De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Theorie  Stappen in hulpverleningsproces:  1 Inventarisatie probleem  2 Nuancering probleem  3 Verhelpen probleem  VANDAAG: Inventarisatie probleem.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Theorie  Stappen in hulpverleningsproces:  1 Inventarisatie probleem  2 Nuancering probleem  3 Verhelpen probleem  VANDAAG: Inventarisatie probleem."— Transcript van de presentatie:

1 Theorie  Stappen in hulpverleningsproces:  1 Inventarisatie probleem  2 Nuancering probleem  3 Verhelpen probleem  VANDAAG: Inventarisatie probleem 25/07/2014

2 Doelen 1e gesprek  Doel 1:  Werkrelatie vestigen met cliënt opdat deze zich veilig voelt om zich te durven uiten.  Doel 2:  Problemen rustig verkennen zonder dat cliënt het gevoel heeft dat er van alles van hem/haar wordt verwacht.  Doel 3:  Enige ordening in problemen aanbrengen  Doel 4:  Duidelijkheid verschaffen aan cliënt over wat hij/zij van hulpverlener kan verwachten. 25/07/2014

3 Valkuil  Cliënt heeft eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden om zelf oplossingen te vinden.  ECHTER  Beginnende hulpverleners hebben vaak de neiging binnen vijf minuten een vragenvuur op de cliënt los te laten.  PAS OP VOOR VRAGENVUUR! 25/07/2014

4 2 soorten vaardigheden  Luistervaardigheden en Regulerende vaardigheden 25/07/2014

5 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag 25/07/2014

6 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes 25/07/2014

7 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes 25/07/2014

8 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes  Selectieve luistervaardigheden  Vragen stellen, parafraseren inhoud, reflecteren gevoel, concretiseren, samenvatten 25/07/2014

9 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes  Selectieve luistervaardigheden  Vragen stellen, parafraseren inhoud, reflecteren gevoel, concretiseren, samenvatten 25/07/2014

10 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes  Selectieve luistervaardigheden  Vragen stellen, parafraseren inhoud, reflecteren gevoel, concretiseren, samenvatten 25/07/2014

11 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes  Selectieve luistervaardigheden  Vragen stellen, parafraseren inhoud, reflecteren gevoel, concretiseren, samenvatten 25/07/2014

12 Luistervaardigheden  Niet-selectieve luistervaardigheden  Non-verbaal gedrag  Aandachtgevend gedrag  Verbaal volgen, stiltes  Selectieve luistervaardigheden  Vragen stellen, parafraseren inhoud, reflecteren gevoel, concretiseren, samenvatten 25/07/2014

13 Regulerende vaardigheden  Openen van het gesprek  Terugkoppeling naar doelen  Situatie verduidelijken  Hardop denken  Afsluiten van het gesprek 25/07/2014

14 Regulerende vaardigheden  Openen van het gesprek  Duidelijkheid tijdsduur en doel van het gesprek  Duidelijkheid verwachtingen 25/07/2014

15 Regulerende vaardigheden  Terugkoppeling naar doelen  Gaat het gesprek de goede kant op?  Is het doel bereikt? 25/07/2014

16 Regulerende vaardigheden  Situatie verduidelijken  Onduidelijkheden en eventuele misverstanden ter sprake brengen 25/07/2014

17 Regulerende vaardigheden  Hardop denken  1 client merkt bij stilte wat er in de hulpverlener omgaat  2 gedachten van de hulpverlener raken niet geblokkeerd  3 helpt het gesprek weer op gang  4 voorbeeld voor client die ook moet leren om hardop te denken  5 bevordert samenwerking 25/07/2014

18 Regulerende vaardigheden  Afsluiten van het gesprek  Samenvatten  Client laten samenvatten  Meta-communicatie = gesprek over het gesprek 25/07/2014


Download ppt "Theorie  Stappen in hulpverleningsproces:  1 Inventarisatie probleem  2 Nuancering probleem  3 Verhelpen probleem  VANDAAG: Inventarisatie probleem."

Verwante presentaties


Ads door Google