De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”."— Transcript van de presentatie:

1 Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.

2 Inhoudelijke opzet Basisprincipes communicatie –Non-verbale communicatie –Actief luisteren Vervelend gesprek –Slecht-nieuws gesprek Gesprekstechnieken

3 Non-verbale communicatie Het effect van de boodschap wordt slechts voor 7% bepaald door de gebruikte woorden Intonatie: 38 % Lichaamstaal: 55 %

4 Opdracht… Zeg om en om tegen elkaar de zin: “waarom heb je me dat niet eerder verteld?” Laat elke keer een andere emotie de boventoon voeren (boos, teleurgesteld, blij, verdrietig, vragend, verwijtend….. Enz.) Merk de non-verbale communicatie op en merk op wat het met je doet.

5 Intonatie –Spreektempo –Toonhoogte –Ritme –Volume Lichaamstaal –Houding –Gezicht/oogcontact –Gebaren –…

6 Actief luisteren Aandachtgevend gedrag Samenvatten

7 Aandachtgevend gedrag Non - verbaal verbaal: mm, ja, ga door, precies stiltes durven laten bestaan

8 Samenvatten doel: aan de ander laten weten dat je luistert geeft structuur aan het gesprek in eigen woorden weergeven: “je zegt dus dat ……..” niet beoordelend (vervolgens dóórvragen)

9 Slecht nieuwsgesprek Gevaren: –Uitstellen, er omheen draaien, niet vertellen –Vragen stellen in de hoop dat de ander “het wel door heeft” –Jezelf rechtvaardigen –Ontkrachten (het is niet zo erg) –Rationaliseren (het moest wel gebeuren)

10 Fasen Slecht nieuwsgesprek 1.Aandachtspunten vooraf 2.Gesprek voorbereiden 3.Start met bericht 4.Verlagen frustratieniveau (reactie ouders accepteren) 5.Oplossingen/perspectief verkennen 6.Afspraken maken/contact onderhouden

11 Fasen verwerking Ontkenning Boosheid Verdriet Acceptatie (na perspectief bieden)

12 Gesprekstechnieken 1: omgaan met communicatiestijlen Ouder –Kritische ouder –Verzorgende ouder Volwassene Kind –Aangepaste kind –Natuurlijke kind

13 CommunicatiestijlBasisKernbegrippenTyperend Ouder Kritische ouder Verzorgende ouder Aangeleerd Normatief Traditioneel Normen Waarden Tradities Omdat ik dat wil Ik moet dat doen Zo zijn de regels VolwassenenVerstandelijk Doelmatig Rationeel Verzamelen van gegevens Verwerken van gegevens Toetsen van en aan de realiteit Het berekenen van waarschijnlijkheden Ik denk dat dit belangrijk is Hoe bepaalt u dat? Zullen wij het op deze wijze bekijken Kind Aangepaste kind Natuurlijke kind Rebellerende kind Emotioneel Gevoelig Spontaan Reageren op basis van gevoel Uitvluchten Excuses Ik wil Mag ik? Ik ben bang dat

14 Complementair…

15 Kruistransactie

16 Verborgen transactie

17 Gesprekstechnieken 2: interventies Inhoud Procedure Interactie Gevoel/emotie


Download ppt "Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”."

Verwante presentaties


Ads door Google