoende aanwezig in zuivel en eierenVegetariërs: voldoende aanwezig in zuivel en eieren

8  Vetoplosbare vitaminen: in volle en halfvolle melk Vit A: elke dag aanbreng nodig Vit A: elke dag aanbreng nodig Ogen, gezonde huid, groei bij kinderenOgen, gezonde huid, groei bij kinderen Vit D: Vit D: Opbouw van het skelet, samen met Ca en FosforOpbouw van het skelet, samen met Ca en Fosfor Zelf aanmaken via de huid o.i.v. de zonZelf aanmaken via de huid o.i.v. de zon

9 Mineralen Ca : 120 mg/100 ml Ca : 120 mg/100 ml belangrijkste bouwsteen van onze bottenbelangrijkste bouwsteen van onze botten houdt onze bloeddruk onder controlehoudt onze bloeddruk onder controle Werking van onze spierenWerking van onze spieren Bouwstof voor hormonenBouwstof voor hormonen P : 90 mg: 100 ml P : 90 mg: 100 ml Zn: 0.5 mg: 100 ml Zn: 0.5 mg: 100 ml de groei en opbouw van spieren, botten, huid en harende groei en opbouw van spieren, botten, huid en haren Goede weerstand tegen ziektesGoede weerstand tegen ziektes

10 3. Ca in de melk oBevat veel Ca t.o.v. andere producten o70 % van al de Ca die nodig is komt van de melk oCa zit in alle melkproducten: volle als magere producten oHoeveel Ca nodig per dag? ovolwassenen: 900 mg oBejaarden en vrouwen na de menopauze : 1200 mg dit bekom je door: 500 ml per dag = 5 x 120 mg = 600 mg Ca = 3 à 4 consumpties per dag 3 à 4 consumpties per dag 1 à 2 sneetjes kaas = 50 gr = ca 400 mg Ca: oKaas bevat veel verzadigde, slechte vetten: daarom vervangen we de vette kaas door magere kaas

11 4.Afleidingen van melkproducten  Melk, karnemelk  Yoghurt, natuur of met fruit  Drinkyoghurt  Melkdranken: pap, chocolademelk, milkshakes, fruitdrinks  Pudding, rijstpudding, flan  Cholesterolverlagende drinks  Platte kaas  Kaas  (Sojamelk : melk, drinks, pudding, yoghurt) zijn nu allemaal verrijkt met Ca

12 5. Samenstelling van enkele melkprodukten

13 Chocolademelk zonder suiker  Halfvolle chocolademelk: Cécémel light: 200 ml Cécémel light: 200 ml 53 kcal/100ml; 5,4 g Kh53 kcal/100ml; 5,4 g Kh Alpro Soja chocomelk light: 250 ml) Alpro Soja chocomelk light: 250 ml) 45kcal/100ml; 6gKh45kcal/100ml; 6gKh  Halfvolle melk met instant cacaopoeder: Cancao - canderel Cancao - canderel Instant cacaodrink –Delhaize Instant cacaodrink –Delhaize Tagacao - Damhert Tagacao - Damhert Cacaopoeder – Van Houten+ zoetmiddel Cacaopoeder – Van Houten+ zoetmiddel

14 Yoghurtdrinks zonder toegevoegde suikers  Campina drinkyoghurt: verschillende smaken  Linessa – Lidl Melk + fruit : sinaas Melk + fruit : sinaas

15 Yoghurts: per 100 gr KcalEVKh Vitalina fruit Vitalinea cremosso Vitalinea fruitmousse Activia natuur vet Activia natuur mager Activia met suiker Sveltesse roeryoghurt+ fruit Sveltesse:duo de fruits WW + actilight vezels 0% Milsa natuuryoghurt Mik light+ fruit

16 Drinks : per 100 ml KcalEVKh Actimel natuur Actimel 0% Yakult : 65 ml Yakult light 65 ml ( 2.5 gr polyolen ) Yoptimal:pot Active slim sveltesse 0% Campina drinkyoghurt zs Fristi light

17 SOJA : per 100 ml KcalEVKh Drink, zonder suiker Bio natuur Natuur Aardbei+ andere smaken Alpro soja light natuur Alpro soja mango ananas Pudding délice chocolade Alpro soja yofu aardbei Alpro soja yofu bio natuur

