De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq."— Transcript van de presentatie:

1 HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq

2 Of iets verspilde tijd is, hangt af wat je er mee doet! Auguste Rodin

3 Doelen: Schoolspecifiek handelingsplan opstellen voor de verdere implementatie van HGW. Leren omgaan met weerstand Veranderingsmanagement, 7 voorwaarden en wat als een van de 7 niet vervuld is.

4 Planning Feedback van een deelnemer. Veranderingsmanagement. Omgaan met weerstand Pauze Een schoolspecifiek HP opstellen voor implementatie en plenaire terugkoppeling.

5 Als ik het ganse verhaal van HGW bekijk, dan is de bedoeling, dat we met het ganse onderwijs en de ouders aan de slag gaan om kinderen alle kansen te geven op een gezonde, zinvolle, renderende schoolopleiding. Zodat ze, wat hun capaciteit ook is, een stevige toekomst kunnen opbouwen. ‘Zorg' wordt het belangrijkste element binnen de school, naast het pedagogisch-didactische. Wat mij verwondert is dat, als ik praat met collega's van andere scholen (die reeds vroeger jullie sessies volgden), met collega's die L.O. of L.B.V geven, er zo weinig zijn die weten wat HGW is! Ik krijg vaak te horen: 'Ja, ze hebben het er al wel eens over gehad op school...'. Het mag toch niet zo zijn dat enkel het zorgteam daar kennis over heeft. Het gaat toch over hoe iedereen samen, op dezelfde manier kijkt naar een kind.

6 Als ik studenten van de lerarenopleiding daarover bevraag, is hun kennis miniem. Ze hebben het wel eens gehad over GOK, zorg, HGW, maar zonder daar veel aandacht aan te besteden. Ik dacht zo, zij zijn wel de leerkrachten van de toekomst. Zij zouden in de eerste plaats doordrenkt moeten zijn van de nood aan zorgbeleid op de juiste manier! Want, ik merk nu zelf dat het niet eenvoudig is mensen die bepaalde gewoontes hebben, anders naar de dingen te laten kijken en in dezelfde richting te laten kijken. Hebben de docenten van de lerarenopleiding ooit al die HGW-sessies gevolgd ? Zien zij het belang ervan in ? Ook de ouders zijn volgens mij onvoldoende op de hoogte van waar scholen, onderwijs in 't algemeen mee bezig is. Zij zouden toch ook moeten ingelicht worden over hoe zorgbeleid binnen een school in elkaar zit. Wat wij van hen verwachten, wat zij van ons, van het CLB kunnen verwachten.

7 Beantwoord volgende vragen in je deelgroepje. Welke alinea heeft je het meest geraakt? Wat doet dit met jou? Waar zet het je toe aan? Voor welke verandering kan jij instaan?

8 Omgaan met weerstanden.

9 De positieve illusie! Een kader TALENT POSITIEVE EMOTIES Aanleggen van fysieke en mentale voorraden POSITIEVE EMOTIES Weerstand en kracht bij tegenslagen POSITIEVE EMOTIES Verbreden van je arsenaal POSITIEVE EMOTIES Doen waar je goed in bent POSITIEVE EMOTIES Goede werk en studierelutaten

10 Een metafoor tijdens de pauze...!

11 Veranderingsmanagement.

12 Parallel groepswerk: fasering schoolspecifieke HGW implementatie. Doel (waarheen) Timing (wanneer) Inhoud (wat) Strategie (hoe) Werkterreinen (waar) Doelgroep (wie)...

13 Plenaire terugkoppeling van het groepswerk via collegiale visitatie

14 Evaluatie!


Download ppt "HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq."

Verwante presentaties


Ads door Google