De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert."— Transcript van de presentatie:

1 De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert

2 2 Inleiding  Werkgelegenheid en ondernemingslandschap in kaart brengen  Niet enkel van de audiovisuele productie, maar ook van verspreiding en ondersteunende activiteiten  Enkel directe werkgelegenheid  Geografische spreiding in Vlaanderen  Idea Consult & Vlerick

3 3 Inleiding  Classificatiesystemen niet aangepast  Geen dubbeltellingen  Ondergrens  Pionierswerk in combineren van werkgeversdata en data zelfstandige ondernemers = een primeur!

4 4 Methodologie  Duidelijke afbakening sector  Gebruik van officiële databronnen  Combineerbaar  Actualiseerbaar  Geen dubbeltelling

5 5 “De audiovisuele sector omvat een brede verzameling van personen en bedrijven die bewegend beeldmateriaal concipiëren, ontwikkelen en produceren, en dit vervolgens – al dan niet via tussenpersonen – verspreiden via een steeds groter wordend scala aan afzetkanalen” Afbakening sector

6 6

7 7 Afbakening sector in officiële statistieken

8 8 Voor- en nadelen van NACE classificatie  Voordelen  Internationaal erkend  Transparant  Combineerbaar  Nadelen  Classificatie o.b.v. markt/technologie-combinatie, niet o.b.v. beroepen  Probleem van gediversifieerde ondernemingen  Breedheid van sommige sectordefinities

9 9 Afbakening sector

10 10 De Vlaamse audiovisuele sector in cijfers (excl. omroepen) 850 werkgevers VTE’s zelfstandige ondernemers Minimum VTE’s rechtstreeks werkzaam in audiovisuele sector

11 11 Verdeling volgens type activiteit *verdeling o.b.v. werkgelegenheid

12 12 Geografische verdeling *verdeling o.b.v. werkgelegenheid

13 13 Sectorstructuur  Gefragmenteerde waardeketen  Kleinschalige productie  Groot belang van zelfstandig ondernemerschap Textiel& kleding 14% Telecom 13% ICT sector 35% Audio- visuele sector 40%

14 14 De ‘kern’ van de Vlaamse audiovisuele sector: productie 250 werkgevers VTE’s zelfstandige ondernemers Minimum VTE’s werkzaam in de productie van audiovisuele werken

15 15 Productie van audiovisuele werken economische groeimotor Textiel& kleding Telecom ICT sector +20% Audio- visuele productie +70% Groei in werkgelegenheid,

16 16 Verspreiding van audiovisuele werken 65 werkgevers 800 VTE’s 230 zelfstandige ondernemers Minimum VTE’s werkzaam in de verspreiding van audiovisuele werken

17 17 Ondersteunende technische en creatieve activiteiten 530 werkgevers VTE’s zelfstandige ondernemers Minimum VTE’s werkzaam in ondersteunende audiovisuele diensten

18 18 Opmerkingen  Brussel: ongeveer personen incl. in cijfers, waarvan ca 45% franstalig  Vlaamse omroepen: niet meegeteld in cijfers, ca personen

19 19 Conclusies  Duidelijk inzicht in zowel tewerkstelling als zelfstandig ondernemerschap in de Vlaamse audiovisuele sector  Minimum VTE directe werkgelegenheid  Stijging 70% tewerkstelling AV productie tussen  Noodzakelijke cijfermatige basis ter ondersteuning van een beleid dat gevoerd wordt ‘op basis van feiten en kennis’

20 20 Contact Isabelle De Voldere IDEA Consult Tel:


Download ppt "De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert."

Verwante presentaties


Ads door Google