18 Cholesterolverla- gende dranken KcalEVKh Danacol kiwi Becel pro-activ sinaas Becel light Benecol Benecol light

19 Andere dranken KcalEVkH karnemelk karnemelkpap Chocomelk halfvol Cécémel light Geitenmelk Paardenmelk Kokosmelk

20 andereKcalEVKh Vitalinea rijstpap Sveltesse rijstpap115g Sveltesse chocolademousse 120cl Vitalinea chocolademousse Vit :crème aux oeufs Vit van pudding Vit choc pudding

21 Platte kaas : per 100 gram KcalEVKh Vitalinea natuur Vitalinea + fruit Sveltesse nestlé Recettes dessert Recettes pl kaas Ww zachtheid 0%

22 6.Toegevoegde stoffen in melkproducten Zoetmiddelen Zoetmiddelen Kleurstoffen Kleurstoffen Bewaarmiddelen Bewaarmiddelen Anti-klontermiddelen Anti-klontermiddelen Verdikkingsmiddelen Verdikkingsmiddelen Smaakstoffen Smaakstoffen …

23 zoetstoffen NaamE-nummerZoetkracht ADI: aanvaardbare dagelijkse dosis mg/kg lichaamsgewicht Aspartame E Acesulfame-K E – Sucralose E Saccharine E

24 Veel voorkomende ingrediënten fructo-oligosacchariden Vezels: verteren niet Resistent dextrine Oplosbare vezel: suiker stijgt niet Fructosesiroop, fructose Vruchtensuiker : suiker stijgt honing Glucose: suiker stijgt Polydextrose, dextrose Druivensuiker: suiker stijgt lactose Van nature = melksuiker: suiker stijgt Caramel Kleurstof: minieme hoeveelheid Gemodificeerd zetmeel, van maïs, maniok en tapioca Verdikkingsmiddel, bindmiddel: suiker stijgt Yoghurtfermenten,Bifidusbacteriën Goede darmwerking

25 Waarin kan je melk gebruiken?  Als drank, milkshake,chocolademelk, soep, puree, witte saus, kaassaus, Pudding, flan, taart, wafels, pannenkoeken, in de koffie, koffie verkeerd  rijstpap, karnemelkpap, stampi,  Groentetaart  Yoghurt, yoghurtdrinks

26 DEEL 2 OSTEOPOROSE

27 Inhoud OSTEOPOROSE  Inleiding  Wat  Opbouw en afbraak van de botten  Aanwezigheid van calcium  Klachten  Diagnose  Wie loopt het meest risico  Aanwijzingen voor osteoporose  Risico’s voor het vallen  Preventie  Blijf niet bij de pakken zitten CALCIUM IN DE VOEDING

28 1.Inleiding  Klinkt niet als een ernstige aandoening  Aandoening met ingrijpende gevolgen  Gebeurt in de loop der jaren  Je voelt het niet  Meer dan mensen in België  Bijna 90 % vrouwen, maar ook mannen  1 op 4 vrouwen in de menopauze  20 oktober = wereld-osteoporosedag  In 2007 : 12 de keer

29 2. Wat? Verlies van botmassa Verlies van botmassa Botten worden poreuzer Botten worden poreuzer Leidt tot Leidt tot een verhoogd risico op botbreukeneen verhoogd risico op botbreuken ingezakte wervelsingezakte wervels Verouderingsproces Verouderingsproces Zowel bij mannen als bij Zowel bij mannen als bij vrouwen vrouwen Meer vrouwen dan man- nen Meer vrouwen dan man- nen

30 3. Opbouw en afbraak van botten Baby, kind, puber: botten groeien Baby, kind, puber: botten groeien Tot ca 35 jaar worden onze botten denser, steviger Tot ca 35 jaar worden onze botten denser, steviger De botmassa neemt toe => piekbotmassa De botmassa neemt toe => piekbotmassa Botweefsel wordt steeds opgebouwd en weer afgebroken Botweefsel wordt steeds opgebouwd en weer afgebroken Daarna is er meer afbraak dan opbouw Daarna is er meer afbraak dan opbouw Gevolg: afname van de botmassa Gevolg: afname van de botmassa Bij een sterke botmassa kom je niet snel in de breukzone Bij een sterke botmassa kom je niet snel in de breukzone Osteoporose: als een bovenmatige botafbraak heeft plaatsgevonden Osteoporose: als een bovenmatige botafbraak heeft plaatsgevonden

