De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Wanneer iemand agressief tegen je is, kan dat ook bij jou boosheid, spanning en onrust geven. Probeer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Wanneer iemand agressief tegen je is, kan dat ook bij jou boosheid, spanning en onrust geven. Probeer."— Transcript van de presentatie:

1 © mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Wanneer iemand agressief tegen je is, kan dat ook bij jou boosheid, spanning en onrust geven. Probeer de signalen van je lichaam te herkennen en probeer je eigen gevoel en fysieke reacties onder controle te houden.

2 © mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Kies in de situatie de beste aanpak: laten gaan. Negeer het gedrag agressiehantering (de-escaleren) en spreek de persoon in kwestie aan hulp inschakelen: als je inschat dat de-escaleren geen zin heeft

3 © mei 2013 – versie 00 Fase 1: kalmeren –negeer de strijd, maak contact en luister actief. Toon respect. Fase 2: grens stellen. –als de agressie toch doorgaat, begint fase twee. Vraag de persoon naar je te luisteren en te stoppen met zijn gedrag. Fase 3: consequenties aangeven. –als de persoon nog steeds doorgaat met zijn agressieve gedrag, geef dan aan dat de persoon kan kiezen tussen een oplossing zoeken of het gesprek staken. Geef duidelijk aan welk gedrag je wel en welk gedrag je niet accepteert. Fase 4: alarm slaan. –als deze drie stappen geen zichtbaar effect hebben, dan moet je voor jouw eigen veiligheid gaan zorgen. Jij bepaalt zelf op welk moment je het contact verbreekt, het gesprek beëindigt, weggaat of alarm slaat en neemt geen onnodige risico’s. Als grens geldt: Als iemand je persoonlijk bedreigt, beëindig je het gesprek onmiddellijk. Technieken 3: de-escaleren

4 © mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Deelnemer A speelt een agressieve burger die absoluut zijn huis in wil, maar niet kan, omdat het huis is afgezet vanwege de verwijderingswerkzaamheden Deelnemer B speelt de DTA’er die probeert de agressie van de burger te de-escaleren. Hij gebruikt daarvoor de technieken van de vorige pagina Evalueer en draai de rollen om


Download ppt "© mei 2013 – versie 00 Technieken 3: de-escaleren Wanneer iemand agressief tegen je is, kan dat ook bij jou boosheid, spanning en onrust geven. Probeer."

Verwante presentaties


Ads door Google