De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster."— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster

2 Situering toerisme European Travel Commission Leden: 33 National Tourism Organisations of nationale toerismebureaus bevoegd voor Vlaanderen (inclusief Brussel) WBT eveneens lid

3 Cijfers over toerisme in 2011 UNWTO: 501 mio toeristische aankomsten = 51% 14 mio aankomsten - 35,8 mio overnachtingen Gewestaankomstenovernachtingen% aank. Brussels3,2623% Vlaams823,558% Waals2,76,520%

4 Situering toerisme WesttoerToerisme Limburg Vlaams-Brabant Oost-Vlaanderen Toerisme Provincie Antwerpen Toerisme Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s.

5 Situering toerisme WesttoerToerisme Limburg Vlaams-Brabant Oost-Vlaanderen Toerisme Provincie Antwerpen Toerisme Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s. Antwerpen Toerisme & CongresIn&Uit Brugge VISITBRUSSELS Dienst voor Toerisme Gent Toerisme Leuven Toerisme Mechelen

6 Situering Toerisme Vlaanderen Beleidsdomein Internationaal Vlaanderen: Ministers Strategische adviesraad Toerisme Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking Departement Internationaal Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen Beleidsraad

7 Toerisme Vlaanderen Samen investeren in de duurzame ontwikkeling en de promotie van Vlaanderen-Brussel als toeristische topbestemming Tegen 2020 willen we samen met de toeristische actoren het toerisme in en naar Vlaanderen-Brussel op een duurzame manier ontwikkelen

8 Toerisme Vlaanderen Budget: +/ Euro (2012) 150 collega’s in hoofdkantoor, Grasmarkt collega’s in 10 buitenlandkantoren 2 representative offices (Russia & India)

9 Buitenlandkantoren LondenGroot-Brittannië Vanuit BrusselDenemarken en Zweden ParijsFrankrijk BarcelonaSpanje MilaanItalië Den HaagNederland WenenOostenrijk KeulenDuitsland PekingChinaNew YorkVerenigde Staten TokyoJapanNew Delhi & MumbaiIndiaMoskouRusland

10 Toerisme in cijfers

11

12 De bruto toegevoegde waarde van de toeristische industrie bedroeg in ,2 miljard euro. Met andere woorden, de brede toeristische industrie draagt 5% bij aan onze economie. Voor Brussels Gewest is dit zelfs 5,6% (3,3 milj). In vergelijking met andere landen bevindt Vlaanderen zich in betere middenmoot. De werkgelegenheid in de toeristische industrie in Vlaanderen-Brussel is ongeveer jobs (werknemers, zelfstandigen en jobstudenten) Dit is 6,7% van alle jobs. In Brussels Gewest apart is dit zelfs 8,1% of jobs.

13 Toerisme Vlaanderen Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt en de deelname aan vakantie door zoveel mogelijk mensen bevordert. Kennis, kwaliteit en innovatie Marketing en internationale promotie Sectorondersteuning Stimuleren

14 Toerisme Vlaanderen Strategische doelstellingen Toerisme Vlaanderen maakt de toeristische sector meer kennis- en strategiegedreven Toerisme Vlaanderen voert een effectief marketingbeleid Toerisme Vlaanderen maakt Vlaanderen aantrekkelijker als bestemming Toerisme Vlaanderen zorgt voor een toenemende samenwerking en bewustwording binnen en over de sectorgrenzen heen

15 Kennis en kwaliteit Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt

16 Kennis en kwaliteit Kwaliteitskader onthaal Internationaal onthaal en bezoekersmanagement Merk ‘Vlaanderen’ versterken Kwaliteitskader gidsen en reisleiders Kwaliteitskader logies

17 Kennis en kwaliteit Stimuleren en faciliteren van innovatie en duurzaamheid 

18 Optimale afstemming tussen vraag van arbeidsmarkt en Coördinatie beroepscompetentieprofielen in toerisme in overleg met sector Arbeidsmarktanalyse toerisme op regelmatige basis Kennis en kwaliteit vormings- en opleidingsaanbod in toerisme via: Training op maat

19 Marketing Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt.

20 Vlaanderen wordt een verhaal Vlaanderen is een reputatie Vlaanderen is een place to come to Vlaanderen is een place to meet Vlaanderen is een place to be Internationale Marketingstrategie

21 zorgen voor sterke verhalen en zintuigelijke belevingen de klant centraal stellen Vlaanderen wordt een verhaal Aanbevelingsmarketing voor (potentiële) bezoekers

22 Vlaanderen … een reputatie van baanbrekend vakmanschap Merkessentie Vlaanderen

23 Bestemmingspromotie Vlaanderen en macrobestemmingen: KustVlaamse Kunststeden en BrusselVlaamse regio’s 4 Productlijnen onze rijke eet-, drink- en tafelcultuurerfgoed en kunstmode wieler- en fietscultuur

24 Leisure markten Japan Future-markten RuslandChinaIndia Focus-markten NederlandDuitslandFrankrijkGroot-BrittanniëSpanje Verenigde StatenItaliëZweden en DenemarkenOostenrijk

25 Promotie naar specifieke doelgroepen Toeristen met een (fysieke) beperking Toeristen met een kleine portemonnee Jongeren

26 Meetingindustrie beurzen  netwerken persoonlijk contact lidmaatschap van vakorganisaties famtrips site prospecties MICE markten

27 De belofte die we verkopen, moeten we waarmaken: Mikken op een hogere klantentevredenheid, positieve aanbeveling, herhaalzoek Flanders, the place to be Gericht investeren in goede producten en belevingen

28 Sectorondersteuning Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt

29 Subsidies en premies 5 impulsprogramma’s Geografisch Thematisch Logiespremies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen

30 Doelgroepen Eigen investeringen Infopunt Toegankelijk Reizen Infopunt Vakantieparticipatie Via subsidies & premies

31 Toerisme Vlaanderen Informatie voor de vakantiemaker: Informatie voor de hot spot gids Ontvang elke maand de toeristische e-nieuwsbrief van Toerisme Vlaanderen


Download ppt "Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster."

Verwante presentaties


Ads door Google