31 4.Aanwezigheid van calcium: het mineraal dat we het meest nodig hebben  Komt het meest voor in de tanden, beenderen: 1,6 % van het lichaamsgewicht  99% zet zich vast in ons geraamte en in ons tanden  1% in extracellulair vocht en in de spieren  is essentieel onderdeel in de eiwitstructuur van het skelet  speelt een belangrijke rol in tal van metabole processen: zoals bvb spiercontractie, de overdracht van zenuwimpulsen  Speelt een rol bij de bloedstolling  Bij aanmaak van talrijke hormonen  Doet bloeddruk dalen

32 5.Wat zijn de klachten  Klachten :  Meestal geen: men voelt het niet  Ontstaan pas ten gevolge van iets:  Simpele misstap  Simpele val  Opheffen van een zwaar voorwerp  Een andere oorzaak

33  Inzakken van de wervels  Kleiner worden van de persoon  De rug wordt krommer  Samendrukken van de organen in buik- en borstholte  Ademhalingsproblemen  Kledij die niet meer past: armen te lang, ceintuur te hoog  Lage rugpijn  Stijfheid en pijn bij lang zitten of staan in dezelfde houding  Chronische pijn:  Pijn door geknelde zenuwen,spanningshoofdpijn  Krampen  Zware rugpijn bij relatief onschuldige beweging: struikelen

34  Botbreuken  Heup, pols, elleboog, wervel, onderarm, ribben  Opname ziekenhuis  Geen beweging meer  Lange herstelperiode  Moeilijk aaneengroeien van de botten  complicaties  imobillisatie  Geen terugkeer mogelijk naar het vroegere thuismilieu  Hulp nodig van derden, opname in een verpleegtehuis

35 6.Diagnose: meten van de dichtheid of de stevigheid van de botten Verschillende meetmethodes:  Ultrasound-meting ter hoogte van de hiel: met behulp van geluidsgolven: risicopatiënten eenvoudig, klein toestel, pijnloos, met gel geeft een indicatie van de botdichtheid  DEXA (dual energy x-ray absorptiometry): meest gekende en gebruikt Zeer laag gedoseerde X-stralen meten de graad van poreusheid=> de stevigheid Zeer laag gedoseerde X-stralen meten de graad van poreusheid=> de stevigheid De meting gebeurt ter hoogte van de heup, de lage rug en/of de pols De meting gebeurt ter hoogte van de heup, de lage rug en/of de pols Het onderzoek is eenvoudig, veilig en pijnloos Het onderzoek is eenvoudig, veilig en pijnloos Niet ontkleden Niet ontkleden 2x 10 minuten 2x 10 minuten € 36 € 36

36 7.Wie loopt het meest risico?  Vrouwen meer dan mannen  vrouwen na de menopauze: de oestrogenen (vrouwelijke hormonen) beschermen tegen osteoporose: eerste jaren is het botverlies 5%  Blanke rassen meer dan zwarte rassen  Kleinere tengere gestalten, meer dan kloeke robuuste personen  Onvoldoende botaanmaak gedurende de jeugd mogelijks doortekorten van Ca in de voeding  Bepaalde ziekten:  Personen met Anorexia Nervosa (magerzucht)  Ziekten van de schildklier  Chronische lever- of darmziekte

37  Roken:  remt de activiteit van de botaanmakende cellen  Versnelt de afbraak van de oestrogenen  Weinig beweging: rustoord lichamelijke activiteit beschermt tegen Ost. De piekbotmassa die bereikt wordt hangt af van de lichamelijke activiteit in de jeugdjaren. Actieve mensen => een hogere piekbotmassa Wandelen, lopen en dansen zijn beter dan fietsen en zwemmen, door de lengtedruk op de beenderen  Weinig zonlicht: zonlicht stimuleert de aanmaak van vit D. Vit D is onontbeerlijk voor de botaanmaak. Vit D aanmaak is bij veel bejaarden onvoldoende.  Innemen van geneesmiddelen zoals: cortisone, antacida=zuurbindend middel (verhogen de uitscheiding van calcium), anti-epileptica

