De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Gespreksvormen Het slecht nieuws gesprek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Gespreksvormen Het slecht nieuws gesprek."— Transcript van de presentatie:

1 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Gespreksvormen Het slecht nieuws gesprek

2 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Een slecht nieuws gesprek heeft 3 doelstellingen: Een kennisdoel. Het duidelijk en feitelijk overbrengen van het slechte nieuws Een houdingsdoel. Het helpen verwerken van het slechte nieuws en laten zien dat je je inleeft Een gedragsdoel. Het helpen oplossen van het ontstane probleem

3 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Een onjuiste wijze van slecht nieuws brengen: - The hang your self methode Het gesprek beginnen en de luisteraar zelf laten raden door middel van het geven van aanwijzingen in een lang verhaal - Pil vergulden Het slechte nieuws wel noemen, maar daarbij aangeven dat het altijd nog erger kan aan de hand van voorbeelden van vergelijkbare situaties.

4 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Stappen bij het slecht nieuws gesprek 1. Slecht nieuws vertellen 2. Emoties begrijpen en opvangen 3. Oplossingen bedenken

5 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Stap 1Slecht nieuws vertellen In de eerste stap van het gesprek is het duidelijk formuleren van de boodschap van belang. Dus je moet de boodschap goed moet coderen, kort en bondig en duidelijk moet Vertellen. Anders voor een uitleg vatbaar.

6 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Stap 2Emoties begrijpen en opvangen Neem ruim de tijd om het nieuws te laten doordringen en de “klap”op te vangen door begrip te tonen voor de emoties van de ontvanger. Je moet actief luisteren en Parafraseren. Dat wil zeggen in eigen woorden samen vatten op datgene wat de ontvanger zegt of het gedrag wat hij vertoont. Bijvoorbeeld:”Begrijp ik je goed dat je dit niet had verwacht en nu behoorlijk boos bent?” In deze fase is er beslist geen ruimte voor advisering of geruststelling van de zorgvrager

7 Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Het slecht nieuws gesprek Stap 3Oplossingen bedenken - Probeer met de ontvanger het slechte nieuws te concretiseren en te zoeken naar de consequenties Dit kan door vragen te stellen naar gelang de reactie van of de consequenties voor de ontvanger. - Indien de emoties te heftig zijn voor verder gesprek of de consequenties op dit moment niet zijn te overzien of op te lossen:  stel vervolg gesprek voor op later tijdstip  Verwijs de ontvanger naar een andere hulpverlener


Download ppt "Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Gespreksvormen Het slecht nieuws gesprek."

Verwante presentaties


Ads door Google