De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyslexie op ‘alle leeftijden’ Judith Bekebrede Promotor: Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyslexie op ‘alle leeftijden’ Judith Bekebrede Promotor: Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Dyslexie op ‘alle leeftijden’ Judith Bekebrede Promotor: Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam

2 Alumnidag2 In vogelvlucht aio traject Theorie Theorie 3 studies 3 studies Resultaten Resultaten Ontwikkeling IDAA Ontwikkeling IDAA

3 Alumnidag3 Dyslexie (stichting Dyslexie Nederland, 2003) "Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau." (stichting Dyslexie Nederland, 2003)

4 Alumnidag4 Theorie Kernprobleem: fonologisch tekort Kernprobleem: fonologisch tekort –Fonologisch bewustzijn –Snel benoemen (RAN) –Fonologisch decoderen

5 Alumnidag5 Heterogeniteit Subtypen Subtypen Belangrijke rol voor orthografie Belangrijke rol voor orthografie

6 Alumnidag6 Orthografische competentie Verklaart unieke variantie in woord lezen Verklaart unieke variantie in woord lezen –Bijv. Cunningham, Perry & Stanovich (2001) Grotere variabiliteit binnen dyslectici Grotere variabiliteit binnen dyslectici –Zweeds onderzoek: Miller-Guron & Lundberg (2000) –Nederlands onderzoek: Van der Leij & Morfidi (2006)

7 Alumnidag7 Fonologische kern, variabele verschillen in orthografie Fonologisch kern tekort Fonologisch kern tekort –Alle dyslectici verschillen van controle Variabele orthografische verschillen Variabele orthografische verschillen –Meer variabiliteit in dyslectici

8 Alumnidag8 Drie Studies 113 volwassenen (gem. 37 jaar) 113 volwassenen (gem. 37 jaar) –57 controle en 56 dyslectici 72 middelbare scholieren (gem. 16 jaar) 72 middelbare scholieren (gem. 16 jaar) –35 controle en 37 dyslectici 140 groep 4, 5, 6 leerlingen 140 groep 4, 5, 6 leerlingen –Longitudinaal 34 zwakke, 70 gemiddelde en 36 goede lezers 34 zwakke, 70 gemiddelde en 36 goede lezers

9 Alumnidag9 Instrumenten Fonologie Fonologie –Fonologisch bewustzijn (Woordomkeringen) –Fonologisch decoderen (pseudowoord lezen) –Snel benoemen (RAN-cijfers) Orthografie Orthografie –Orthografische keuze –Flitslezen Vaardigheden lezen en spellen Vaardigheden lezen en spellen –Technisch lezen –Flitstypen woorden

10 Alumnidag10 Leesvaardigheid ‘Een Minuut Test’

11 Alumnidag11 Fonologisch decoderen ‘Klepel’

12 Alumnidag12 RAN ‘cijfers’

13 Alumnidag13 Fonologisch bewustzijn ‘ woordomkeringen ’

14 Alumnidag14 Orthografische competentie ‘flitslezen’

15 Alumnidag15 Flitstypen woorden

16 Alumnidag16 Flitstypen pseudowoorden

17 Alumnidag17 Samenvatting Ontwikkeling Ontwikkeling –‘Stabiliseren’ van VO naar volw. Verder kijken naar variabele verschillen in orthografie Verder kijken naar variabele verschillen in orthografie –Dyslectici verdeeld in twee groepen Volw. verschil in fonologisch bewustzijn Volw. verschil in fonologisch bewustzijn VO en volw. verschil op EMT VO en volw. verschil op EMT Vooral profijt van flitstaken Vooral profijt van flitstaken

18 Alumnidag18 Test-ontwikkeling Experimentele versie IDT Experimentele versie IDT proefschrift proefschrift –Muiswerk Educatief

19 Alumnidag19 Toepassing Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen IDAA IDAA

20 Alumnidag20 IDAA Geautomatiseerde woordherkenning Geautomatiseerde woordherkenning Fonologie Fonologie Orthografische competentie Orthografische competentie

21 Alumnidag21 IDAA subtesten 1.Kennis maken 2.Bommetjes 3.Woordomkeringen 4.Flitslezen 5.Flitstypen Woorden 6.Flitstypen Pseudowoorden 7.Flitstypen Engelse woorden 8.Visuele aandacht

22 Alumnidag22 IDAA – onderzoek Normeringsonderzoek Normeringsonderzoek –Nederland vmbo-t, havo, vwo; ruim 1200 leerlingen vmbo-t, havo, vwo; ruim 1200 leerlingen –Vlaanderen aso, bso, tso; 1200 leerlingen aso, bso, tso; 1200 leerlingen Valideringsonderzoek Valideringsonderzoek Lezen en spellen Lezen en spellen Fonologische vaardigheden Fonologische vaardigheden Orthografische competentie Orthografische competentie Cognitief profiel Cognitief profiel

23 Alumnidag23 Vragen / opmerkingen Bedankt voor jullie aandacht Voor meer informatie: Judith Bekebrede: Kamer G


Download ppt "Dyslexie op ‘alle leeftijden’ Judith Bekebrede Promotor: Aryan van der Leij Universiteit van Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google