38 8.Aanwijzingen voor osteoporose  Genetisch: mannen meer dan vrouwen  U hebt een botbreuk gehad vóór uw 50 ste  Uw moeder of uw zus had een botbreuk vóór haar 50 ste  U bent kleiner geworden  U was in de overgang vóór de leeftijd van 45 jaar  U bent een tenger persoon  U lijdt (leed) aan anorexia nervosa  U hebt maandenlang heel weinig lichaamsbeweging gehad  U gebruikt(e) cortisone  U eet weinig melkproducten en kaas  U rookt  U drinkt veel alcohol  U drinkt veel koffie, cola  U gebruikt veel zout  U eet veel eiwitrijke voedingsmiddelen

39 9.Factoren die het risico op vallen en bijgevolg breuken verhogen  U bent slecht te been  U hebt evenwichtsstoornissen  U ziet slecht  U hebt epilepsie  U hebt een trombose gehad  U slaapwandelt

40 10. Preventie  Voeding Een voldoende aanbreng van Ca en Fosfor Een voldoende aanbreng van Ca en Fosfor Volwassen vrouw of man : 900 mgVolwassen vrouw of man : 900 mg Na de menopauze: van 1200 tot 1500 mgNa de menopauze: van 1200 tot 1500 mg Voldoende vit D ( kan ook onder invloed van de zon) : verbetert de opname van Ca (vette vis, eidooiers, boter, kaas, margarine of minarine) Voldoende vit D ( kan ook onder invloed van de zon) : verbetert de opname van Ca (vette vis, eidooiers, boter, kaas, margarine of minarine)  Extra calciumopname en Vit D via de mond: best ‘s avonds innemen; betere opname via de mond: best ‘s avonds innemen; betere opname

41  Voldoende beweging: de angst voor breuken mag niet verhinderen om in beweging te blijven de angst voor breuken mag niet verhinderen om in beweging te blijven Bewegen bevordert de opnamen van Ca Bewegen bevordert de opnamen van Ca Een bedlegerig persoon verliest 1 % botmassa per week! Een bedlegerig persoon verliest 1 % botmassa per week! Wel: wandelen, dansen, trappen nemen, joggen, tennissen, tuinieren: oefenen druk uit op uw botten Wel: wandelen, dansen, trappen nemen, joggen, tennissen, tuinieren: oefenen druk uit op uw botten Fietsen en zwemmen zijn gezond: oefenen geen druk uit op de botten Fietsen en zwemmen zijn gezond: oefenen geen druk uit op de botten NIET : achterover of voorover buigen: te veel druk op de ruggenwervels NIET : achterover of voorover buigen: te veel druk op de ruggenwervels

42  Geneesmiddelen die het bot helpen versterkendie het bot helpen versterken die de afbraak van het bot belemmerendie de afbraak van het bot belemmeren Bifosfonaten: Bifosfonaten: er wordt meer bot opgebouwd, dan afgebrokener wordt meer bot opgebouwd, dan afgebroken Vermindert het risico op wervel-en heupfracturenVermindert het risico op wervel-en heupfracturen Kan botpijn verminderenKan botpijn verminderen Met zuiver water, nuchtere maag, ½ uur tot 1 uur wachtenMet zuiver water, nuchtere maag, ½ uur tot 1 uur wachten Calcitonine: neusspray of injecteerbare ampullen Calcitonine: neusspray of injecteerbare ampullen Verhindert de afbraak van de bottenVerhindert de afbraak van de botten Verminderen de pijnVerminderen de pijn Vrouwelijk hormonen: vertragen de botafbraak Vrouwelijk hormonen: vertragen de botafbraak SERM : selectieve oestrogeen receptor modulator SERM : selectieve oestrogeen receptor modulator Remt de botafbraakRemt de botafbraak Tabletten : dagelijksTabletten : dagelijks

