De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Knallende ruzie Programma: Introductie Achtergrondinformatie Vragen voor tweetallen Vragen en discussie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Knallende ruzie Programma: Introductie Achtergrondinformatie Vragen voor tweetallen Vragen en discussie."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Knallende ruzie Programma: Introductie Achtergrondinformatie Vragen voor tweetallen Vragen en discussie

2 Korte introductie workshop Knallende ruzie Thuis: website RIAGG, titel die aansprak! Contact oudervereniging. RIAGG cursus: titel voor kinderen die te maken hebben gehad met ernstige ruzie en/of geweld tussen de ouders. RIAGG heeft cursussen voor kinderen en jongeren die getuige zijn van huiselijk geweld of te maken hebben met een ouder die psychiatrische problemen heeft of verslaafd is.

3 Boosheid Wat is boosheid: een emotie Vier basisemoties: bang, boos, blij, bedroefd Emoties horen bij het leven en iedereen kent de gevoelens die daar bij horen. Lichamelijke reacties: adrenaline. Je kan boos worden door een situatie, maar ook van een gedachte. Door boos te worden kan je je hart luchten,waardoor de boosheid weer weg ebt. Boosheid is een oer-instinct om tijdig voor je zelf op te komen als er gevaar dreigt, of als je onrecht wordt aangedaan.

4 Functie van boosheid Boosheid is een hele belangrijke, nuttige emotie. Er komt veel energie vrij en het is een manier om duidelijk te maken wat belangrijk voor je is. Het niet uiten van boosheid kan negatieve gevolgen hebben. (zegeltjes sparen, lichamelijke klachten)

5 Vraag te beantwoorden in tweetallen Hoe maak ik mijn kind boos? Wat is mijn aandeel/gedrag waarmee ik de ander boos maak.

6 Hoe komt het dat een kind boos wordt? Als iets niet lukt, soms zijn ze nog te jong. Leren accepteren dat ze niet in alles hun zin kunnen krijgen. Als iemand je pijn doet; beledigd,afwijst,kleineert. Als boosheid niet serieus genomen wordt of erkend: machteloosheid en angst.

7 Omgaan met boosheid Hulp van ouders belangrijk: steun voor het kind om met boosheid om te gaan; daardoor leer het kind ook met boosheid van anderen om te gaan. Leren ze het niet dan is de kans groot dat ze blijven steken in agressief gedrag. Kinderen kijken ook naar gedrag van ouders en nemen gedrag over. Voorbeeldgedrag is dus belangrijk.

8 Wat vraagt dit van ouders? Dat zij het kind laten merken dat boosheid o.k is. Uitwisseling: wat roept boosheid bij jou op? Dat er afspraken gemaakt moeten worden hoe boosheid geuit mag worden. (gaan schade) Aanspreken van een kind/jongere als hij/zij zich niet houdt aan afspraken en regels. Dat zij zich bewust zijn van hun eigen houding t.o.v. boosheid. Mag het er zijn? (heersende normen en waarden vanuit eigen opvoeding)

9 Escalatie

10 Patronen In elke situatie waar mensen samen zijn ontstaan patronen. Voorbeelden: Patronen zorgen voor een evenwicht/stabiliteit maar kunnen ook destructief zijn. Patronen kunnen ook veranderen als dat wenselijk is. Ouders moeten hierin in de leiding nemen.

11 Stelling voor ouders: tweetallen In de opvoeding, ook in de puberteit, moet je als ouder een muur zijn en geen gordijn.


Download ppt "Workshop Knallende ruzie Programma: Introductie Achtergrondinformatie Vragen voor tweetallen Vragen en discussie."

Verwante presentaties


Ads door Google