De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gespreksvaardigheden Boek: Elementaire sociale vaardigheden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gespreksvaardigheden Boek: Elementaire sociale vaardigheden."— Transcript van de presentatie:

1

2 Gespreksvaardigheden Boek: Elementaire sociale vaardigheden

3 Basis gespreksvaardigheden  Luisteren, belangstellende vragen, doorvragen, samenvatten  Letten op non-verbale signalen  Open zijn tegenover anderen  Uitdrukkingsvaardigheden, in staat zijn te verwoorden wat je denkt of voelt.

4 Luisterhouding Volledige aandacht voor wat de ander zegt en voor wat de ander bedoelt te zeggen.  Concentratie  Ontspannen lichaamshouding  Oogcontact  Aanmoedigen, knikken, stilte, hummen

5 Actief luisteren  bewust een gesprek voeren concentratie, gerichte aandacht voor de ander.  kunnen navertellen wat je hebt gehoord  stilstaan bij wat de ander zegt  belangstelling voor wat de ander vertelt, denkt of heeft meegemaakt.  zonder mening of oordeel  luisteren tussen de regels door (wat wordt niet gezegd, gevoelens van schaamte, verdriet of woede)

6 Empathisch luisteren  Inleven in gedachtegang of gevoelens van de klant  Verder onderzoeken wat hij zij bedoelt of voelt  Waarnemen en begrijpen van verbale en non verbale boodschappen

7 Vragen stellen Drie niveaus van vragen stellen Inhoud de kern van wat iemand zegt Betekenis wat iemand bedoelt met wat hij zegt Gevoel ingaan op verdriet, boosheid Diepte interview: combi 3 niveaus

8 Doel vragen stellen Informatie verzamelen Leiding in het gesprek nemen Verduidelijking vragen Activeren

9 Open vragen  Stimuleren het gesprek  Je krijgt meer informatie  Beter contact  Kost tijd  Wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke, waarmee, hoe Wat kan ik voor je doen?

10 Gesloten vragen  Bevestiging of ontkenning  Bespaart tijd  Feiten  Specifieke informatie  Geeft duidelijkheid Ben je ontslagen?

11 Doorvragen Bij onduidelijkheden:  Wat bedoelt u?  Kunt u een voorbeeld geven? Vragen naar achterliggende motivatie mening, gedachten, ideeën, gevoelens  Wat vind je van je ontslag?

12 Concretiseren  Gedraging  Wat deed je toen je hoorde dat je ontslagen werd?  Gevoelens  Wat vindt je van de manier waarop u ontslagen bent?

13  Doorvragen  Vage termen en begrippen Wat bedoelt je met die chaos?  Vragen om verduidelijking  Feiten en gebeurtenissen Geef daar eens een voorbeeld van?

14 Samenvatten  Weergeven van wat iemand vertelt  Rode draad van het verhaal  Hoofd en bijzaken onderscheiden, de kern uit het verhaal halen  Niet alleen feiten ook gevoelens

15 Samenvatten van gevoel  Samenvatten van gevoel Je vindt het ontslag onterecht omdat je goed werk leverde. Je voelt je niet erkent en verdrietig.

16


Download ppt "Gespreksvaardigheden Boek: Elementaire sociale vaardigheden."

Verwante presentaties


Ads door Google