43 Blijf niet bij de pakken zitten !  Til geen zware voorwerpen op  Buig bij het heffen goed door uw knieën en hou je rug recht  Draag stevige ondersteunende, schoenen  Geen hoge hakken, goed aansluitende pantoffels  Zorg voor opgeruimde gangen in huis  Zorg ervoor dat de tapijten en traplopers goed vast liggen  Handvat in de badkamer, antislipmat in het bad  Goede verlichting op trappen en in gangen  Breng leuningen aan waar nodig  Wees extra waakzaam als je kalmerende of slaapmiddelen inneemt  Voldoende beweging!  Zorg voor een voldoende aanvoer in de voeding van Vit D en Ca

44 Voldoende calciumopname ! Wat kunnen we eraan doen? Welke voedingsmiddelen bevatten Veel calcium?

45 Producten die Calcium bevatten  Melk en melkproducten  Kazen  Water  Bepaalde soorten groenten  Bepaald fruit  Noten  Brood

46 melkproduct mg Ca per 100 gram Melk 110 – 120 Karnemelk100 yoghurt120 Soja Ca-verrijkte melk 120 Vaste kazen Leerdammer996 Gruyère900 smeerkaas280 Platte kaas 96 Eieren50 Melkchocolade200

47 soorten water mg Ca per liter Danone Activ 300 Chaudfontaine65 Evian23 Spa reine 3.5 Vittel grande source 202 Appolinaris90 Hepar555 Contrexville486 Vichy celestins 103

48 Product mg Ca per 100 gr Broccoli100 waterkers180 Spinazie,tuinkers,kervel250 venkel109 Spruiten30 Abrikoos90 Gedroogde vruchten 193 Amandel250 Hazelnoot225 Volkorenbrood,wit brood 10 roggebrood25

49 Hoe kunnen we melk verwerken in onze dagelijkse voeding?  Drank : melk, chocomelk, karnemelk, zoetepap, karnemelkpap, yoghurtdrink, pudding melk, chocomelk, karnemelk, zoetepap, karnemelkpap, yoghurtdrink, pudding  Yoghurt: natuur of met fruit  Platte kaas: natuur of met fruit  In bereidingen Sauzen : witte saus, kaassaus Sauzen : witte saus, kaassaus Melk in de soep Melk in de soep Puree Puree groentetaarten groentetaarten Milkshakes Milkshakes Stampi Stampi Koffie met veel melk Koffie met veel melk Gebak : taart vb. flantaart, pannenkoeken, wafels Gebak : taart vb. flantaart, pannenkoeken, wafels Cornflakes met melk of yoghurt Cornflakes met melk of yoghurt

50 In welke gerechten gebruiken we kaas?  Beleg Smeerkaas, sneden kaas, platte kaas, kruidenkaas, oude kaas, jonge kaas Smeerkaas, sneden kaas, platte kaas, kruidenkaas, oude kaas, jonge kaas  Kaasschotel (neem magere kaas)  Geraspte kaas in soep,saus, op een toost  alle gratinbereidingen  Op spaghetti  Blokjes kaas als aperitiefhapje

51 Kan je geen melkproducten verdragen? Sojamelk Melk Melk Drinks met verschillende smaken Drinks met verschillende smaken Pudding Pudding Yoghurt Yoghurt ijs ijs

52 Producten waar extra calcium is toegevoegd  Fruitsap: Minute Maid Calcium  Water: Danone Activ’  Speciale drankjes verrijkt met calcium: Melk: Vitalinea: …. mg / 100 ml Melk: Vitalinea: …. mg / 100 ml yoghurt : Calcifort 400 mg / flesje/ 100ml Campina yoghurt : Calcifort 400 mg / flesje/ 100ml Campina  Platte kaas

53 OM TE ONTHOUDEN  In een gezonde voeding mogen de melkproducten niet ontbreken: voornaamste bron van Ca in onze voeding  3 tot 4 porties per dag: halfvolle of magere melkproducten  1 à 2 sneden kaas met verlaagd vetgehalte  Vervang melk niet door kaas: te veel vet en te veel calorieën  breng afwisseling in uw menu  Voldoende bewegen

54 Dank u voor uw aandacht! Zijn er nog vragen? Ik beantwoord ze graag! Casteele Maria


Download ppt "MELK EN MELKPRODUCTEN BELANGRIJK IN HET VOORKOMEN VAN BOTONTKALKING."

Verwante presentaties


Ads door Google