De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING."— Transcript van de presentatie:

1 INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING

2 Je wieg bepaalt de toekomst GENT/BRUSSEL. - Een op de drie Vlamingen is jonger dan 25 en de meesten van hen stellen het redelijk goed. Maar een minderheid voelt zich op alle fronten slechter, en bovendien blijft ook vandaag nog je toekomst sterk afhangen van de plaats waar je wieg staat. NIET DE WIEG MAAR JIJZELF BENT DE MOTOR VAN JE TOEKOMST P.C.T.P. EMPOWERMENT TALENT GERICHT

3 INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

4 We zijn daar mee bezig jongen! Dat zijn zorgen voor morgen! Is ‘t hier niet goed misschien? Alles op z’n tijd ! Eerst leren lopen, dan pas vliegen! Sssst, geen slapende honden wakker maken,… Je moet daar nog niet aan denken,… INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

5 Gevoelens bij de jongeren: -FRUSTRATIE: “Ik voel mij niet begrepen” -ZELFBEELD: Ouders onderschatten mij. -ONRECHTVAARDIGHEID “Mijn broer is jonger en hij mag meer dan mij” -GELATENGHEID: het heeft geen zin om over de toekomst te praten. -WOEDE: agressieve uiting van frustraties Gevoelens bij de ouders: -ANGST: Wat als wij er niet meer zijn? -ONMACHT: Welzijns- landschap, het bos en de bomen,… -OVERBESCHERMING: De regie over het leven overnemen REELE NOOD AAN HET OPSTARTEN EN BEGE- LEIDEN VAN EEN PER- SOONLIJK TANSITIETPLAN INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

6 ? Is al begonnen ! INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

7 Een inclusief leven In dromen geloven De zoektocht naar identiteit Het centraal stellen van de lln met zijn talent Versterken en ondersteunen van de mogelijkheden van de leerling Werken met netwerken Een holistische benadering transitieplanning is een veranderingsproces INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

8 PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING ZICHT KRIJGEN OP DE IDENTITEIT EN HET UNIEKE PALET AAN TALENTEN Individueel leertraject uittekenen; welke ondersteuning heeft deze leerling nodig om zijn/haar talent verder te ontwikkelen? “BEING A DOER INSTEAD OF A VIEWER” AAN DE SLAG GAAN MET TALENT IN EEN INCLUSIEVE SAMENLEVING

9 FASE 1: ZICHT KRIJGEN OP DE IDENTITEIT EN HET UNIEKE PALET AAN TALENTEN FASE 1: ZICHT KRIJGEN OP DE IDENTITEIT EN HET UNIEKE PALET AAN TALENTEN INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

10 FASE 1 BEELDVORMING: IDENTITY SCREENING / INTERN NETWERK INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

11 FASE 2: Individueel leertraject uittekenen; welke ondersteuning heeft deze leerling nodig om zijn/haar talent verder te ontwikkelen? FASE 2: Individueel leertraject uittekenen; welke ondersteuning heeft deze leerling nodig om zijn/haar talent verder te ontwikkelen? INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

12 MIJN PLAN Pieter Chlarie FASE 2: PLANNINGSFASE/ I.L.T. INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

13 FASE 3: “BEING A DOER INSTEAD OF A VIEWER” AAN DE SLAG MET TALENT IN EEN INCLUSIEVE SAMENLEVING FASE 3: “BEING A DOER INSTEAD OF A VIEWER” AAN DE SLAG MET TALENT IN EEN INCLUSIEVE SAMENLEVING INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

14 FASE 3: ACTIEFASE INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

15 TRANSITIEPLANNING ALS PARTNER VAN HET HGW BEELDVORMING HOLISTISCHE BENADERING INDIVIDUEEL LEERTRAJECT AFSTEMMEN OP ONDERWIJS- BEHOEFTES DE BRUG MAKEN NAAR EEN AUTHENTIEKE EN GELUKKIGE TOEKOMST SPEUREN NAAR TALENT, DROMEN, BELANGSTELLINGS GEBIEDEN OEFENEN SKILLS INCLUSIEVE PARTNERS ZOEKEN CONTEXT BEVRAGEN IFV WELBEVINDEN HGSW Zorg team PlAN- bege- leider HGSW GEINTEGREED MODEL GERICHT OP EEN INCLUSIEVE TOEKOMSTPLANNING FASE1: beeldvorming Identity screening FASE 2: Planningsfase I.L.T. ABO/TRANSPOP SMT/ VOLA,… vrije tijd /wonen LLN. Ouders netwerk FASE 3::Actiefase inclusie

16 MIJN PLAN Pieter Chlarie TRANSITIEPLANNING ALS PARTNER VAN HANDELINGSGERICHT WERKEN INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

17 MIJN PLAN Pieter Chlarie INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

18 PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING IS EEN VERANDERINGSPROCES - we kiezen voor een PERSON CENTERED aanpak; d.w.z dat het verhaal van de lln centraal staat. Geef de lln tijd om zichzelf beter te leren kennen. De mens achter de lln komt tevoorschijn. - We stimuleren de bewustwording om de wereld niet langer als toeschouwer te ervaren, maar als actieve participant. We stimuleren een groei in de verantwoordelijkheid en het maken van keuzes. Voor de leerling en zijn/haar netwerk

19 INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING Voor de leerkracht/KR/zorgteam - Bij de leerkracht verandert de rol van het overbrengen van kennis naar het faciliteren van een individueel-en groepsleerproces. - Ouders en netwerkfiguren worden ‘insiders’ en worden op een creatieve wijze geïnformeerd en betrokken. - Ontwikkel een radar voor het ontdekken van talenten bij leerlingen en ga actief op zoek om deze info te delen met je collega’s. - Leer van collega’s uit andere scholen die reeds ervaring hebben met Person centered werken. - Er zal zich en positieve dynamiek ontwikkelen die gericht is op ‘wat er is’ en niet op ‘wat er zou moeten zijn’. - Laat je raken door de motivatie van je lln. zie de lichtjes in hun ogen!

20 INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING Voor de directies en het orthoped. kader - Laat de verandering toe, stap voor stap en planmatig. - Creëer een veilige ruimte om te experimenteren. Zowel voor de leerling als de leerkracht. - Ga in op het vormingsaanbod over Person Centered TranistiePlanning. - De school wordt een actieve partner in het realiseren van participatie van kwetsbare mensen in de samenleving. - De eindverantwoordelijk over het toekomstplan is een gedeelde verantwoordelijkheid waarin elke betrokkene zijn aandeel heeft. - De veranderingen zijn niet vanzelfsprekend, maar haalbaar. (Ervaring PLAN vzw)

21 Welke inspanningen leveren we vandaag al om de toe- komst van onze leerlingen voor te bereiden? Welke kansen lieten we nog ongebruikt? * Welke methodiek gebruiken we vandaag om tot een beeldvorming van onze leerlingen te komen? Welke partners zijn hierbij betrokken? Welke verandering is hierin wenselijk? Is er behoefte aan navorming rond dit thema? Voor wie is die navorming nodig? Welke input verwacht je van een navorming rond PCTP ? INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING

22 You’ve got to define your talent,… ! Steve Jobs INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING


Download ppt "INTRODUCTIE TRANSITIEPLANNING PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING."

Verwante presentaties


Ads door Google