De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen."— Transcript van de presentatie:

1 Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen

2 Inleiding (1/4) Wat is autisme? ◦Ernstige ontwikkelingsstoornis ◦Spectrum van stoornissen ◦Beperking op gebied van:  Socialisatie  Communicatie  Verbeelding

3 Inleiding (2/4) Verschillende theorieën ◦Theory of Mind (ToM)  Idee over gedachten en gevoelsn bij zichzelf en anderen => ‘verplaatsen in de ander’ ◦Gebrek aan centrale coherentie  Wereld ervaren in fragmenten  Fragmenten niet kunnen integreren in een geheel

4 Inleiding (3/4) Verschillende theorieën ◦Tekorten aan executieve functies in autisme  Zwakke zelfregulatie  Lage impulscontrole  Inflexibiliteit  Moeilijkheden met veranderingen en plannen

5 Inleiding (4/4) Verschillende theorieën ◦Theorie van sociale informatieverwerking (SIV)  Invloed waarnemen en verwerken van sociale informatie op sociale interacite  Vermogen van kind om problemen waar te nemen en op te lossen  Aanvullende verklaring

6 1. Het model van sociale informatieverwerking (1/3) Informatie waarnemen Informatie interpreteren Stellen van doelen Mogelijke oplossingen bedenken Mogelijke oplossingen beoordelen Oplossing kiezen Oplossing uitvoeren

7 1. Het model van sociale informatieverwerking (2/3)

8 1. Het model van sociale informatieverwerking (3/3) Gdrag is afhankelijk van ◦Manier waarop sociale informatie verwerkt wordt ◦Manier waarop probleem opgelost wordt Besluit: waarnemen van informatie en manier van problemen oplossen is anders

9 2. Sociale informatieverwerking van kinderen met autisme Herkennen van emoties ◦Discussies Waarnemen van informatie in een sociale situatie ◦Mensen met vorm van autisme  Meer fouten in begrijpen en analyseren van sociale situaties  Verschillende vaardigheid om problemen op te lossen

10 3. Studie naar sociale informatieverwerking (1/4) Hoe informatie waarnemen en interpreteren Op welke manier problemen oplossen Sociaal-probleemoplossingstest voor kinderen met LVB (SPT-MLK)

11 3. Studie naar sociale informatieverwerking (2/4) SPT-MLK ◦Waarnemen: wat is er gebeurd? ◦Interpretatie: hoe komt het? ◦Oplossing bedenken: wat zou jij doen? ◦Evaluatie: handig? Zelf ook doen? ◦Keuze: beste oplossing?

12 3. Studie naar sociale informatieverwerking (3/4) Resultaten: ◦Interpretatie is vijandiger (met PDD-NOS) ◦Meer assertieve en minder passieve oplossingen (met PDD-NOS) ◦Agressieve oplossing minder positief evalueren + minder goed uitvoeren van passieve oplossingen (met PDD-NOS)

13 3. Studie naar sociale informatieverwerking (4/4) Resultaten: ◦Assertieve oplossingen (met PDD-NOS) Besluit ◦Kinderen met PDD-NOS: meer adequate probleemoplossingsvaardigheden ◦Kinderen met PDD-NOS: intenties van anderen als vijandig interpreteren

14 4. Slotbeschouwing (1/2) Meest beperkende kenmerk: sociaal disfunctioneren Kinderen met PDD-NOS: assertieve oplossingen  vijandig interpretatie sociale situatie

15 4. Slotbeschouwing (2/2) Meer onderzoek nodig: relatie met mogelijke gedragsproblemen Probleemoplossingsvaardigheden trainen ◦Voor kinderen met PDD-NOS: meer nadruk op sociale vaardigheden in contact hebben met anderen


Download ppt "Autisme en het verwerken van sociale informatie P. Embregts & M. Van Nieuwenhuijzen."

Verwante presentaties


Ads door Google